Jump to content
Annons

Inkassokrav


Hemluth

Recommended Posts

Jag mottog nyligen en inkassokrav för första gången i mitt liv och jag är lite skrämd.

För tydligheten skulle skall jag berätta om hela händelseförloppet;

Under slutet av maj fick jag ett gäng kvartalsräkningar, bland annat från Telia. Jag hade nyss bytt internetbank så jag betalade glatt in räkningarna via pludgiro. Sedan tänkte jag inte mer på det. Förfallodatumet på den specifika fakturan var 30 juni.

Jag åkte under första halvan av juni sedan bort och tänkte inte mer på det.

Jag har nu idag fått tillgång till lite post. Jag hittade en påminnelse från Telia. Då kan jag läsa att telefonräkningen tydligen inte var betald och om jag inte betalat innan 21:e juli så skulle det gå till inkasso (det är 28:e idag). Dessutom skulle abongemangen stängas. Jag är alltså inte hemma utan jag har fått post uppskickad åt mig, något inkassobrev har jag alltså inte sett.

Jag var som sagt övertygad om att jag betalat, jag vet säkert att jag lagt in det i alla fall. När jag tittade i kontohistoriken såg jag att betalningen aldrig gått iväg (fråga mig inte varför).

Jag ringde nu alldeles nyss till Telia för att fråga hur jag skulle gå vidare (nåt inkassobrev kommer jag inte få tillgång till på stund). Telefonisten gav mig då inbetalningarna som stod på inkassokravet och berättade att abonemangen ännu inte var låsta och att jag antagligen skulle hinna betala innan dess.

Precis efter samtalet slängde jag mig på datorn och betalade till inkassoföretaget.

Nu till den spännande biten; Kommer det här få några allvarliga konsekvenser för mig? Kommer jag få någon sorts prick? Kommer det här omöjliggöra lån för mig hädanefter?

För övrigt undrar jag hur saker och ting egentligen är tänkt att gå till. Problemet hade ju aldrig uppstått om jag hade suttit klistrad vid brevinkastet. Men jag är väl knappast den enda personen i hela världen som är borta under längre tider? Hur löser man egentligen det här med räkningar, skattedeklarationer mm när man är bortrest?

Det kan alltså förtydligas att jag har någon som tömmer posten åt mig och skickar den till mig, men detta har ju empiriskt visat sig vara grovineffektivt.

EDIT: Det kan tilläggas att pengar alltså inte är något problem för mig och att jag har 40 000 på kontot jag tänkte betala 500kr-räkningen från.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej. Inget allvarligt händer. Det är först när det går till Kronofogden.

Ska man åka bort kan man lägga in betalningar i förväg genom sin Internetbank.

Vet man inte vad man ska betala så kan man kontakta resp. Telia, Hyresvärden, Fortum, etc och höra efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag borde alltså vara trygg nu?

För att på förhand kunna lägga in betalningarna i internetbankenkrävs det ju att man ska ha fått fakturorna.

Är det helt ovanligt att företag kan skicka ut fakturor till speciella addresser när man är bortrest? Jag vet att jag haft vissa problem med Skatteverket, då de promt vill skicka saker till adressen där man är skriven och inte där man bor. Jag vet inte hur många gånger jag fått brev från skatteverket som har sagt typ "Hej, här kommer en random korkad fråga. Om vi inte har mottagit svar senast för fyra år sedan kommer ni att debiteras 500 kronor". Det här med post är ett stort dilemma för mig..

Jag tycker inte bara Posten skall säljas, den bör även exporteras så att vi slipper se den. Det skulle tvinga fram fler användningsområden för epost. Jag skulle kunna betala 100 kr extra på varje faktura bara för att mottaga den via email i stället för de där jävla postlapparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger också E-faktura. Tyvärr så tillhandahåller inte alla det. Ang. Skatteverket så är det av säkerhets skäl de skickar till mantalsadressen.

Men skaffa e-legitimation så går du själv in och finner all ditt skatteinfo, flyyblanketter, etc.

Posten är jävligt bra! Den ska vi ha kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska bara veta hur många inkassokrav jag fått!

Lär vara känd borda hos Sergel Inkasso 😄

Har en förmåga att alltid glömma räkningar eller tappa bort dom.

Precis som dig så är det inte pengarna som är bekymmret, utan snarare skallen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Säger också E-faktura. Tyvärr så tillhandahåller inte alla det. Ang. Skatteverket så är det av säkerhets skäl de skickar till mantalsadressen.

Men skaffa e-legitimation så går du själv in och finner all ditt skatteinfo, flyyblanketter, etc.

Posten är jävligt bra! Den ska vi ha kvar.

"All skatteinfo"? Det där lät intressant. E-leg har jag ju genom min internetbank (EDIT; punkt, ej frågetecken). Loggar jag då in någonstans? Hur fungerar det med kvitton och dylikt (när jag momsdeklarerar skickar jag alltid in kvitton). Jag vet inte om man ens måste skicka in kopior på alla kvitton. I så fall skulle det ju vara jättesmidigt att bara göra det via internet. Jag har dessutom ingen kopiator där jag vistas på sommaren.

EDIT, felaktigt frågetecken

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Om din bank tillhandahåller E-leg så står det efter du har loggat in på ditt konto.

Annars kan man skaffa den genom Telia eller Skatteverket.

E-legget sitter då som en fil på ens dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din bank tillhandahåller E-leg så står det efter du har loggat in på ditt konto.

Annars kan man skaffa den genom Telia eller Skatteverket.

E-legget sitter då som en fil på ens dator.

Ursäkta, jag råkade få in ett frågetecken på fel plats. Jag HAR e-legitimation, däremot kände jag alltså inte till skatteverkets tjänster man kan nyttja med denna. Jag vet bara att man kan använda e-leg för att ändra address på bolagsverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...