Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag är väldigt trött på att sitta och mecka med musen i Cubase SX och alla andra musikprogram, och funderar på om en touchscreen kanske skulle vara något? Hur tror ni det hade funkat i Cubase, hade man kunnat använda den till att dra i scrollar, skriva in midi, flytta grejor osv, dra i rattar osv? Funkar en touchscreen så att den agerar mus, eller är det speciella installationer till specifika program?

Annons
Postat (redigerat)

Om pek-skärmen har alla "maskinvarumässiga" kommandon funkar det utmärkt.. tar du en vanlig ritbräda från Clasohlsson får du motsvarande det musen gör

Kolla på JazzMutant Lemur som kanske är precis det du söker.

Touchscreen - Lemur

Eller egentligen kanske det är deras andra enhet Dexter

Redigerat av Lundin
Postat

De där Jazzmutant verkar väldigt häftiga. Dessvärre verkar de ju inte ha någon sequencer, vilket är mitt största irritationsmoment med musen.

Vad menar du med "maskinvarumässiga kommandon"? Tror du det hade fungerat att styra sakerna precis som man gjort med en mus, finns det touchscreens med sån precision?

Problemet med ritbräda är att man där inte ser programmet i den, så det blir precis samma sak som mus egentligen.

Om någon bara hade en touchscreen som man kunde testa, så skulle allting bli mycket lättare.

Postat (redigerat)

Ah.. trodde du menade en touchscreen som en controller... men du vill ju ha touchscreen o peka på skärmen direkt.. ja då borde ju vilken skärm som helst funka som har den funktionen..

Men blir det inte lite jobbigt att sitta med en 24" pekskärm i knät?.. står den på ett bord lär du ju få mjölksyra i armen efter 5 minuter..

..om du inte skaffar ett stativ för armen..:rolleyes:

Redigerat av Lundin
drloop (oregistrerad)
Postat

Det finns ritbrädor som är bildskärmar också. Dyrt.

Postat

Fungerar ritskärmen bättre än en vanlig touchscreen tror du?

Lundin, varför ska den vara just 24"? Jag tänkte mig 17" kanske, eller ännu mindre. Jag vill egentligen bara ha ett så billigt alternativ som möjligt som ger mig denna funktion, och att ha den i knät är nog ett måste ja.

Postat

Känns som att multi-touch är en förutsättning för att det ska bli smidigare än att använda en mus.

Postat

kan inte en vanlig controller räcka? och du har ju många tangetbordskomandon så du slipper använda musen hela tiden.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur skall man lösa ergonomin med en touch skärm? Som Lundin säger, man kommer att tröttna i armarna om man kör en skärm som står upp.

Dessutom känns ritborden som precisionsverktyg, medan touch skärm känns som en uppfinning för utställningar utan precision.

Redigerat av drloop
Postat

Lundin, varför ska den vara just 24"? Jag tänkte mig 17" kanske, eller ännu mindre. Jag vill egentligen bara ha ett så billigt alternativ som möjligt som ger mig denna funktion, och att ha den i knät är nog ett måste ja.

Tog bara 24" som en referenspunkt för att det skulle se mer dramatiskt ut... men skämt åsido går det ju att göra en smutt lösning om du fäller in pekskärmen svagt vinklat i ett bord, så du kan ha armbågarna vilande på bordsytan samtidigt.. IKEA + sticksåg och lite hjärnverksamhet, sen kan det ju bli hur fint somhelst.

Postat

Tog bara 24" som en referenspunkt för att det skulle se mer dramatiskt ut... men skämt åsido går det ju att göra en smutt lösning om du fäller in pekskärmen svagt vinklat i ett bord, så du kan ha armbågarna vilande på bordsytan samtidigt.. IKEA + sticksåg och lite hjärnverksamhet, sen kan det ju bli hur fint somhelst.

Den idén tror jag faktiskt på. Ett design-bord eller nåt sånt, ett sånt där som går att vinkla lite. Dyrt iofs men kanske går att göra själv för en mindre summa.

Postat

hehe mja. det kanske vore något. fast jag börjar undra om det faktiskt är en så bra idé med pekskärm till cubase, känns som det kommer gå rätt mycket slöare än med mus, och fler misstag kommer kanske göras. jag kan ju ha fel iofs, det vore kul att testa.

Postat

Hej, hej, är det en tablet PC du menar? Alltså en laptop som du kan vrida skärmen helt runt och skriva rätt på skärmen med en penna? Om det är det du menar så är det helt genialt. Jag kör Cubase på min tablet och det fungerar precis som man vill att det ska fungera. Egentligen lite konstigt att inte flera här kör med tablets, att langa in en trumtakt med en tablet går ju som en dans efter 3 bira, kanon 🙂

Postat

Ja jag såg tablet pc nu när jag letade, och det verkar absolut som något. Jag behöver egentligen en ny laptop, är bara lite för snål. Jag blir verkligen intresserad nu när du säger att det funkar som smort!

Postat (redigerat)

He, he, synd att du inte sa till tidigare, jag hade en (inte min egen alltså, den säljer jag inte 😉 ) till salu tills i måndags. Det är absolut värt att pröva det, se om du kan hitta en begagnad kanske? Det är bara att fråga om det är något mer du vill veta 😉

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Det enda jag ser som ett hinder är att det kan vara svårt med sveprörelser över en touch-skärm. Annars tror jag stenhårt på redigeringsmiljligheterna.

• 4 år senare...
Postat

innan du satsar på något sådant så tänk igenom ergonomin ordentligt....att tablet-jobba i långpass kan skapa ordentliga nackproblem.

problemet ligger i att du ska ha händerna på samma yta som du skall titta på. För att inte få nackproblem så måste du få upp "bilden" så att du kan lyfta på huvudet.....då lär det bli problem att få dit händerna. ska händerna(axlarna) ha det bekvämt(dvs bildytan hyggligt långt ner på bord/knä) kommer du se ut som quasimodo i framtiden....med rejält ont i rygg/nacke.

kanske finns någon bra lösning, men som sagt, underskatta inte ergonomin om du tänker dig jobba mkt/länge.

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Väcker en gammal tråd till liv. Skulle detta funka? Funderade på att fälla in 2st såna här i bordet http://www.prisjakt....kt.php?p=562566 blir inte så farligt dyrt... Frågan är om det funkar bra?

Lite gammalt inlägg, men men. Jag tänker även på att det är lite låg upplösning på dessa. För att stirra in i i flera timmar.

Redigerat av mrpimmy
Postat (redigerat)

Jag har dammsugit en del information om vad som finns i Multi-touch väg idag samt lösningar för iPad då man får en liten känsla av att fler som tillverkar DAW.-mjukvaror mer eller mindre kan vara på väg åt det hållet, dels som Sonar X2 har officiellt stöd för det ( men kanske inte funkar till 100%) Reason tydligen fungerade väldigt bra ( trots inte ha officiellt stöd för det) och andra tillverkare som Steinberg där man om man gissar lite mellan fingrarna efter faktorer som designen på Mixconsole för Cubase 7 / Nuendo 6 där man kan skala upp reglarna att bli gigantiska = perfekt för ett par feta fingrar över en touch-skärm ( som lika gärna kan vara en Steinbergiansk fetisch än genialisk framtidsplanering iofs )

Kolla det här

angående Multi-touch och Windows 8 med olika DAW's.

Den monitorn som används i klippet är inte vansinnigt dyr heller

, eller om man ska skaffa en mindre trådlös skärm för att kunna sitta i soffan o mixa lite mer avslappnat.. blir lite kluven hur man ska tänka.

Det övergripande problemet är ju att ingen gått ut med officiellt stöd än så det kan lika gärna bli något helt annat eller inget alls mer än den funktionalitet som nu finns. Fördelen med en Multi-.touch är ju att man slipper massa konstiga controller-script för hårdvaran när man jobbar direkt i programmet, nackdelen är att man inte ser var man sätter fingret och därigenom måste ha en DAW som ser ut som den är byggd med duplo-klossar för att det ska bli tydligt.

Frestad är man iaf bara för att se om och hur det fungerar.

Redigerat av Lundin
Postat

Jag har dammsugit en del information om vad som finns i Multi-touch väg idag samt lösningar för iPad då man får en liten känsla av att fler som tillverkar DAW.-mjukvaror mer eller mindre kan vara på väg åt det hållet, dels som Sonar X2 har officiellt stöd för det ( men kanske inte funkar till 100%) Reason tydligen fungerade väldigt bra ( trots inte ha officiellt stöd för det) och andra tillverkare som Steinberg där man om man gissar lite mellan fingrarna efter faktorer som designen på Mixconsole för Cubase 7 / Nuendo 6 där man kan skala upp reglarna att bli gigantiska = perfekt för ett par feta fingrar över en touch-skärm ( som lika gärna kan vara en Steinbergiansk fetisch än genialisk framtidsplanering iofs )

Kolla det här

angående Multi-touch och Windows 8 med olika DAW's.

Den monitorn som används i klippet är inte vansinnigt dyr heller

, eller om man ska skaffa en mindre trådlös skärm för att kunna sitta i soffan o mixa lite mer avslappnat.. blir lite kluven hur man ska tänka.

Det övergripande problemet är ju att ingen gått ut med officiellt stöd än så det kan lika gärna bli något helt annat eller inget alls mer än den funktionalitet som nu finns. Fördelen med en Multi-.touch är ju att man slipper massa konstiga controller-script för hårdvaran när man jobbar direkt i programmet, nackdelen är att man inte ser var man sätter fingret och därigenom måste ha en DAW som ser ut som den är byggd med duplo-klossar för att det ska bli tydligt.

Frestad är man iaf bara för att se om och hur det fungerar.

Tack för videon. Det ser ut som Win8 kan bli ett riktigt bra operativ, och iom att det är samma operativ på vanlig dator och surfplatta kan man flytta sina projekt mellan dom.

Postat

Tack för videon. Det ser ut som Win8 kan bli ett riktigt bra operativ, och iom att det är samma operativ på vanlig dator och surfplatta kan man flytta sina projekt mellan dom.

Problemet är väl att vissa surfplattor använder sig av Windows 8 RT som inte kan hantera alla windowsprogram. Rätta mig om jag har fel.

Postat

Verkar inte

lilla rackaren lite rolig? En stationär Windows 8 PC som förvandlas till en Windows 8/Android-tablet. "Ah, jag tror att jag har lust att mixa plattan med lurar i sängen" lixom. Gå tillbaka till den stationära och checka ljudet i monitorerna.. mmm, kan leva med det 🙂 .
Postat

Vad jag minns från när jag programmerade så finns rutiner i Windows för touchfunktioner sen långt innan plattor blev populära.

Så man skulle kunna ha det lite som man ville, på skärmen eller på en extra-skärm liggandes på bordet med touchmöjlighet. Bara någon hade skrivit lite användarvänliga och schyssta rutiner för det och applikationen klarar multi-input.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.