Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

En kompis till mig inhandlade idag en JJLabs BMC-USB. Problemet är att vi inte vet hur man får igång den i cubase SX3. Vi kopplade in den i en USB 2-port och dtaorn hittade och installerade micen. I cubase när man trycker på rec så spelas inget hörbart in. Den finns ej heller att välja bland in-valet på ljudspåren. Ej heller som drivrutin i device setup. Hur är det egentligen tänkt att man ska få igång den så att man kan spela in ljud???

Mvh Tobias.

Annons
Postat
Fick han inte med nån instruktionsbok/häfte?

Där brukar det stå hur man får igång prylarna i de vanligaste programmen.

Nix, ingenting. =(

Postat

För att kunna spela in med den, så måste man aktivera micens "ljudkort" som ingång i VST connections - och antagligen byta ASIO-driver.

En gammal tråd om USB-micar, som kan vara av intresse: https://www.studio.se/index.php?showtopic=41694

drloop (oregistrerad)
Postat
För att kunna spela in med den, så måste man aktivera micens "ljudkort" som ingång i VST connections - och antagligen byta ASIO-driver.

En gammal tråd om USB-micar, som kan vara av intresse: https://www.studio.se/index.php?showtopic=41694

Mmm, en gammal fin tråd. 😉

Postat (redigerat)

Mmm, en gammal fin tråd. 😄

Haha, nej inte den tråden!.. 😉😆

Jag har som där näms också den Usb-miken men jag har fortfarande inte fått det att funka i Cubase, har heller inte försökt vidare mycket iofs, spelar fortfarande in i Cool Edit istället. 🙂 Ska nog ta o luska lite mer i det där.

/Memphis

Redigerat av Memphis
  • 10 månader senare...
Postat
Hejsan!

En kompis till mig inhandlade idag en JJLabs BMC-USB. Problemet är att vi inte vet hur man får igång den i cubase SX3. Vi kopplade in den i en USB 2-port och dtaorn hittade och installerade micen. I cubase när man trycker på rec så spelas inget hörbart in. Den finns ej heller att välja bland in-valet på ljudspåren. Ej heller som drivrutin i device setup. Hur är det egentligen tänkt att man ska få igång den så att man kan spela in ljud???

Mvh Tobias.

*bump*

Undrar om du kom till rätta med problemet?

Har exakt samma problem nämnligen...

Postat

Läs de gamla trådarna om USB-micar...

Ett tips är att du testar att installera ASIO4ALL-drivrutinen, så får du i alla fall in ljud. Om du samtidigt vill höra det som redan finns, så blir det kanske svårare, med det är smällar man får ta... 😛

Summan av alla trådar om USB-micar är att man ska undvika sådana till allt studiojobb. Ska man köra podcasting och inte behöver monitorlyssna på vad man säger, så är det ok, men till musikinspelning duger de helt enkelt inte (förutom då sE 2200 USB, som innehåller ett dubbelriktat ljudkort och alltså kan köras med monitorlyssning med ASIO-driver).

Med Mac blir det annorlunda, eftersom deras system kan kombinera två olika ljudkort, men med PC funkar det helt enkelt inte bra - förutom då med sE-micen.

Postat
Läs de gamla trådarna om USB-micar...

Ett tips är att du testar att installera ASIO4ALL-drivrutinen, så får du i alla fall in ljud. Om du samtidigt vill höra det som redan finns, så blir det kanske svårare, med det är smällar man får ta... 😆

Summan av alla trådar om USB-micar är att man ska undvika sådana till allt studiojobb. Ska man köra podcasting och inte behöver monitorlyssna på vad man säger, så är det ok, men till musikinspelning duger de helt enkelt inte (förutom då sE 2200 USB, som innehåller ett dubbelriktat ljudkort och alltså kan köras med monitorlyssning med ASIO-driver).

Med Mac blir det annorlunda, eftersom deras system kan kombinera två olika ljudkort, men med PC funkar det helt enkelt inte bra - förutom då med sE-micen.

Jo jag läste de också Claes även om tråden nämnd ovan spårade ut (i mitt tycke) för att handla om hela andra saker på slutet.

Jag testade igår med ASIO4ALL och Cubase, provade att använda Rewire protokollet också och fick upp kanalen men har ingen programvara som stöder Rewire och kan spela in direkt utan ASIO driver från WDM. Dvs jag får upp kanalen in Cubase men kan inte spela in eftersom det saknas ett program som hanterar signalen in i Cubase.

I det här fallet jag ska ha den till podcast så behöver jag ingen medhörning och det var just därför jag köpte en billig USB-mik av ovan nämnda märke.

I vanliga fall kör jag med en Audio Technica mik (ska uppgradera den med...) och mitt ESI Waveterminal 192M kort. När jag kör analogt så är det något som stör och det är anledningen till att jag valde att gå till USB som en tillfällig workaround. För dom som eventuellt läser den här tråden sen så kan jag säga att jag kör både med ASIO 2.0 drivern för mitt ljudkort och ASIO4ALL i Cubase nu. Jag får växla till ASIO4ALL drivern (som är inställd på USB-mikrofonen som inkälla) när jag spelar in röst.

Tackar för svar och hoppas att någon anna kan bli hjälpt av detta också.

Precis som du säger Claes så är summeringen av den här tråden är att kör du PC och musikprogram så låt bli USB-mikrofoner, medhördning på dessa är bara att glömma.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.