Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Det är så att jag använt mig av en midikeyboard när jag spelat in i Cubase. Det är en Midiscart-2 med USB och jag kunde

spela in på den tillsammans med vanliga audio spår, dvs. jag behövde inte spela in synthen med midispår vilket jag tyckte var väldigt smidigt!

Men efter ett tag började synthen sluta fungera och till slut svarade datorn inte ens på att jag förde in USB sladden från synthen in till datorn.

Så jag skaffade en ny midi keyboard som heter Epirol PC 50 (ROLAND) som också gick på USB men denna är lite mer avancerad då det finns olika menyer att gå in på i denna midi synth men efter lite trixande så fick jag även fart på denna synth. MEN! Nu går det inte längre att spela in synthen med audio spår utan nu måste jag ett separat midi fönster för att jag ska kunna få signal från synten och datorn. Så jag begriper inte hur jag ska bära mig åt för att det ska bli som jag hade det med den förra synthen.

Jag har en JV 1010, som jag har som synthmodul med alla effekter, samt ett litet Alto mixerbord och det har funkat fin fint innan den första synthen gick sönder, den verkar ha gått sönder för det blir ingen som helst signal i den längre...

Med den nya Epirol PC 50 synthen fanns det med en skiva där man skulle installera en särskild ljudrutin för just synthen, men det behövde man inte med den förra. Så nånstans måste det ha blivit fel och jag vet inte hur så jag hoppas att nån av er här på forumet kan hjälpa till med råd och tips. För visst ska man väl kunna spela in denna (Epirol 50) synth som audiospår om man kunde det med den första som var mycket enklare.

Är oerhört tacksam och glad för den/dem som kan komma med råd och hjälp!

Ska väl tillägga att jag använder Cubase SX 3.

Annons
Postat

Hej.

Edirol PC 50 har inga egna ljud utan är bara en klaviatur, så du måste ha en extern synt eller VSTi ( eller både och ) som alstrar ljud.

Att installera rätt drivrutin är a - och o för att få hårdvaran att fungera korrekt och har du inte avinstallerat den gamla drivrutinen för den trasiga klaviaturen är det mycket möjligt att det blivit någon mishmash av alltihopa.

Jag föreslår att du kollar igenom enhetshanteraren vad som finns installerat och ta bort det som inte är relevant och starta om datorn ( plocka ur PC50'n innan du startar om datorn samt avinstallera den också för att vara säker på att det inte ligger rester kvar av någon drivrutin som knasar.

Starta sedan om datorn och när Windows laddat klart, stoppa i PC50-klaviaturet och hoppas på att Windows hittar den, installera sen drivrutinerna för den så ska allt vara frid och fröjd och Cubase kommer garanterat hitta rätt keyboard.

Sen måste du routa MIDI-out från klaviaturet till MIDI in på din JV1010 och ställa in rätt kanal i Cubase.. sen ska det funka.

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar men måste fråga lite om ditt inlägg bara så att jag vet vad jag gör.

Du skriver att Edirol PC 50 inte har några egna ljud utan bara är en klaviatur.

Så långt har jag listat ut att den inte har några ljud i sig och inte heller den trasiga Midiscart-2 synthen då jag använt mig av JV1010-modulen för ljud som vidarekopplas in till mixen och datorn.

Jag installerade om datorn för en vecka sedan då jag fått virus och då tror jag att jag åtgärdade problemet då det låg en gammal drivrutin för ljud som ställde till problem så nu installerade jag alltså den drivrutin som ska vara till Edirol PC 50.

Så någon drivrutin för den gamla synthen finns inte kvar.

Så om det är som jag beskrivit nu, behöver jag fortfarande avinstallera PC 50 klaviaturet?

Och nu till MIDI-historien. Midi har jag inte hållt på med så mycket då jag kunde spela in med den gamla synthen i vanliga audiospår så kan du förklara lite mer basic hur jag ska gå till väga? Tex. vad är rätt kanal i Cubase för detta ändamål?

Ursäkta om jag verkar lite trög men det är nog inte så svårt som det verkar. Jag behöver bara lite mer ingående information gällande det här midi-mysteriet.

Redigerat av Bulldog
Postat

Kollade på inställningarna nu och det var redan på IN i JV1010 och så då självklart OUT på klaviaturet så det var redan inställt som det skulle...

Postat
Och nu till MIDI-historien. Midi har jag inte hållt på med så mycket då jag kunde spela in med den gamla synthen i vanliga audiospår så kan du förklara lite mer basic hur jag ska gå till väga? Tex. vad är rätt kanal i Cubase för detta ändamål?

Ursäkta om jag verkar lite trög men det är nog inte så svårt som det verkar. Jag behöver bara lite mer ingående information gällande det här midi-mysteriet.

Hej igen.

Jag föreslår att du sätter dig med din Getting started som följer med programmet och går igenom det första grundläggande du behöver göra för att få Cubase att rulla smidigt.

Det är alldeles för mycket information att skriva om här och det är ju som sagt redan gjort från tillverkaren.

Midi spelar du in med Klaviaturen till Cubase, Cubase spelar sedan upp MIDI som skickas till din Synt så du behöver inte spela in synten som Audio det första du gör.. inte det andra du gör heller för den delen... du kan spela in allt som midi först och sen om det visar sig vara en hit, kan du antingen koppla in ljudkortet till JV'ns left och right output och spela in allt som en färdig fil, eller låta Cubase trigga ett ljud i taget..

Möjligheterna är många.

Lycka till

Postat (redigerat)

Precis! Det är det jag vill! För det är inte enbart midi musik jag spelar in utan jag spelar in typ gitarr, bas och sång för att sedan lägga till keyboarden, så jag gör aldrig något enbart midibaserade låtar....Det kanske jag skulle ha nämnt.

Jag har ännu inte något externt ljudkort utan kör med det ljudkortet som sitter i datorn och det har faktiskt funkat riktigt bra, men jag ska fixa ett externt ljudkort såsmåningom.

Så det är därför jag vill ha spåren från klaviaturet direkt som audiospår tillsammans med de andra spåren eftersom synthen är det sista jag lägger på. Sången är det sista iof. men efter grundkompet brukar jag använda mig av synthen.

Ska jag då alltså ha synthens midi OUT till JV1010:ans OUTPUT?

JV1010:an är kopplade till min externa mixer så jag spelar alltid in synthljuden i stereo. Tills det började att krångla...

Dessutom så funkar det ju inte att exportera låten ifall det är midi och audio spår med, då man ska mixa ner till wav, då kommer ju inte de inspelade midi-filerna med. För det ska väl funka att exportera audio spår och midi spår i en och samma fil?

Eller är det bara så enkelt att det absolut bara är ett keyboard som kan spela in enbart med midi spår???

Redigerat av Bulldog
Postat (redigerat)

Alltså för att klargöra några saker:

1. Ditt klaviatur, Edirol PC 50 har inga inbyggda ljud utan är ett verktyg för att styra andra enheter som din Synt, JV 1010.

2. MIDI är ett universellt gränssnitt för att utrustning som är anpassad till den standarden ( Musical Instrument Digital Interface ) ska kunna kommunicera. d.v.s

trycker du ned en tangent på din klaviatur eller vrider på en potentiometer skickas bara data till den externa effekten / synten för att den ska veta vad den ska göra.. oftast handlar det om notvärden och note on /note off för att ljudet ska spela när du trycker ner tangenten och att synten ska tystna när du lyfter ditt finger från tangenten.

3. Från en enhets MIDI OUT ska du alltid går till en annan, mottagande enhets, MIDI-IN , såtillvida du inte har flera enheter då använder man första syntens MIDI -THRU till nästa mottagande enhets MIDI-IN o.s.v

4. För att kunna exportera JV 1010's ljud måste du först spela in ljudet in i datorn och därefter importera filen i ett musikprogram och mixa det med andra ljud eller skicka det som det är, eller komprimera till MP3, WMA, OGG vorbis eller något annat.

5. MIDI och Audio går att exportera förutsatt att det som MIDI styr är inkopplat genom ljudkortets ingång och monitoreras genom sequencerprogrammet.

Cubase SX 3 har den funktionen genom External Intruments, läs om det i Operation Manual för vidare information

6. Ett inbyggt ljudkort brukar inte vara någon bra lösning för seriöst musikskapande, allra minst vid uppspelning av flera spår samtidigt

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Ok! Tack för dina svar! Men om jag ska sammanfatta detta, så är det alltså möjligt att omvandla midi till wav?

En kommentar om punkt 4:

"För att kunna exportera JV 1010's ljud måste du först spela in ljudet in i datorn och därefter importera filen i ett musikprogram och mixa det med andra ljud eller skicka det som det är, eller komprimera till MP3, WMA, OGG vorbis eller något annat."

Detta musikprogram som man ska importera filen till, vilket program syftar du på? Det är väl inte Cubase utan är det något annat redigeringsproblem?

Och;

Jag borde nog byta synth, eller köpa en likadan midistart keyboard jag hade innan för då var det inget strul som det är nu. Då var det bara att föra in USB kabeln till hårddisken, öppna Cubase och spela in, utan problem.

För när jag testade midistart keyboarden och satte i USB sladden till den så svarade inte datorn överhuvudtaget.

Är det synthen som det är fel på eller bara en ny USB kabel som behöver införskaffas?

Har du något bra ljudkort att rekommendera förresten?

Redigerat av Bulldog
drloop (oregistrerad)
Postat

Du kan spela in din JV i Cubase.

Du måste spela den via USB in i datorn, midi ut till JV och sedan koppla audiokablar in i datorn för att spela in ljudet från JVn.

Du kan också styra mjukvaursyntar i Cubase med din Edirol.

Postat (redigerat)
Ok! Tack för dina svar! Men om jag ska sammanfatta detta, så är det alltså möjligt att omvandla midi till wav?

Ja genom att koppla in syntens utgång/ar till ljudkortets ingång/ar och trigga den via MIDI eller spela direkt på klaviaturen.

Omvandlat i vanliga dödliga termer: Genom att först spela in synten in i datorn: Stereo-UT från synten kopplat till Stereo-IN i datorns ljudkort

En kommentar om punkt 4:

"För att kunna exportera JV 1010's ljud måste du först spela in ljudet in i datorn och därefter importera filen i ett musikprogram och mixa det med andra ljud eller skicka det som det är, eller komprimera till MP3, WMA, OGG vorbis eller något annat."

Detta musikprogram som man ska importera filen till, vilket program syftar du på? Det är väl inte Cubase utan är det något annat redigeringsproblem?

Jo, det är Cubase jag syftar på..

Och;

Jag borde nog byta synth, eller köpa en likadan midistart keyboard jag hade innan för då var det inget strul som det är nu. Då var det bara att föra in USB kabeln till hårddisken, öppna Cubase och spela in, utan problem.

För när jag testade midistart keyboarden och satte i USB sladden till den så svarade inte datorn överhuvudtaget.

Windows kanske redan har hittat hårdvaran men saknar rätt drivrutiner.. prova att uppdatera eller installera om dem för hårdvaran som troligtvis redan finns upptagen i Enhetshanteraren i Windows.

Är det synthen som det är fel på eller bara en ny USB kabel som behöver införskaffas?

Installera rätt drivrutiner och inte glömma att slå på Klaviaturen.. klaviaturen kan ju såklart vara trasig.. det är ju inget jag vet om eller kan gissa mig till.

Har du något bra ljudkort att rekommendera förresten?

Finns massor att välja på: FW, USB, PCI, och PCIx, från allt mellan några hundra till 10K och uppåt, sammantaget ska det klara av låg latency och vara stabilt.

och du får ett bra, stabilt PCI-baserat budgetljudkort för mellan 1 - 2000:-.

Ett bra ljudkort enligt mina normer ligger, i grunden, på runt 30K, men då är det 16 - 24 kanaler in och ut så jag kanske inte kan råda dig till det du söker efter med risk att du blir besviken.

Kolla runt i forumet Ljudkort och ställ frågan där.

Lycka till

Redigerat av Lundin
drloop (oregistrerad)
Postat

Du har en ängels tålamod Lundin!

Postat
Du har en ängels tålamod Lundin!

Jag kan blixtra till med lite Ängelsk Sarkasm oxå för väl utvalda...

.. men än sålänge är det ganska svalt 🙂

Postat

Tack som fan för era svar!

Det var värdefull information och jag ska börja kolla runt efter ljudkort på studsen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.