Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis köpt en JJLABS Vocal1 mikrofon till min m-audio ozone keyboard där jag har fantom matning å gain rattar till micken.

Problemet är att jag måste nästan skrika för att mätaren ska synas från micken, det blir ingen skillnad när jag rattar på gain rattarna till micken ...

jag har de senaste drivrutinerna...

Jag har testat i Ableton live, audacity, cubase m.fl men samma sak i alla...

Hjälp på detta vore sjyst...

Annons
Postat (redigerat)

Prova med att slå av fantommatningen, Vocal 1 är väll en dynamisk mick? (Typ SM58)

Såhär står den i manualen till Ozone under mick input (överst på sidan 8) :

12. Mic In (Channel 1): This is an XLR Balanced preamp input for

microphones. Mic In preamp gain is controlled by the top panel “Mic

Gain” control.
This input also gets defeated if the Aux Input is plugged

in, and the Monitor/Record button is pressed to the "Record" position.

Den sista meningen kan ju vara intressant vid felsökning!

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
Prova med att slå av fantommatningen, Vocal 1 är väll en dynamisk mick? (Typ SM58)

Såhär står den i manualen till Ozone under mick input (överst på sidan 8) :

12. Mic In (Channel 1): This is an XLR Balanced preamp input for

microphones. Mic In preamp gain is controlled by the top panel “Mic

Gain” control.
This input also gets defeated if the Aux Input is plugged

in, and the Monitor/Record button is pressed to the "Record" position.

Den sista meningen kan ju vara intressant vid felsökning!

/ptr

Det spelar ingen roll om jag har fantommatning på eller inte så är det samma låga volym.

Jag har testat med monitor/record knappen intryckt och inte och det blir ingen skillnad där heller, jag har inget pluggat in på aux input heller...

Jag får ha micken nära munnen och prata rätt högt för att få mätaren upp till typ 70% bara...

Postat (redigerat)

Ok,

Har du testat med en annan mick?

Jag antar att det 70% med gainen i botten?

Har egentligen ingen koll på Ozone, men det är kanske allt den inbygda mickförstärkaren kan ge? Finns det nån mjukvara till ozone, när jag en gång i tiden hade ett M-audiokort så kunde man styra gain med dess mjukvara (driver)..

/ptr

Redigerat av ptr
Postat
Jag har precis köpt en JJLABS Vocal1 mikrofon till min m-audio ozone keyboard där jag har fantom matning å gain rattar till micken.

Problemet är att jag måste nästan skrika för att mätaren ska synas från micken, det blir ingen skillnad när jag rattar på gain rattarna till micken ...

jag har de senaste drivrutinerna...

Jag har testat i Ableton live, audacity, cubase m.fl men samma sak i alla...

Hjälp på detta vore sjyst...

Kan du genom att kolla hur mycket du gainar och hur svagt ljudet som kommer in i DAW:en är räkna ut hur låg signal du får från mikrofonen?

Postat
Ok,

Har egentligen ingen koll på Ozone, men det är kanske allt den inbygda mickförstärkaren kan ge? Finns det nån mjukvara till ozone, när jag en gång i tiden hade ett M-audiokort så kunde man styra gain med dess mjukvara (driver)..

/ptr

Kom på att gain ratten funkar men ger inte mycket mer för micken...

Har kollat men hittar ingen mjukvaru gain till ozone :|

Postat
Ok,

/ptr

Kom på att gain ratten funkar men ger inte mycket mer för micken...

Har kollat men hittar ingen mjukvaru gain till ozone :|

Styra hårdvarugain med mjukvara eller en ren mjukvarugain? Det sistnämnda finns väl knappast, och det förstnämnda är ju i så fall samma gain som du rattar på.

Jag är fortfarande nyfiken på hur svag signalen är. Tror du att du kan räkna ut det?

• 2 månader senare...
Postat

En mysko sak hände med min mikrofon ikväll, min yngsta grabb på 4 år höll på sjunga lite i micken, fick använda kompressor å grejjer för att höja volymen så man kunde höra nåt, men så fick han för sig att banka till ozone keyboarden med micken ganska rejält , det tjöt till i högtalarna och sen började micken att funka som den ska men kanon volym å allt så man slipper kompressor m.m 😉

Fattar inte vad som hände när han bankade till men grabben fick ordentligt med beröm (fast han inte får göra så 🙂😛 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.