Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sk köpa en musikdator och behöver lite tips.

Jag har lite problem med förändringar, och därför behöver jag en dator som fungerar med cubase. Jag behöver också ett OS som har drivrutiner för ett Delta 1010LT.

Jag hade tänkt lägga runt 7000 på den, och då räknar jag bara med datorn, ingenting annat! 😛

Annons
Postat (redigerat)

Omöjlig fråga att svara på. Läs trådar som Gilbert föreslog.

Dock tror jag att dom flesta ljudkort är riktigt bra i den prisklassen tror även att du kan komma undan lite billigare.

Det första du måste fråga dig är hur många ut och ingångar du verkligen behöver. Är det för ett helt band eller är det bara du själv tagning för tagning.

Om det är det sista kanske du sällan spelar in tre instrument samtidigt och då räcker 4-2 in mer än väl.

Om du är Mac och du behöver mindre än 4 har jag hört mycket gott om Duet men då jag inte har någon erfarenhet av duet kan jag inte rekomendera.

Det andra du vill titta på är om ljudkortet kan andra saker, som intern low latency medhörning, mixning, kanske en controler yta, preamps, ytterligare effekter.

Här kan jag rekomendera RME,TC och Line6 beroende på vilken kombination och pris, Line6 är inte på samma nivå men vill man ha mycket annat för pengarna är det ett bra val. Vill man ha en bra controler och preamps, line in och kontroll över det mesta i din mjukvara är M-Audio project Mix ett bra alternativ(måste dock bli begagnat prismässigt), kontrolera dock att det verkligen fungerar bra med Cubase först. Motu ska vara bra men det har jag ingen erfarenhet av.

Det tredje är pris och kvalitet.

Du föreslog 7000 som budget och det får man definitivt ett bra ljudkort för. Behöver du inte så mycket in och ut och effekter och kör Mac tycker jag att du ska kolla på Duet. Har du en bra pream redan och inte vill offra så mycket pengar. Kolla in Alesis IO, mycket för pengarna men preampsen kan vara lite för svaga för en bandmick. (Beror på ljudkällan)

Jag vet att många rekomenderar Presonus och det mesta är säkert bra men den lilla erfaren het jag fick var inte vad jag önskade.

Tänk igenom vad du behöver och gör ett val. Lyckligtvis är det mesta mycket mycket bättre i den prisklassen idag än vad det någonsin har varit. Sanolikheten att du ska göra ett riktigt dåligt val är mycket liten.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.