Jump to content
Annons

Melodyne vs Autotune/Waves Tune/V-Vocal/XXXXXXXX


Mr_baseman (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag tycker inte att autotune och melodyne spelar i samma liga. Det blir ju som att jämföra äpplen med päron. I och för sig blir slutresultatet snarlikt men arbetssättet skiljer sig radikalt.

Autotune är ett tonkorrigeringsverkyg som också kan användas som effektenhet (vilket Cher och Olson br visade). autotune kan jobba som inserteffekt och således även jobba i relatid. Jag använder autotune uteslutande för att fixa sura stämmor.

Melodyne är och andra sidan snarare ett offline redigeringsvertyg som förutom att fixa tonarten även kan flytta toner i tid (timestretch). Och det är absolut ingen inserteffekt.

För mig är melodyne ett vertyg för att "skohorna" in solon, stämmor och sång från andra låtar till mina kompositioner. Ett kompositionsverktyg kan man säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men det bästa med Melodyne (högre version än uno) är när man ska prova ut sångstämmor. Med Melodyne som plugin till Cubase får du upp insjungen melodistämma som midinoter. Sjung in en andra och tredje stämma ungefär som du tror ska passa. Du har då alla tre stämmorna i editfönstret som midinoter och kan då flytta olika toner uppåt/nedåt medans musiken går i loop tills du tycker harmonierna passar!

Den stämman du editerar i lyser starkare medans de andra två är gråare. Sen när du är klar vet du hur du ska sjunga in stämmorna på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har precis installerat en demo av MelodyneUno och är helt förstummad av hur bra den fungerar, men jag lyckas inte exportera ljudfilen. Kankse är det för att det endast är en demo. För jag kan inte välja save as, eller välja export/bounce någonstans.

Någon som har testat demoverisonen som vet om det funkar att spara ljudfilen man har korrigerat i MelodyneUno?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Waves Tune vs Melodyne?

Hej!

Så, vilket låter bäst? Intressant om ngn testat båda och kunnat jämföra

(Har personligen aldrig orkat sätta mig in i melodyne, det kanske inte tar mer än en helg eller ens några timmar att lära sig men det är antagligen

något jag aldrig kommer få veta. Waves Tune tar ca 15 sekunder att lära sig och knäcker Autotune i småbitar och till skillnad ifrån melodyne

är Waves Tune en VST-plugg så hanteringen blir mycket smidigare oavsett vad, så Tune blir nog mitt personliga val!)

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves tune är väl snarare att likna vid Antares autotune. melodyne är enligt min mening ett mycket mer kompetent program som låter dig använda audioinformation på samma sätt som midiinformation, d v s du kan slänga in en fras, ändra tonläge, dra ut toner, förkorta toner, lägga stämmor och bygga om hela frasen till något annat. Skapa egna solon av wavfiler t e x. Melodyne är dessutom en mycket bra audio till midi modul. Jag tycker att Melodyne har mycket mer att erbjuda än autotune iallfall. Waves pluggen har jag inte testat, bara läst om.

En helg att utforska melodyne är det hlet klart värt tycker jag. 😲

Waves uppbyggand förefaller mer lika autotune, d v s det huvudsakliga fokuset ligger på pitchkorrigering. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Waves tune verkar som en perfekt hybrid av melodyne och autotune.

Jag är också intresserad av att veta hur den låter, jag har iof bara prövat melodyne 2.5 men det blev jag lite besviken på. Editeringsmöjligheterna är underbara, men ibland så påverkas ljudet på konstiga vis tycker jag. Det kan låta väldigt "digitalt", jag vet inte hur trean är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves tune verkar som en perfekt hybrid av melodyne och autotune.

Jag är också intresserad av att veta hur den låter, jag har iof bara prövat melodyne 2.5 men det blev jag lite besviken på. Editeringsmöjligheterna är underbara, men ibland så påverkas ljudet på konstiga vis tycker jag. Det kan låta väldigt "digitalt", jag vet inte hur trean är.

Hur så digitalt? Blir lite nyfiken vad du menar. Tycker du att ljudet blir kallare eller? Tänker du att Waves likar melodyne? Det är klart det fungerar ju som audio till midi också .. tänkte du på något mer?

Trean (av melodyne) skall väl klara av ackord också. Har inte haft råd att uppdatera så jag vet inte hur det fungerar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat Waves Tune, men det verkar mycket trevligare att jobba med än Melodyne. Har alltid tyckt att melodynes UI är alldeles för meckigt. Hade det inte varit för att jag vägrar iLok-skräpet hade jag nog övervägt att skaffa Waves Tune.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tune är lite som Autotune 5 (eller måhända 6), den låter mer naturligt än Autotune samt med lite "lån" ifrån melodyne!

Vissa grejer med sång verkar autotune vara bättre på men den kan ju bara vara jag som inte kan använda tune korrekt. 9 ggr av 10 använder man tune.

Vill man bara ha pitchkorrigering verkar tune vara givna valet men kan nog inte alls konkurrera med melodyne ifall man vill skapa nya melodier och liknande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans,

Det viktiga i valet är väl man ska/vill göra för något. Melodyne är bra, men när det gäller större omritningar är väl att satsa på en ny omtagning än att lägga tid på att skruva i ett program i timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Waves tune verkar som en perfekt hybrid av melodyne och autotune.

Jag är också intresserad av att veta hur den låter, jag har iof bara prövat melodyne 2.5 men det blev jag lite besviken på. Editeringsmöjligheterna är underbara, men ibland så påverkas ljudet på konstiga vis tycker jag. Det kan låta väldigt "digitalt", jag vet inte hur trean är.

Hur så digitalt? Blir lite nyfiken vad du menar. Tycker du att ljudet blir kallare eller? Tänker du att Waves likar melodyne? Det är klart det fungerar ju som audio till midi också .. tänkte du på något mer?

Trean (av melodyne) skall väl klara av ackord också. Har inte haft råd att uppdatera så jag vet inte hur det fungerar. 😄

Melodyne 2.5 har iaf strulat till det med vissa sibilanta ljud som s, "ch" och f för mig. Det låter konstigt och jag har varit tvungen att klippa in dem ljuden som inte gått genom melodyne.

Det har även hänt att vissa toner får nån konstigt "bzzz"-känsla över sig. Som att nån har lagt på en hård plastskiva på ljudet och rispat lite i den (hmm, jag kan inte förklara bättre tror jag).

Det låter helt enkelt syntetiskt i själva ljudet, inte på AT-viset där tonen bara hålls onaturligt rak och wailningar "snappar" till toner istället för att glida över dem. Utan mer "digitalt", själv så tycker jag att själva "kvalitén i tonen" behålls mycket bättre i AT.

Och ja, jag tänker att waves liknar både melodyne och AT, på screenshotsen ser det ut som en mix av dem båda, något som känns som att det skulle kunna fungera mycket bra...

Flummigt inlägg, men jag kan nog inte prestera bättre än så nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har även hänt att vissa toner får nån konstigt "bzzz"-känsla över sig. Som att nån har lagt på en hård plastskiva på ljudet och rispat lite i den (hmm, jag kan inte förklara bättre tror jag).

Det låter helt enkelt syntetiskt i själva ljudet, inte på AT-viset där tonen bara hålls onaturligt rak och wailningar "snappar" till toner istället för att glida över dem. Utan mer "digitalt", själv så tycker jag att själva "kvalitén i tonen" behålls mycket bättre i AT.

Och ja, jag tänker att waves liknar både melodyne och AT, på screenshotsen ser det ut som en mix av dem båda, något som känns som att det skulle kunna fungera mycket bra...

Flummigt inlägg, men jag kan nog inte prestera bättre än så nu 😄

Flummigt? nejdå, ingen fara alls jag vart mest nyfiken. Melodyne är inget flertimmars-pill-program heller jag tycker det är väldigt enkelt att arbeta med när man väl lärt sig.

Jag känner inte riktigt igen din beskrivning, men visst kan det låta lite underligt med mycket wailningar även i melodyne. Att tonerna "lägger sig" har inte jag haft problem med så där direkt. Jag tycker pitchningen är ackurat även om man glider över tonerna (herregud det låter som att jag är en försäljare för melodyne, vilket jag absolut inte är)

At:s största problem är väl att det kan låta väldigt digitalt ibland när man har mycket wailande och vibrato. Men smaken är bekant som baken.

Skall bli kul om någon testar Waves så vi får höra hur den låter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det har även hänt att vissa toner får nån konstigt "bzzz"-känsla över sig. Som att nån har lagt på en hård plastskiva på ljudet och rispat lite i den (hmm, jag kan inte förklara bättre tror jag).

Det låter helt enkelt syntetiskt i själva ljudet, inte på AT-viset där tonen bara hålls onaturligt rak och wailningar "snappar" till toner istället för att glida över dem. Utan mer "digitalt", själv så tycker jag att själva "kvalitén i tonen" behålls mycket bättre i AT.

Och ja, jag tänker att waves liknar både melodyne och AT, på screenshotsen ser det ut som en mix av dem båda, något som känns som att det skulle kunna fungera mycket bra...

Flummigt inlägg, men jag kan nog inte prestera bättre än så nu 😄

Flummigt? nejdå, ingen fara alls jag vart mest nyfiken. Melodyne är inget flertimmars-pill-program heller jag tycker det är väldigt enkelt att arbeta med när man väl lärt sig.

Jag känner inte riktigt igen din beskrivning, men visst kan det låta lite underligt med mycket wailningar även i melodyne. Att tonerna "lägger sig" har inte jag haft problem med så där direkt. Jag tycker pitchningen är ackurat även om man glider över tonerna (herregud det låter som att jag är en försäljare för melodyne, vilket jag absolut inte är)

At:s största problem är väl att det kan låta väldigt digitalt ibland när man har mycket wailande och vibrato. Men smaken är bekant som baken.

Skall bli kul om någon testar Waves så vi får höra hur den låter. 😄

Alltså det jag menade var:

melodynes pitchfunktioner låter bättre (dem går ju knappast att höra), men melodyne kan ge konstiga artefakter i själva ljudet på ett annat sätt än AT.

AT behåller signalkvalitén bättre tycker jag, men man hör desto tydligare när den korrigerar en ton. Dvs, jag tycker det finns fördelar med båda programmen och därför hoppas jag på att waves tune ska ta vara på dem fördelarna från båda programmen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Melodyne har jku en delö andra funktioner som är läckra som kommer i wavespluggen också. Det går att göra körer med autotune också men är mycket lätt i melo. Jag gjorde t e x stämmor av fnykis röst i studiofestival 4. Mycket lätt att lägga en kvintstämma och samtidigt göra killen lite mer tonsäker resultatet blev bra tycker jag. Låten heter Olsberg om någon är intresserad.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=230775

(Minns att jag fick låga poäng medan det är en annan femma 😉 )

Det är lite fusk naturligtvis och i puritanismens namn så borde det vara förbjudet. Jag sjunger egentligen lite falskt själv och trivs med det. Men ibland är det roligt att kunna leka med en massa stämmor eller att dubbla sångstämmorna med en synt som spelar helt unisont t e x. 😛

Nej nu börjar jag bli tjatig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
drloop (oregistrerad)

Nu har jag testkört Sonar.

Coolt program. Går fort att lära sig.

Nåväl körde en hel del V-vocal. Funkar som en dröm.

Har kört autotune för några år sedan version 2 tror jag. Då vart jag inte så imponerad.

Så nu kommer frågan, V-vocal och Melodyne påminner om varandra eller?

Har någon av er kört båda?

För och nackdelar?

Och om någon kört autune modell seanste också och jämfört med V-vocal samt Melodyne skulle det sitta fint med en jämförelse.

Jag kan nämligen tänka mig att köpa Sonar bara för V-vocal.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att ge lite kött på benen så tycker jag att enkelheten i V-vocal för att editera var som en dröm.

Något jag inte tyckt med Autotune som bara varit stökigt.

Jag letar efter nåt som är lika enkelt att köra som V-vocal mao.

Snabbt enkelt och gott 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu när ni ändå Skriver om dom här Programmen, så tänkte jag fråga lite 😉

Jag har förökt att ändra rösten med hjälp av Vocoder i FL, Men det gick ju inte så bra... Så då la jag ner det och läste att många andra använde tex Melodyne och Autotune. Så då skaffade jag Melodyne.. men.. det var bara att stänga av det igen 😆 Fattade inte ett skit 😄

Så jag undrar Vilket Röst Editerings program som är enklast att börja med sen kan man ju avancera efter ett tag 😮

Tacksam för hjälp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ni ändå Skriver om dom här Programmen, så tänkte jag fråga lite  😉

Jag har förökt att ändra rösten med hjälp av Vocoder i FL, Men det gick ju inte så bra... Så då la jag ner det och läste att många andra använde tex Melodyne och Autotune. Så då skaffade jag Melodyne.. men.. det var bara att stänga av det igen  😆  Fattade inte ett skit  😄

Så jag undrar Vilket Röst Editerings program som är enklast att börja med sen kan man ju avancera efter ett tag  😮

Tacksam för hjälp  😄

Jaha, jag använder Melodyne och tycker att det är väldigt enkelt, i alla fall de grundläggande funktionerna. Bara att markera det man vill ändra och sedan pitcha automatiskt eller "manuellt". Kändes ganska intuitivt. (sket faktiskt helt i att läsa manualen) Ge det en till chans tycker jag.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har v-vocal (Sonar) och har testkört en melodynedemo.

I sammanhanget skall nämnas att jag sjunger rätt skrovligt, skitigt och kråkigt.

V-vocal är faktiskt bättre på att hitta rätt melodi i det jag sjunger. Jag har testat röstklipp som melodyne inte hittar över huvud taget 😄 .

Annars är väl Melodyne allmänt (?) ansett som det bästa röstvrängarprogrammet. Om man kör nån högre variant än UNO så kan man ju editera flera stämmor på en gång.

Summa summarum så funkar v-vocal tillräckligt bra här, även om jag använder det rätt sporadiskt. För det mesta står jag för min sura sång i stället 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...