Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Är osäker på om jag hamnat i rätt del med min frågeställning (det beror väl på svaret 😎 ).

Behöver hjälp med följande.

Min fråga är som följer.

Vad heter effekten som startar 3:36 och slutar 3:41 på detta klipp?

Detta klipp

(om det nu är en effekt och om själva grejen har ett namn)

Följdfråga 1: Hur återskapar jag ett liknande?

Följdfråga 2: Om jag inte lyckas, finns det någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa?

mvh Clay

(edit la in klippet 🙂)

Redigerat av Clayman
Annons
Postat

Jag ger dig beståndsdelarna , utförandet får du klura ut själv ( en regnig sommardag kanske )

1. Vilken Synth som helst med lämplig preset.Beror på vad du vill ha för ljud.

2. Beroende på program så kan du använda Gate eller Tremolo plug-in

3. Göra ett filtersveep så att den går från mörkare till ljusare.

Många synthar har redan liknande ljud som presets , det enda du då behöver göra är ett filtersveep på ljudet.

Postat

Ett exempel till på ovanståendes punkt 2 är att du kan använda ett annat spår för att styra rytmiseringen och på det sättet kanske få lite roligare rytmer än det som va på klippet. Lite olika hur du gör detta i olika DAW:s. Om du kan välja olika voices så är det smidigast annars får man skapa rytmen och lägga den över orginalet och göra crossfades. Eller så kan du använda sidechain från spåret för att tillföra rytmen till orginalspåret.

Bara liten parantes om du finner rymen tråkig (som jag gjorde) 😮

MVH

Anders

Postat

Tackar för att ni tog er tid att svara.

Ska labba och testa det ni tipsat om. Låter svårt, jag är fortfarande en "noob" på området 🙂

Tack än en gång!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.