Jump to content
Annons

Melodyne vs Autotune/Waves Tune/V-Vocal/XXXXXXXX


Mr_baseman (oregistrerad)

Recommended Posts

Mr_baseman (oregistrerad)

Jag funderar på att köpa ett program som kan fixa till röstspår. Det ska vara bra, billigt och lätthanterligt. Vad ska man välja då egentligen?

Jag gillar det slags plastiga ljud som Auotune ger på t.ex. Avril Lavignes låtar (det är väl en synd att säga så) men vill också ha ett program som även kan låta naturligt.

Har ni något bra tips?

P.S. Jag kan ju meddela att jag är total nybörjare när det kommer till sånt här. D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oj - stort och svårt ämne!

I korthet skulle jag vilja säga att Autotune är enklare att hantera som nybörjare, men också mindre avancerat än Melodyne.

Båda programmen kan låta precis så plastiga eller naturliga du önskar,

bara du är beredd att pilla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_baseman (oregistrerad)
Oj - stort och svårt ämne!

I korthet skulle jag vilja säga att Autotune är enklare att hantera som nybörjare, men också mindre avancerat än Melodyne.

Båda programmen kan låta precis så plastiga eller naturliga du önskar,

bara du är beredd att pilla lite.

Ok, jag har hört att det ska vara tvärtom av vissa. D.v.s. att Melodyne är mycket mera lätthanterligt, det verkar vara väldigt skiljda åsikter om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj - stort och svårt ämne!

I korthet skulle jag vilja säga att Autotune är enklare att hantera som nybörjare, men också mindre avancerat än Melodyne.

Båda programmen kan låta precis så plastiga eller naturliga du önskar,

bara du är beredd att pilla lite.

Ok, jag har hört att det ska vara tvärtom av vissa. D.v.s. att Melodyne är mycket mera lätthanterligt, det verkar vara väldigt skiljda åsikter om det.

Det beror ju helt på...

I Autotune ställer du in tonart och hur mycket den skall korrigera, sen sköter pluggen hela jobbet. Har du tur behövs inget mer än så.

I Melodyne får du själv pilla med sura toner - men där har du å andra sidan möjlighet att påverka mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Jag har använt Melodyne i några månader och är oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det är nog därför en del tycker att det är svåranvänt. Jag tycker tvärtom: när man väl lärt sig gränssnittet så är det mycket smidigt att jobba med.

Detta är ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag.

Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne.

Redigerat av jappe
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodyne är grymt lättjobbat - och du kan styra alla sorters parametrar. Pitchkorrigering gör du genom att flytta tonen upp eller ner, som när man editerar midi. Behöver man ändra ett glissando mellan två närliggande toner, så styr man hur brant det ska gå. Har man för starkt eller för svagt vibrato, så ändrar man även det väldigt enkelt och smidigt. Formanter kan man också ändra om man skulle vilja göra körer och inte vill att det ska låta som om samma person sjunger allt...

Det fungerar dock inte i realtid, utan man redigerar i en editor - något som kanske känns lite obekvämt, men som samtidigt ger ett betydligt bättre resultat än om man gör automatkorrigeringar i realtid...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag har förstått är det problem vid exportering från Melodyne när det gäller synkning. Det problemet finns ju inte i Autotune.

Om man kör det som standalone, så måste man ju plocka in audio på rätt ställen i låten - men om man kör det via Melodyne Bridge som plugin, så slipper man problemet. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_baseman (oregistrerad)

Tackar för alla svar. Jag tycker att Melodyne verkar bättre för det låter ju naturligare än Autotune. Men jag undrar om det går att få till ett onaturligt sound med Melodyne också.

Annars, tycker ni det är värt att köpa ett sånt här program om man är total nybörjare? Jag är visserligen väldigt intresserad av musik men det är ju trots allt ett par tusenlappar man får lägga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Autotune fyller sin funktion men det är också vad den gör...

Melodyne är ju så mycket mer än bara en autotuner tycker jag. Om du väljer mellan dessa två så tycker jag inte att det är något val eg.  Har du kollat in demon på Melodyne?

http://www.celemony.com/melodyne/Demos.html

Check it out... 😉

Melodyne impade som fan. Såg riktigt grymt ut.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_baseman (oregistrerad)
Som sagt, vill man ha realtidskorrigering är det Autotune som gäller.  😆

😉 Jag instämmer oreserverat.... Hoppas att det framgick

Ok, men är det med realtidskorrigering som man får den slags autotuneeffekt som hörs på Avril Lavigne, Evanescence, Ashley Simpson m.fl. ? D.v.s. en slags plastig effekt, men inte sån effekt som man hör på Cher t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen har jag hört att melodyne skall vara svåranvänt. Efter att ha sett videon så hade jag hur som helst inga problem alls att sköta det. Mycket trevligt litet program... när det fick för sig att starta igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Största fördelen med melydyne är att det är lätt att bara korigera ett par tonen om man skall göra det i autotune så måste man klippa och klistar en massa. Själv tycker jag att det är mycket bättre att bara rätta till det där behövs och sedan låta resten vara än att lite reflexmässigt slänga på en autotune plugg på hela spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr_baseman (oregistrerad)

Jag har laddat ner demot nu och lekt lite grann med och jag måste säga att Melodyne är riktigt grymt. Väldigt lättanvänt när jag väl fattade vad man använde till vad. Nu blir det väl till att invänta Melodyne uno som verkar vara tillräckligt grundläggande för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Melodyne i några månader och är oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det är nog därför en del tycker att det är svåranvänt. Jag tycker tvärtom: när man väl lärt sig gränssnittet så är det mycket smidigt att jobba med.

Detta är ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag.

Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne.

Exempel:

Originalsång

Originalsången bearbetad i Melodyne (och komprimering, EQ, reverb i Adobe Audition.)

Disclaimer: Masteringen är inte så lyckad (t.ex. distar det vid ett ställe). Ett proffs hade fått ett mycket bättre resultat än såhär, men det kanske kan ge en idé om hur pitchkorrigering via Melodyne kan låta.

"The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer."

Hann bara lyssna på originalversionen, och sen var det stopp.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Melodyne i några månader och är oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det är nog därför en del tycker att det är svåranvänt. Jag tycker tvärtom: när man väl lärt sig gränssnittet så är det mycket smidigt att jobba med.

Detta är ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag.

Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne.

Exempel:

Originalsång

Originalsången bearbetad i Melodyne (och komprimering, EQ, reverb i Adobe Audition.)

Disclaimer: Masteringen är inte så lyckad (t.ex. distar det vid ett ställe). Ett proffs hade fått ett mycket bättre resultat än såhär, men det kanske kan ge en idé om hur pitchkorrigering via Melodyne kan låta.

Haha, du snålade inte på reverben i alla fall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gentle Giant (oregistrerad)

..förstör bara inte låtarna med effekten (som många gör)

ett tips är att köra i kromatiskt läge

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som provat Voice Tweaker från RBC Audio? Tror att det är en svenskutvecklad autotune.. Finns demo att ladda ner.

(Den är rätt billig, Lite-versionen kostar 59USD, och Pro-versionen kostar 119USD, och finns det en version som är en DXi där man kan spela med autotunen istället, den kostar 89USD..)

http://www.rbcaudio.com/

Jag provade en demoversion av det för ett par år sen, och tyckte det fungerade bra.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag använder pro tools 6.4 i PC miljö.

Ska man köra Melodyne som rewire eller bridge eller standalone?

Importerade filer i Melodyne men hade världens problem mes synkningen.

Jag vill andvända melodyne både i realtid för lead sång samt som ljudredigerings program och skapa stämmor osv...

Av stestversionen verkar programmet guld men jag får liksom inte det hela att funka i realitete i ett projekt.

Tacksam för svar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herre gud, stressa inte på fika rasten med era inlägg som jag för då blir det sådär :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...