Jump to content
Annons

Studiomonitorer för max 4?

djkay (oregistrerad)

Recommended Posts

djkay (oregistrerad)

Kan jag få några vettiga monitorer (aktiva) för 4K på exempelvis musikbörsen? Mina produktioner är allt ifrån klassiskt till trance. Jag har f.n.v. kört med hörlurar (bra sådanna) men får inte den "överblick" i ljudet jag vill åt, samt att jag vill kunna låta vänner och bekanta höra det samtidigt som jag. Finns det några schyssta prisvärda monitorer för max 4K som finns att köpa på exempelvis musikbörsen? Jag är inte någon extrem-ljudbög, utan söker funktionella bra talare, som nödvändigtvis inte alls behöver så hög uteffekt, utan bara ett rent klart fint ljud med rätt OK bas och fint frekvensomfång. Ber jag om att äta och behålla kakan? Tack på förhand.

Dela på andra sajter

Annons
Köpte nyligen ett par Mackie Tapco S5 för 3990 kr. Jag är mycket nöjd! De har också fått bra kritik i olika tester. Nackdelen är att de är tunga.

Alla monitorer är tunga! Det verkar krävas en del massa för att ge bra ljud... 🙂

Btw, så fick inte Tapco S5 så lysande recensioner i MM för ett tag sedan. Men huvudsaken är ju att du är nöjd med det du har. 🙂

Dela på andra sajter

djkay (oregistrerad)

Mjo, funderar på just BEHRINGER TRUTH B2030A. Verkar rätt pricey och har fått helt OK kritik... 3000:- kostar de på musikbörsen.

Dela på andra sajter

Behringer Truth´s aktiva är helt ok. Hade ett par själv för ett tag sedan, men sen handlade jag ett par Mackie 626:or och bajsade i byxan:)

Är lite skeptisk. Har aldrig hört dom, men jag har sett dom. Riktigt små är dom! Hur är det med basen?

Dela på andra sajter

Behringer Truth´s aktiva är helt ok. Hade ett par själv för ett tag sedan, men sen handlade jag ett par Mackie 626:or och bajsade i byxan:)

Är lite skeptisk. Har aldrig hört dom, men jag har sett dom. Riktigt små är dom! Hur är det med basen?

Är Behringer Truths små?? 😄

Jämför med KRK v4 eller Alesis M1 så kan du se vilka som är små...

Skulle säga att de är ganska så normalstora, ungefär som Tannoy Reveal, etc.

Du tänker nog på några andra, eller?

Basen var hursomhelst ganska så biffig, odefinerad och allmänt luddig, enligt mina öron...

Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte ett par Behringer Truth 2031A på www.thomann.de. De kostar 3681.50 + frakt, vilket landar på drygt 3900:-. Har inte hunnit använda mina så mycket än pga att jag har flyttat, men det lilla jag har hört låter mycket bra i mina öron. Om man tycker att 2030A är för små kan nog 2031A vara ett bra alternativ, då de har större baselement.

Lycka till!

/ Ambjörn

Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte ett par Behringer Truth 2031A på www.thomann.de. De kostar 3681.50 + frakt, vilket landar på drygt 3900:-. Har inte hunnit använda mina så mycket än pga att jag har flyttat, men det lilla jag har hört låter mycket bra i mina öron. Om man tycker att 2030A är för små kan nog 2031A vara ett bra alternativ, då de har större baselement.

Lycka till!

/ Ambjörn

På musikbörsen kostar Behringer Truth 2031A 3595:-

Billigare än på thomann.de alltså...

Dela på andra sajter

Leta lite på Vendolin. Jag hittade ett par JBL 6208 aktiva monitorer i perfekt skick för 4000 spänn, och dem låter så otroligt mycket bättre än t.ex Tannoy, Behringer Truth, Samson Resolv 80A och Phonic P8A.

Man kan göra riktiga klipp på Vendolin. 😆

Av alla dem jag testade annars i affärerna så var Samson klart bäst. Jag kollade upp ett billigt ställe att köpa dem på:

http://www.turnkey.co.uk/tkweb/stockdetail...80A&context=WEB

Vet dock inte hur bra den affären är..

Dela på andra sajter

Leta lite på Vendolin. Jag hittade ett par JBL 6208 aktiva monitorer i perfekt skick för 4000 spänn, och dem låter så otroligt mycket bättre än t.ex Tannoy, Behringer Truth, Samson Resolv 80A och Phonic P8A.

Man kan göra riktiga klipp på Vendolin. 😛

Av alla dem jag testade annars i affärerna så var Samson klart bäst. Jag kollade upp ett billigt ställe att köpa dem på:

http://www.turnkey.co.uk/tkweb/stockdetail...80A&context=WEB

Vet dock inte hur bra den affären är..

hahaha turn key har jag vart på(ligger i London) fett cool affär 😆

sorry för OT

Dela på andra sajter

Såg ett par MSP5 på Vendolin för 3000. Jag har ett par o gillar dem. Inte djupbas men de är väldigt detaljerade.

(PS: det är inte jag som är säljare)

Trombonisten

Dela på andra sajter

Esi nEar05 eller Behringer Truth 2030A?

Samma pris på musikbörsen men vilka är bäst?

Varför inte gå och lyssna själv vilken som just passar dig? 😉

Svårt att lyssna på dom via nätet 😄

Och där jag har varit å tittat så har dom inte haft Truthen nånstans...

Dela på andra sajter

Och där jag har varit å tittat så har dom inte haft Truthen nånstans...

Har de inte haft dem? De har haft dem i alla musikaffärer jag varit i. I alla fall dem gånger jag kollat efter dem..

Däremot har jag aldrig sett Esi nEar05 i någon butik. 😉

Redigerat av Tokas
Dela på andra sajter

Har de inte haft dem? De har haft dem i alla musikaffärer jag varit i. I alla fall dem gånger jag kollat efter dem..

Däremot har jag aldrig sett Esi nEar05 i någon butik. 😄

Ammeeeh....

Får helt enkelt köpa båda, gå hem, lyssna, lämna tillbaka ett par.

Om man bara va rik 😉

Dela på andra sajter

Btw, så fick inte Tapco S5 så lysande recensioner i MM för ett tag sedan. Men huvudsaken är ju att du är nöjd med det du har. 🙂

Det är nog möjligt! Men jag kollade några tester och de fick bra kritik.

Dessutom har jag kommit fram till att tester inte är att lita på. Illasinnade rykten gör gällande att tidningar helt enkelt inte vågar skriva ned produkter eftersom de då kan förlora annonsintäkter. Dessutom är det nog inte orimligt att en stor annonsör kan trycka på för att en konkurrents produkter ska skrivas ned. 🥰

Alternativet är ju att leta på nätet efter användarrecensioner, men inte ens de är att lita på. Det kan ju vara så att 10000 kunder är nöjda med en produkt, medan en person tycker den är kass och skriver en slaktarrecension.

Dessutom ska man väl komma ihåg att recenscenterna har olika preferenser som inte alltid är lika med ens egna.

Dela på andra sajter

Dessutom ska man väl komma ihåg att recenscenterna har olika preferenser som inte alltid är lika med ens egna.

Jo, precis. Därför är det så himla viktigt att faktiskt se till att lyssna innan man köper. Det borde vara värt en extra tripp till närmasta större musikaffär tycker jag.

(För intresseklubben kan jag förtälja:

Knallade runt med 39 graders feber i Sthlm bara för att kolla in monitorer när jag lyckades pricka in en konferens i Uppsala och en begynnande lunginflammation samtidigt... Vet inte precis hur bra omdöme och lyssningsförmåga man har i ett sånt tillstånd, så det krävdes även en tur till Växjö innan jag kunde bestämma mig.)

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.