Jump to content
Annons

antimelodicassault (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

...på en enkelt sätt hjälpa än att justera volymen på x antal låter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivå?

/ama

Annons
Postat

Volym är väldigt subjektivt.

Om det var under 10st så skulle jag öppna upp i Audacity och göra en normalisering.

Hade jag fler så skulle jag använda mig av batch-konvertering i Peak.

Postat
Volym är väldigt subjektivt.

Om det var under 10st så skulle jag öppna upp i Audacity och göra en normalisering.

Hade jag fler så skulle jag använda mig av batch-konvertering i Peak.

att normalisera ändrar endast genomsnittsvolymen marginellt i de flesta fall.

för att ändra volymen krävs en kompressor eller limiter.

volym på ljudfiler är inte subjektivt då det går att mäta exakt!

i tex cubase och wavelab kan man mäta rms power för att se medelvolymen för en låt...

Postat

Ser man hur frågan är utformad så är volymen i det här fallet väldigt subjektivt.. exempelvis: går det att fastställa vad frågeställaren menar med volym? ska det vara dynamik á la stångkorv och ligga smetad -0,30 från nollan eller ska det vara symfoniorkesterdynamik?

Som ChrisB säger finns det batchverktyg att ta till i ett flertal redigeringsprogram, ex. Wavelab för PC, för att göra det du efterfrågar, men jag tror ändå att du måste lägga ner en del tid på att dela in låtarna i hur mycket de behöver justeras och sen ställa in effektkedjorna väldigt noga för att få ett bra resultat.

Postat (redigerat)

Ser man hur frågan är utformad så är volymen i det här fallet väldigt subjektivt.. exempelvis: går det att fastställa vad frågeställaren menar med volym? ska det vara dynamik á la stångkorv och ligga smetad -0,30 från nollan eller ska det vara symfoniorkesterdynamik?

vad fick du -0,3 ifrån?

både klassisk och pop musik är "normaliserad" till oftast 0db eller ibland lite mindre(kanske -0,3) men detta skiljer alltså inte genrerna åt.

det som skiljer är RMS volymen vilket oftast ligger på -13 till -10db om det är stark musik

och betydligt lägre om det är mer dynamisk intressant musik.

om man testat att endast normalisera låtar då märker man att den upplevda volymen inte ändras.

och det är isåfall normalisering som kanske vissa batch program klarar av

men om som trådskaparen vill justera volymen på x antal låter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivå

då räcker inte normalisering

vad jag inte förstår är hur någon skulle kunna rekommendera detta!

det mest subjektiva jag kan komma på med frågans utformning är stavningen;)

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Suck, Ja men läs en gång till vad jag skrev så ser du att jag med texten exempel syftade på vad frågeställaren kunde menat med ordet volym. alltså fler möjliga svar... vilket föranleder ordet subjektiv som ChrisB menade..

Redigerat av Lundin
Postat

Intressant hur en diskution kan utveckla sig. 🙂

Jo, Volym är subjektiv. Därför att ljudvolym är en något som upplevs.

Vad är starkt? svagt?

Om jag vill att ett antal låtar ska ha liknande upplevt volym - för att de ska t.ex ges ut på samma media t.ex en CD - så behöver inbördes deras volym justeras. Men likväl måste jag först bestämma vad som skall då vara utgångspunkten.

Tekniskt så kan ljudvolymen ökas antingen- dvs höja volymen, normalisera, etc eller så jag justera den dynamiskt meddelst kompressor, limiter eller en kombination av båda. Men det som avgör som volymen är jämn mellan låtarna är mitt öra.

Postat

ockej tack för era svar 🙂

det e volymen i låtarna "lesserness" 1-3 som jag vill göra något åt, se myspace.com/antimelodicassault

sket i det tidigare av någon anledning, men ska förska justera volymen i förhållande till dom andra nu hade jag tank

Postat
Intressant hur en diskution kan utveckla sig. 😄

Jo, Volym är subjektiv. Därför att ljudvolym är en något som upplevs.

Vad är starkt? svagt?

Hur kan något som rentav är utryckt i siffror vara subjektivt? Hur kan -0,1db vara "subjektivt" starkare än -3db? Det är väl jätteobjektivt?

Är det "subjektivt" att anse att en meter är längre än tre fot och att 500kg är lättare än en liten bil?

Med "volym" antar jag att man per definition menar ljud ljudstyrkan. Hade man menat tryck eller kraft eller gulligull hade man väl sagt det?

🙂😄😑😄

Postat (redigerat)
...på en enkelt sätt hjälpa än att justera volymen på x antal låter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivå?

/ama

Som Lundin säger finns det batchmöjligheter i program som Wavelab, Sound Forge eller Peak.

Men, genomsnittlig ljudnivå är inte detsamma som upplevd ljudnivå. En soft ballad med en RMS på -12 dBFS kan upplevas starkare än en upptempo-låt med RMS på -10 dBFS.

För att få det som du vill ha det rekommenderar jag att du ställer ljudnivåerna manuellt.

Redigerat av joachime
Postat
Är det "subjektivt" att anse att en meter är längre än tre fot och att 500kg är lättare än en liten bil? Med "volym" antar jag att man per definition menar ljud ljudstyrkan. Hade man menat tryck eller kraft eller gulligull hade man väl sagt det?

Som sagt, intressant hur en diskution utvecklas. 🙂

Min fru kom just hem med mat. Kassen är tung säger hon, den vägde ca 12 kilo. Nej, den är inte tung säger jag, och lyfter den med rak arm.

Upplevelsen av vikten 12 kg är subjektiv.

Jag skriver också upplevd volym.

Upplevelsen av musiks ljudvolym är också subjektiv.

Hur många har inte fått höra: sänk musiken, den är för hög? (vilket om man ska vara exakt egentligen är fel, "för stark" ska det vara)

Dvs nästa gång någon ställer den uppmaningen till en så kan man prova att spela i en lägre tonart "men du sa att jag skulle sänka gitarren . . .!?!??"

Postat

Funktionen går att styra i CD-architekt (Soundforge) eller i CD /DVD Support delen

i Wavelab 6 där man kan gämnföra nivåerna på spåren innan man bränner en CD.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.