Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Jag har tillsammas med två andra lirare fixat en mindre replokal som vi tänkt utnyttja för att lira lite tillsammans istället för att bara sitta hemma och glo. Problemet är att jag måste försöka skrämma liv i min gamla Marshall Valvestate 8040 från tidigt 90 tal. De senaste 8 åren så har den bara fungerat som fotpall men den funkar sånär som på sprak som kommer när jag vrider på vissa rattar. Antar att jag måste gå lös med mina lödkunskaper och byta ut dessa? Har lite småtight budget så köpa nytt är för närvarande uteslutet, kanske i framtiden om lirandet blir seriöst men nu när det mer handlar om lek så vill jag inte lasta upp dom pengarna. Reparation av någon musikaffär känns som en dyr historia och därför vore det gött att fixa det själv. Löda har jag inga problem med, problemet är snarare att hitta reservdelarna som jag behöver.

Hoppas på någon som reparerat sin stärkare och vet vart jag hitta potentiometrar, gärna sådana som sitter på stärkaren från början så rattarna går att sätta tebax. Har lödit bort 3 st som spökar mest och de som jag känner mest behov av att byta ut. På baksidan av potentiometrarna står det

1: B100K 3CA

2: A1M 3AA

3: A100KA 3BW

Siffrorna säger mig inte ett dyft mer än att de visar vilket mostånd potentiometern har. Eller? 🙂 Har kikat lite på ELFA men eftersom jag har sjukt dålig koll på vad siffrorna står för så blir jag inte klok på ELFA och alla varianter som finns där.

Gjorde en sökning på Marshall reservdelar och hittade diverse återförsäljare i bland annat USA. Vet någon om det finns någon i Sverige som tillhandahåller reservdelar?

All hjälp uppskattas enormt mycket!

//Becker

Redigerat av Becker
Annons
Postat

Kollat lite på mina gamla Marshall schema. Nu är det mitt i natten för mig så du får dubbelchcka mina uppgifter B bör stå för logaritmisk pott, den bör vara på 100 k ohm. Nästa pott bör vara en linjär på 1 M ohm och den sista på 100 K oohm och logaritmisk. Sen är det lite andra bokstäver som jag inte komer ihåg hur man ska tyda. Förmodigen spelar de mindre roll.

Kolin

Postat
Kollat lite på mina gamla Marshall schema. Nu är det mitt i natten för mig så du får dubbelchcka mina uppgifter B bör stå för logaritmisk pott, den bör vara på 100 k ohm. Nästa pott bör vara en linjär på 1 M ohm och den sista på 100 K oohm och logaritmisk. Sen är det lite andra bokstäver som jag inte komer ihåg hur man ska tyda. Förmodigen spelar de mindre roll.

Kolin

Tack för den 😉 Du råkar inte veta någon butik i Sverige som kränger marshallpottar eller är det så illa att jag måste handla från staterna?

Postat

Kolin

Tack för den 😎 Du råkar inte veta någon butik i Sverige som kränger marshallpottar eller är det så illa att jag måste handla från staterna?

Jo, kollade just in GMF.se De hade massor med prylar. Tog en stund innan jag hittade pottarna men de verkar ha precis det du behöver. I och för sig nehöver du ju inte orginalgrejer så Elfa borde väl ha, eller.

Kolin

Postat

GMF verkar bra! Tack för den. Visst lär ELFA oxå funka men jag blir så jäkla osäker när jag kikar där. Miljoner olika potentiometrar att välja på. Tänkte knalla in till en lokal förmåga imorgon efter jobbet och kika lite. Om inte han kan hjälpa mig så blire GMF.

Tack för hjälpen!

Postat (redigerat)

Hallå, Deluxemusik = En del av EM nordic som importerar Marshall, borde kunna hjälpa dig också, men då å andrasidan får du nog orginal pottar och dom är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen.

Redigerat av Oldtimer
Postat

Originaldelar schmoriginaldelar!

Jag har samma förstärkare och har bytt tre pottar som sprakade. Det var inga originalpottar, det var bara...pottar. Nemas problemas. Lite bök att komma åt, men det gick.

Nu till pudelns kärna: Jag vet inte vilken sort det var på pottarna för det var en kompis som köpte dem. Och satte i dem. 🙂

Men de inhandlades på en vanlig elektronikaffär/kedja/nånting.

Lycka till!

Postat

Oj vad svar det rasade in 🙂 Jag var in till en lokal handlare idag som handlar från ELFA. Potarna som han erbjöd krävde uppborrning av hålen i stärkaren för att de ska passa, känns sådär faktiskt. Sen hade han en annan variant men då krävdes det ännu mer meck för att få den o passa. LH Musik är helt klart stället jag kommer handla ifrån. Förklarar till och med det jag inte fattar med bokstäverna och siffrorna. Kanske ta och inhandla en kanalväljare oxå medan jag är i farten. Den gamla har visst gått och gömt sig någonstans.

Tack ska ni ha för all hjälp. Nu ska jag kasta iväg en beställning sen försöka skrämma liv i den gamla häcken. Har funderat på att byta rör i den oxå men det kanske inte tillför speciellt mycket? I så fall är ju frågan vad jag ska slänga i för rör 😄

Postat

Hallå!

Nu har jag monterat dit 4 nya potar och stärkaren funkar som den vore ny bortsett från lite sprak när jag pillar på reverbratten, får beställa en ny samtidigt som jag köper en ny fotpedal. Slutade med att jag handlade från GMF. LH Musik hade tyvärr semesterstängt men GMF skötte sig bra.

Supertack till all hjälp, ovärderligt! På söndag ska det repas för första gången på sisådär 10 år, spännande som sjutton 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.