Jump to content
Annons

beg powermac g5 eller ny imac?

Recommended Posts

illnina (oregistrerad)
Postat

tja! ska äntligen köpa en mac och då kommer den stora frågan,

ska jag köpa en beggad g5 på blocket för 6000 spänn (dubbla 2,2 ghz. 2gb ram) eller ska jag köpa en ny imac för 10.000 (20" med dubbla 2,4 ghz)

Har aldrig provat imac'en genom inspelning,verkar vara krångligt att komma åt komponenterna osv..

Behöver i alla fall lite input..

tack!

Annons
Postat

Beror väl mest på vilket ljudkort du skall använda? Om du vill kunna köra internt (com ger bäst prestanda) så väljer du G5:an (eller en Mac Pro...), annars blir det FW-kort och då gäller det att se till att den modell du vill köra funkar med iMac.

illnina (oregistrerad)
Postat

har ett focusrite saffire pro, ska köpa digi 003 nu i veckan..

Postat

Lätt att du ska ha en iMac. G5 kör väl ppc och om jag fattat rätt så kommer Apple gå ifrån det helt i kommande OS. Det skulle väl vara för den snygga datorlådan man köper en G5, ser ingen annan anledning.

Postat (redigerat)

Imac helt klart. Köpa gamla datorer är inget man ska satsa på

Redigerat av Zipzap
Postat

Vad ska du använda för program? Det finns ingen anledning för dig att skaffa Mac om du inte använder någon mjukvara som endast finns den plattformen. Det är iaf min åsikt, och jag sitter själv på iMac. Visst det är en go dator men man måste också se till ekonomin och om behovet av en Mac verkligen finns. Jag gick över för att jag skulle satsa på Logic Studio.

Som svar på din fråga i rubriken: iMac hela vägen. Gamla datorer och speciellt PPC processorn går inte ens att jämföra med prestandan från en Core 2 Duo.

illnina (oregistrerad)
Postat

skulle klart kännas skönt att ha en helt ny dator...

vart har ni köpt era apple datorer ifrån?

har hört att apple store's garanti å service suger,

illnina (oregistrerad)
Postat
Vad ska du använda för program? Det finns ingen anledning för dig att skaffa Mac om du inte använder någon mjukvara som endast finns den plattformen. Det är iaf min åsikt, och jag sitter själv på iMac. Visst det är en go dator men man måste också se till ekonomin och om behovet av en Mac verkligen finns. Jag gick över för att jag skulle satsa på Logic Studio.

Som svar på din fråga i rubriken: iMac hela vägen. Gamla datorer och speciellt PPC processorn går inte ens att jämföra med prestandan från en Core 2 Duo.

Logic studio samt pro tools

Postat
vart har ni köpt era apple datorer ifrån?
Jobbstudiodatorn köpt från Apple Store.

Hemstudiodatorn köpt från Apple Store for Education (min fru studerar).

Var bor du? Finns det någon Macbutik i närheten?

illnina (oregistrerad)
Postat

yes det finns mac butiker,bor i sthlm.

vad har ni för erfarenheter av deras garantier osv?

det jag menade me förra inlägget var ifall det kanske är bättre att köpa frå tex. pc-city för att kunna få billigare och längre garanti.

Postat

Om du kan handla som student så får du överlägset bästa priset. 10% är inte fyskam 🙂

Postat

iMac av följande anleningar

1) CPU:n är Intel och är därmed snabbare, alstrar mindre värme (datorn låter mindre), mjukvara för Leopard brukar vara bättre optimerade för intel, G5 är på väg att fasas ut.

2) En iMac tar mycket mindre plats på ditt skrivbord jämfört med en G5:a.

3) Du har snabbare systembuss och minnen, om jag inte minns fel, i en iMac jämfört med en G5:a.

4) En iMac låter knappt någonting.

5) Logic flyter på alldeles utmärkt om inte bättre än G5:an (finns en tråd om detta här i forumet som länkar vidare till ett annat forum enbart för Logic).

OBS! Med en iMac väljer man med fördel 3:e parts komponenter som är kompatibla med Ageres FireWire-controler så att allt fungerar som det är tänkt. /OBS!

Du skall välja en G5:a om du

1) Tänker expandera datorn med flera hårddiskar och inte väljer FireWire.

2) Du vill expandera datorn och använda dess PCI-platser för massor av saker (ljudkort, SCSI-kort, etc.).

3) De fördelar som listas ovan med en iMac inte väger upp den ökade kostnaden.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Imac eller Mac Pro det finns ingen anledning att diskutera det ens. Till och med en Intel Mac Mini funkar riktigt bra men kör du på en Imac det blir bra.

Postat
iMac av följande anleningar

1) CPU:n är Intel och är därmed snabbare, alstrar mindre värme (datorn låter mindre), mjukvara för Leopard brukar vara bättre optimerade för intel, G5 är på väg att fasas ut.

2) En iMac tar mycket mindre plats på ditt skrivbord jämfört med en G5:a.

3) Du har snabbare systembuss och minnen, om jag inte minns fel, i en iMac jämfört med en G5:a.

4) En iMac låter knappt någonting.

5) Logic flyter på alldeles utmärkt om inte bättre än G5:an (finns en tråd om detta här i forumet som länkar vidare till ett annat forum enbart för Logic).

OBS! Med en iMac väljer man med fördel 3:e parts komponenter som är kompatibla med Ageres FireWire-controler så att allt fungerar som det är tänkt. /OBS!

Du skall välja en G5:a om du

1) Tänker expandera datorn med flera hårddiskar och inte väljer FireWire.

2) Du vill expandera datorn och använda dess PCI-platser för massor av saker (ljudkort, SCSI-kort, etc.).

3) De fördelar som listas ovan med en iMac inte väger upp den ökade kostnaden.

Dessutom så blir G5an rejält ifrånåkt av iMacen

illnina (oregistrerad)
Postat

ok tack för alla svar..d blir en imac!

Postat

jag är nästan i samma bana, antingen en iMac eller en ny PC. Jag kommer att köra Pro Tools Le och anända 003 rack + MOTU 8pre. Funkar en Mac mini tro? Det ska inte finnas någon märkbar latency i medhörningen (monitor/6st hörlurar)

drloop (oregistrerad)
Postat
jag är nästan i samma bana, antingen en iMac eller en ny PC. Jag kommer att köra Pro Tools Le och anända 003 rack + MOTU 8pre. Funkar en Mac mini tro? Det ska inte finnas någon märkbar latency i medhörningen (monitor/6st hörlurar)

En PC ger mer CPU för pengarna så har du inga speciella skäl till att köra Mac så skulle jag välja PC.

Med andra ord, mer cpu = lägre latency.

• 6 månader senare...
Postat

Hej, funderar lite på samma sak, men lutar trots allt mer mot G5an.

Undrar er dock om detta kan vara prisvärt?

1st Power Mac G5a med;

64-bit PowerPC 2 x 1.8GHz processorer

2GB RAM

160GB HD

SuperDrive

Geforce FX5200 64MB

Levereras med Tiger OS X

1st Apple Cinema Display 20tums LCD/ADC

Samt 1st 500 GB HD

För 12 000 exklusive moms, kan det vara värt?

Eller skall man ha is i magen och hålla ögon och öron öppna någon månad framåt tills kanske något bättre dyker upp?

Eller.. en helt ny

iMac, 20-inch, 2.66GHz Intel Core 2 Duo

Med 4GB RAM

500 GB HD

8x SuperDrive för dubbla lager

ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

Valet är rätt givet va?

Den nya iMacen, right? Eller som tidigare nämnt, skall man ha is i magen och vänta till en guld klimp dyker upp på tradera eller liknande?

// Rulle

Postat (redigerat)
1st Power Mac G5a med;

64-bit PowerPC 2 x 1.8GHz processorer

2GB RAM

160GB HD

SuperDrive

Geforce FX5200 64MB

Levereras med Tiger OS X

1st Apple Cinema Display 20tums LCD/ADC

Samt 1st 500 GB HD

Eller skall man ha is i magen och hålla ögon och öron öppna någon månad framåt tills kanske något bättre dyker upp?

Eller.. en helt ny iMac

Tycker det ser ut att vara ett dåligt köp. 15 papp för en flera år gammal dator.

Du får en ny Mac Pro plus 20" skärm för strax över 20000:- inkl moms.

Edit: Prisuppgifter Mac Pro Quad Core 19625:- och Samsung 20" 1680x1050 2039:-

Redigerat av joachime
Postat
...

...

Valet är rätt givet va?

Den nya iMacen, right? Eller som tidigare nämnt, skall man ha is i magen och vänta till en guld klimp dyker upp på tradera eller liknande?

12000 exklusive moms är allt annat än prisvärt. Det är en gamal dator med sämre prestanda på alla fronter utom expansionsmöjligheter. Har du inget akut behov av en dator råder jag dig att vänta tills Apple släpper nya modeller, blir förmodligen någon gång i Mars/April gissar jag på. Annars är en ny aluminium iMac att föredra framför en G5:a.

Postat
Tycker det ser ut att vara ett dåligt köp. 15 papp för en flera år gammal dator.

Du får en ny Mac Pro plus 20" skärm för strax över 20000:- inkl moms.

Edit: Prisuppgifter Mac Pro Quad Core 19625:- och Samsung 20" 1680x1050 2039:-

Tackar för era svar!

Blir nog att vänta en stund hur som.

Skulle utan tvekan kirra en Pro.. Om man bara hade lite mer kulor.

Smärtgränsen ligger väl kring 12-10 tusen (då inkluderat skärm).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.