Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kom hem till mina päron ikäll och på bordet hade min morsa ett album med Christina Aguilera - back to basics. På detta skivfodral så stod följande text på framsidan "HI-FI a new orthophonic high fidelity recording" Vad menas egentligen med detta? Är det ett försäljningstrick till de som är lite hifi intresserade att tro att denna skivan kommer låta bättre, eller är det något speciellt sätt att spela in, mixa och mastra på? Är det krav på minimum upplösning vid inspelning eller något? Detta var första gången jag såg denna symbol, men det var också länge sedan jag köpte en nygjord platta.

kanske är en dum fråga, men det var första gången jag såg denna text och hi fi symbol på en skiva.

MVH

Anders

Annons
Postat (redigerat)

efter en snabb googling ser jag att othophonic kommer efter någon gammal nisse som hette Victor Orthophonic....

fick många träffar på victor orthophonic record player.....såg även exakt din benämning i samband med en Harry Bellafonte-platta.....

min rent spontana gissning utan att djupdyka är snarare att de hänvisar till den gamla skolan och gammal teknik....men eftersom jag inte orkar djupdyka förblir det bara en gissning, men jag tror man kan läsa sig till svaret genom att googla på "new orthophonic high fidelity recording"...

ser nu att jag inte var först med den gissningen... 😛😆:rolleyes:

Redigerat av Mr Keys
Postat

Ja, med länken Claes hade hittat så verkar det ju som att det är en inspelningsteknik, sedan kanske jag är för trött eller dålig på engelska för att förstå exakt hur det gick till. Men det kom ju upp en hel del namn som man kan söka kring. Kanske får bli lite sommarläsning kring detta nu när man har semester från studion :rolleyes:

Sedan måste jag be om ursäkt att jag inte googlade först, jag borde veta bättre, skivan låg vid bordet vid datorn och man va inne på forum och fick en tanke i sitt huvud what the f*ck, så man kanske var lite snabb med att skriva tråden. Jag ber om ursäkt.

MVH

Anders

Postat
Ja, med länken Claes hade hittat så verkar det ju som att det är en inspelningsteknik, sedan kanske jag är för trött eller dålig på engelska för att förstå exakt hur det gick till. Men det kom ju upp en hel del namn som man kan söka kring. Kanske får bli lite sommarläsning kring detta nu när man har semester från studion :rolleyes:

Sedan måste jag be om ursäkt att jag inte googlade först, jag borde veta bättre, skivan låg vid bordet vid datorn och man va inne på forum och fick en tanke i sitt huvud what the f*ck, så man kanske var lite snabb med att skriva tråden. Jag ber om ursäkt.

MVH

Anders

Google är bra, men om alla skulle googla jämt skulle vi ju inte ha så mycket att prata om här på forumet. Det var säkert nån som lärde sig nånting 😆

Postat
Ja, med länken Claes hade hittat så verkar det ju som att det är en inspelningsteknik, sedan kanske jag är för trött eller dålig på engelska för att förstå exakt hur det gick till. Men det kom ju upp en hel del namn som man kan söka kring. Kanske får bli lite sommarläsning kring detta nu när man har semester från studion 🙂

MVH

Anders

Google är bra, men om alla skulle googla jämt skulle vi ju inte ha så mycket att prata om här på forumet. Det var säkert nån som lärde sig nånting 🙂

instämmer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.