menvafaan (oregistrerad) Postat 27 juli 2008 Dela Postat 27 juli 2008 Hejsan, Vi håller på att spela in och funderar just nu på var vi ka lägga sången. Då vi lägger gitarr/bas/keyboard i min lägenhet vorde det även smidigast att lägga sången här. Jag har en Studio Projects B1, och rummet är fyrkantigt på cirka 20-25 kvadratmeter, med relativt kala väggar av betong. Min fråga är om det blir good enough att spela in sången i rummet, eller om jag på något sätt med relativt enkla medel kan optimera inspelningsmiljön för att få så lite "oljud" som möjligt. Blir det någon skillnad om jag till exempel hänger upp skynken på väggarna, eller om jag på något sätt skärmar av ytan kring sångerskan/mikrofonen? Alla tips och synpunkter är välkomna! Tack, Sebastian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
favoritanton Postat 27 juli 2008 Dela Postat 27 juli 2008 Hejsan, Vi håller på att spela in och funderar just nu på var vi ka lägga sången. Då vi lägger gitarr/bas/keyboard i min lägenhet vorde det även smidigast att lägga sången här. Jag har en Studio Projects B1, och rummet är fyrkantigt på cirka 20-25 kvadratmeter, med relativt kala väggar av betong. Min fråga är om det blir good enough att spela in sången i rummet, eller om jag på något sätt med relativt enkla medel kan optimera inspelningsmiljön för att få så lite "oljud" som möjligt. Blir det någon skillnad om jag till exempel hänger upp skynken på väggarna, eller om jag på något sätt skärmar av ytan kring sångerskan/mikrofonen? Alla tips och synpunkter är välkomna! Tack, Sebastian Mitt tips är att du testar dig fram. Är du inte nöjd med resultatet testar du att hänga upp lakan eller dylikt. Jag har spelat in sång med SP1 i min lägenhet utan att "optimera inspelningsmiljön" och tycker att det funkat jättebra. Det viktigaste är att du/bandet blir nöjda. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
menvafaan (oregistrerad) Postat 27 juli 2008 Dela Postat 27 juli 2008 Mitt tips är att du testar dig fram. Är du inte nöjd med resultatet testar du att hänga upp lakan eller dylikt. Jag har spelat in sång med SP1 i min lägenhet utan att "optimera inspelningsmiljön" och tycker att det funkat jättebra. Det viktigaste är att du/bandet blir nöjda. Lycka till! Självklart. Handlar mest om att vi vill få en så ren signal som möjligt, så att personen som mixar och mastrar har så bra råmaterial som möjligt att jobba med. Jag menar, det är jo garanterat lättare att lägga till än att ta bort bi-ljud som reverb och dylikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nordic Sound Postat 27 juli 2008 Dela Postat 27 juli 2008 sE Electronics Reflexion Filter Reflexions filtret är en smart produkt som låter dig spela in sång, gitarr etc med ett torrare ljud utan att behöva akustikreglera inspelningsrummet. Det är som en båge man sätter runt micken skall tydligen funka rätt bra, aldrig prövat den själv men. http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up5.jpg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 28 juli 2008 Dela Postat 28 juli 2008 Det största problemet är väl arga grannar med sopkvastar i högsta hugg!!!??? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 28 juli 2008 Dela Postat 28 juli 2008 (redigerat) sE Electronics Reflexion FilterReflexions filtret är en smart produkt som låter dig spela in sång, gitarr etc med ett torrare ljud utan att behöva akustikreglera inspelningsrummet. Det är som en båge man sätter runt micken skall tydligen funka rätt bra, aldrig prövat den själv men. http://www.seelectronics.com/images/RF_Pop_Up5.jpg Jag är skeptisk. De första reflektionerna kommer från golv och tak. Reflexion filter påverkar bara sidor och bakre vägg. Se til att ställe er i mitten av rummet när ni spelar in sång och lägg en matta under mikrofon och sångare. Får ni ändå obehagliga reflektioner, satsa på att behandla reflektioner från tak och väggen bakom sångaren (vilket är de ytor mikrofonen hör tydligast). Edit: förtydligade lite Redigerat 29 juli 2008 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 juli 2008 Dela Postat 28 juli 2008 Prova att "bygga" ett sånghörn; https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 29 juli 2008 Dela Postat 29 juli 2008 med hjälp av små krokar i taket så kan du göra ett tillfälligt sångbås av tex. filtar,täcken osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.