Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej och velkomna till en sammanstellning av frogor som annars skulle ha postats i 14 olika forum.

Forst och fremst forklarar jag avsaknaden av kapitalt nodvendiga bokstever som a, a och o med att jag skriver po en italiensk dator 🙂.

Sjelva amnet for denna trod er som rubriken anger en grundleggande trod for utrustning av en digital hemmastudio for en slutsumma runt 20000 SEK. Det er nemligen ungefer den mengd pengar som jag har att rora mig med 😉.

Do setter vi igong.

Basen for min digitala studio kommer att bli en iMac 2.4 GHz. Derefter kan vi borja utforska utrustning som kan behovas efter det.

Listan som foljer er alltso olika punkter som kan behovas for en studio som inte har som mol att vara grunden till ett strolande liverum for inspelning av band, utan snarare en ministudio for soloinspelning (dock inte for den skull utan mojligheter till liveinspelning vid tillkoppling av ytterligare utrustning).

Listan nedan for ni gerna quota, legga till punkter, skriva forslag po utrustning osv.

Dator: iMac 2.4Ghz, Standardutrustning:

1 GB SO-DIMM 800MHz RAM

Firewire 400/800-stod

Ramminne som behover kopas till?

Ljudinterface:

Krav:

- Firewire-drivet

- Mojlighet till Simultaninspelning po minst tvo ingongar.

- Pris po max 4000 kr

Her har jag fott forslag po lite olika kort:

- Apogee Duet

- M-Audio Solo

- Motu Ultralite

Asikter?

Kondensatormick:

Krav:

Ljudkvalitet naturligtvis, men aven prisverdhet. Budgeten er som sagt begrensad.

Instrumentalmick typ SM57

Samma som for kondensatormicken.

Midisynt:

Krav:

- Minst 49 tangenter, men ingen flygelklaviatur.

- Pris runt 1000-lappen.

Har anvent mig av e49an tidigare, andra forslag?

Extern Horddisk

Krav:

- Firewireansluten!

- Minst 120 GB

- Shockproof

Monitorer:

Har har jag faktiskt ingen koll alls. Har en bra stereo hemma (Teak) med tvo Monitor Bronze-hogtalare. Skulle det funka? :?

Jag tror att dina stereohögtalare funkar utmÀrkt som monitorer, bara du inte utför all lyssning enbart med dem.

Kablage:

Samma som ovan.

Horlurar:

Samma som ovan.

'END'

Novel, signalen till allmen brainstorming och presentation av egna listforslag med prisjemforelser er avskjuten.

Oppna eld 😉

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.