Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

en kort fråga här innan jag bestämmer mig för att köpa pro tools le. har kollat in videor på youtube om pro tools. programmet verkar nästan vara ett måste!

När jag gör musik så använder jag mest cubase + vsti pluggar. har inget digidesign ljudkort och är inte intresserad av att spela in direkt i pro tools.

jag vill alltså importera wav filer för att göra själva mixningen i pro tools. kommer detta att fungera/strula ,utan ett digidesign ljudkort?

mvh / micke 😄

Annons
Postat

Pro Tools LE kräver ett interface från Digidesign.

Varför mixa i Pro Tools när du har Cubase?

Postat

Om du vill pilla med VST och midi istället för ren audio är nog inte PT det rätta verktyget.

Du kan köra 16 audio spår i LE och 32 i Powered. Mera för rocksnubbar, hårdrock mm.

Postat (redigerat)
Om du vill pilla med VST och midi istället för ren audio är nog inte PT det rätta verktyget.

Du kan köra 16 audio spår i LE och 32 i Powered. Mera för rocksnubbar, hårdrock mm.

Det är 32 voices i LE också, uppgaderbart till 48 kanaler för ca 5000kr. Och VST skulle jag inte i första hand välja PT för utan mer för Rtas, annars blir det wrapper. Men att säga att PT skulle vara begränsat till enbart rocksnubbar skulle jag nog vilja se en motivering till och samtidigt passa på att fråga vad det är i PT midihantering som är så dålig. Är Cubase för POP och folkmusik då? 😄

Sedan till trådskaparen vill jag säga. Bara för att du kanske ser PT i många videor och hör många stora artister använda det så betyder det INTE att din musik blir bättre i det än något annat DAW. Det är du som bestämmer hur det ska låta och inte ditt DAW, och det är ju j-vla tur det 🙂 Om du har Cubase så går ju det lika bra att mixa där. Sedan kan jag se anledningar till att man vill använda ett annat DAW för att mixa i. Det kan vara signalvägarna som man finner mer tillfredställande till ens personlighet, det grafiska eller att ens vänner och kollegor har samma DAW och det är smidigt att skicka projekten mellan er.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Sedan till trådskaparen vill jag säga. Bara för att du kanske ser PT i många videor och hör många stora artister använda det så betyder det INTE att din musik blir bättre i det än något annat DAW. Det är du som bestämmer hur det ska låta och inte ditt DAW, och det är ju j-vla tur det 😄 Om du har Cubase så går ju det lika bra att mixa där. Sedan kan jag se anledningar till att man vill använda ett annat DAW för att mixa i. Det kan vara signalvägarna som man finner mer tillfredställande till ens personlighet, det grafiska eller att ens vänner och kollegor har samma DAW och det är smidigt att skicka projekten mellan er.

MVH

Anders

+1

Postat

hehe okej då lägger jag fan pengarna på något vettigare som kanske en bra tutorial dvd på hur man mixar i cubase istället =P

jag har inte exprimenterat så mycket med det....

hört av andra kompisar som använder reason ... som fetat på ljudet i pro tools. var nog lite där jag fick för mig att det kanske var bättre att köra med pro tools än cubase.

men å andra sidan kan man ju inte riktigt jämföra ljudet i cubase med reason.

höll på mkt med reason förrut men tröttnade tyckte det var svårt att få kontroll på ljuden , att få dom att låta som jag ville.

Postat

Om du känner att Cubase fungerar att jobba i tycker jag att du ska hålla dig till det. Läg ned energi på att lära dig mixa istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.