Jump to content
Annons

Få trummorna att låta "hårda"

Recommended Posts

Stalgrisen (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har nu hållt på ett tag för att få mina trummor att låta som trummorna på AC/DC:s album For Those About To Rock, men jag lyckas inte. Hur gör man egentligen för att trummorna ska få det speciella AC/DC-soundet? Trumsetet i sig är ett Tama Swingstar som jag tror är från 1982.

För dom som inte har hört någon låt från For Those Abut To Rock skickar jag här en youtube-länk:

http://www.youtube.com/watch?v=oh9uGE4mm08...feature=related

Jag hoppas att nån kan hjälpa mig med tips på hur jag ska göra.

Tack på förhand! 😉

Annons
Postat

Det är nog bara AC/DC själva som vet inställningarna för sitt eget sound. Men som tips tror jag ett en kompressor kan hjälpa. Testa olika inställningar för den så kommer du också att få olika karaktärer på trummorna. Kanske även att köra lite distorsion på trummorna men inget överdrivet. Att bara spela in rakt av från ditt trumset kommer bara generera det soundet trummorna ger naturligt, eller de sätt du kan spela på 😉(

Postat

Det absolut viktigaste för att få det att låta hårt är att slå hårt... och rätt. Om man inte slår hårt så kommer det _aldrig_ att låta hårt. När du nu slår hårt så är det bara att ha en ganska lågt och lite halvtattigt stämd virvel och på med lite kompressor (tänk typ... 10ms attack eller nåt).

Stalgrisen (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Jag ska gå och stämma om virveltrumman på en gång 🥰

Jag har också kommit på att AC/DC:s sound beror mycket på hur man spelar. Oftast är det ju bara en rak fyrtakt hela tiden, ytan fill och andra krusiduller. Jag får fortsätta träna för att få det att låta bra :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.