Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena..

Jag har en podxt som jag har haft nått år nu och har vart väldigt nöjd med den för övrigt..

Men nu så har jag stött på ett konstigt problem

Om jag tillexempel laddar en hårt distat preset.. TT.ex nått hårdare metal ljud så låter det lite smått konstigt, i synnerhet när jag te.x tar en lång ton på gitarren så blir det typ att istället för att bara klinga ut så blir det som att det blir små klickljud och det låter ungefär som att det blir små störningar på ljudet..

sjukt svårt att förklara men iaf. det blir även som att ljudet blir lite suddigt och oskarpt så att säga... som att det smälter ihop och blir otydligt.

Kan även tillägga att detta endast gäller toner med mycket dist på... helt cleana toner låter helt fläckfritt

någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

MvH Marcus

Annons
Postat

Då står det troligtvis "CLIP" i displayens övre höga hörn. Testa att dra ner ratten "Chan Vol" tills Clip försvinner.

Postat

Jag har ett liknande fenomen i min Toneport som använder XT-ljud från Gold Bundle. Skulle tro att de genererar distortion genom att minska bitdjupet eller på annat sätt manipulera och destruera kvaliteten i den digitala signalen.

Har funderat lite på hur man ska dölja den här effekten och det verkar som om det försvinner om man dubbar inspelningen med lite tidsförskjutning ettpartre gånger. Ett kort reverb eller delay kan säkert också maskera det här så att ljudet"läker" ihop.

/Jocke

Postat
Har ni testat i line6 forum? Jag har fått hjälpsamma svar där när jag haft strul

Jo, det är helt rätt. När jag har haft problem har det oftast varit någon där som råkat ut för samma sak så jag har hittat lösningen.

Jag vet inte hur det är med Beeswax men för mig handlar det även om förprogrammerade ljud som jag inte pillat i alls.

/Jocke

Postat
Jag vet inte hur det är med Beeswax men för mig handlar det även om förprogrammerade ljud som jag inte pillat i alls.
Ge mig namnet på nåt ljud som strular så kan jag testa i Gearboxen. Men det låter ju som att nåt är galet iaf
Postat
Ge mig namnet på nåt ljud som strular så kan jag testa i Gearboxen. Men det låter ju som att nåt är galet iaf

Tror det senaste jag märkte det på var (kan det heta) Salty Dog? Märkte inget under inspelning (44/16) men när jag kontroll-lyssnade i lurar var det tydligt.

/Jocke

drloop (oregistrerad)
Postat

Om inte beskrivningen var att den cleana kanalen inte lät illa så skulle jag gissa på för lågt ställt latency.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.