Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle behöva kunna föra över ljud från DAT-band till bärbar PC med minsta möjliga dataförlust och utan omvägen över ett ljudkort.

Det jag letar efter är en omvandlare från digital signal via optisk kabel (eller för den delen koaxial) till IEEE 1394 (helst).

Allra helst i form av ett enda instickskort (datorn har ingen egen FireWire-ingång).

Annars kunde man ju naturligtvis utnyttja ett FireWire-instickskort för att få en FireWire-ingång till datorn, då tillsammans med en omvandlare som ovan,

ELLER omvandla till USB-2.0-signal istället (men frågan är om man då klarar ljudstreaming utan dataförlust?).

Eftersträvansvärt: Oberoende av samplingsfrekvens. Tydligen brukar omvandlare av det här slaget inte bry sig om huruvida signalen kommer i 32 kHz, 44,1 kHz eller 48 kHz.

Det lär faktiskt finnas ett instickskort som just omvandlar från S/PDIF till IEEE 1394, men jag lyckas inte hitta det, vilket är mycket frustrerande! Jag vore verkligen oändligt tacksam för någon lösning på detta problem. Jag fick ett tips om att leta efter en fiber media converter, och det låter ju logiskt. Men jag har inte fått napp där heller.

(Att gå via ljudkort har visat sig knepigt av flera skäl, bl. a. för att ingenting i den vägen verkar stödja 32 kHz, som lär vara något slags Sony-egen standard.)

/ Mattias

Annons
Postat

32kHz brukade användas som en sorts longplay-funktion i DAT-spelare och den samplingsfrekvensen stöds av en del ljudkort, men inte alla, eftersom man inte har något innehåll över 16kHz och det ju är sämre än en vanlig audio-CD...

S/Pdif till Firewire har jag inte ens hört talas om annat än i ljudkortssammanhang. Här är ett par exempel på sådana som hanterar 32kHz:

Echo Audiofire4 (Firewire)

RME Multiface + Cardbus/Express card

RME Fireface400 (Firewire)

Någon dataförlust får du inte oavsett vilken sorts ljudkort/ljudinterface du använder, eftersom du ju skickar över S/Pdif.

Postat

Tack, Claes!

Jo, dumt nog har jag använt LP-funktionen ibland. Har övervägt att ta ut 32-kHz-avsnitten analogt - är det din uppfattning att man tjänar något märkbart, ljudkvalitetsmässigt, på att även där föra över digitalt? (Spontant vill man ju rädda så mycket ljudtydlighet som möjligt - 32 kHz är ju som du säger sämre än på audio-CD.)

Är det någon skillnad på ljudkort och ljudinterface? undrar denna nybörjare också.

/ Mattias

Postat

Enda skillnaden är att man brukar prata om ljudkort när det är interna kort, medan man brukar säga ljudinterface om externa... 🙂

Kör du över ljudet analogt, så får du en D/A- och en A/D-omvandling som är ganska onödiga eftersom det finns risker för att det tillkommer artefakter från omvandlingen - så jag hade helst valt att köra över S/Pdif.

Postat
Enda skillnaden är att man brukar prata om ljudkort när det är interna kort, medan man brukar säga ljudinterface om externa... 🙂

Jag kallar alla ljudkort "ljudkort" eller "interface".

Postat

Om du nu inte har större krav än att kortet ska ha S/PDIF så finns det en hel begagnatmarnkad av USB och PCI-kort att tillgå.

Bara ett litet tips, eftersom du inte verkade bry dig om A/D-omvandlingen. Dock tror jag det är smartast att köpa USB-kort. Då behöver du inte oroa dig om du har rätt typ av PCI-platser i datorn.

• 2 veckor senare...
Postat
Om du nu inte har större krav än att kortet ska ha S/PDIF så finns det en hel begagnatmarnkad av USB och PCI-kort att tillgå.

Bara ett litet tips, eftersom du inte verkade bry dig om A/D-omvandlingen. Dock tror jag det är smartast att köpa USB-kort. Då behöver du inte oroa dig om du har rätt typ av PCI-platser i datorn.

För laptop? Och i så fall, vilka större krav skulle jag kunna ha så länge det gäller att ta hand om en digital "källsignal"? Målet är ju bara att föra över information så förlustfritt som möjligt?

Är det helt enkelt så att du syftar på enkla ljudkort utan D/A resp. A/D?

Höga krav har jag i den meningen att jag vill spara så mycket av DAT-informationen som möjligt, men jag har hela tiden tyckt att det BORDE vara ganska enkelt att bara mata över ettorna och nollorna in i datorn. Fast jag har inte insett hur olika de digitala formaten är...

drloop (oregistrerad)
Postat

M- Audio Audiphile 2496 (PCI kort) stöder 32kHz över SPDIF.

Du kan hitta ett sådant beggat för några hundralappar.

Postat
PCI kort

Men går inte till en bärbar dator.

Postat

Mina fem ören: Använd ett ljudkort med bra A/D och koppla in DAT:en analogt.

Kvalitetsförlusten när du spelar in i 32 kHz istället för 44 eller 48, den tycker jag är större än kvalitetsförlusten i att gå genom D/A+A/D.

Postat
PCI kort

Aj då. Gäller detta även de nämnda USB-korten, tror du?

Hur menar du? USB- och Firewire-kort funkar till bärbar, men PCI går bara i stationär dator.

Har du optisk SPDIF eller koaxial SPDIF ut från DAT:en?

Postat

Optisk S/PDIF från DAT:en.

Hur fungerar det egentligen med ett ljudkort? Om man har insignal S/PDIF och utsignal USB, sker det då en D/A + en A/D däremellan?

Och det som kallas "USB-kort" i resonemanget här, avser det ljudkort med USB-anslutning? Eller bara någon form av litet instickskort som faktiskt omvandlar från S/PDIF till USB utan något analogt led?

Pust och stön. Jag måste skaffa någon grundbok i det här...

Postat
TerraTec DMX 6Fire USB har optisk ingång SPDIF(/TosLink) och kan köra i 32kHz.

Hastigheten i USB 1.1 och USB 2.0 räcker gott och väl så känn ingen oro över ljudströmmar/bandbredd/dataförlust.

Audiofire4, som Claes rekommenderade, är ett bra musikerljudkort med låg latency och Firewire/IEEE1394 som önskat.

Där har du koax SPDIF och med en sån här kan du koppla in DAT:en.

Hur fungerar det egentligen med ett ljudkort? Om man har insignal S/PDIF och utsignal USB, sker det då en D/A + en A/D däremellan?
Nej, har du SPDIF som ljudingång används inte D/A eller A/D när du spelar in. Enbart en D/A används när du ska lyssna på ljudfilen ifrån datorn.

bild1ao2.gif

Och det som kallas "USB-kort" i resonemanget här, avser det ljudkort med USB-anslutning?
Ja.
Postat

Och det som kallas "USB-kort" i resonemanget här, avser det ljudkort med USB-anslutning? Eller bara någon form av litet instickskort som faktiskt omvandlar från S/PDIF till USB utan något analogt led?

Pust och stön. Jag måste skaffa någon grundbok i det här...

Nej - om du har en S/Pdif ingång, så sker det ingen extra omvandling, utan då går du förbi ljudkortets omvandlare. Har du S/Pdif in så behåller du alltså ljudet i digitalt format ända in till hårddisken.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
PCI kort

Aj då, missade den lilla detaljen 😉

Redigerat av drloop
Postat

Mycket klargörande! Tack!

Audiofire4 borde såvitt jag förstår vara något sämre i mitt fall, eftersom det skulle kräva först en opt->koax-adapter och sist en firewire-adapter till min laptop. TerraTec verkar ju då mer skräddarsydd för mig. Ett klart övertag över mitt nuvarande är att TT accepterar 32 kHz. Presterar det även i övrigt avsevärt bättre, tror du? (Undrar eftersom prisklassen är densamma, men TT kallar sig High-end.)

Apropå snabbheten: Är USB 2.0 tillräckligt snabbt även med 44,1- och 48-inspelningarna? D. v. s. kommer ALLT med? (Jag antar i och för sig att man alltid får räkna med enstaka drop-outs.) Och hur är det med överföring av analoga kassettband, märker man någon skillnad i slutresultat beroende på om man använder USB 2.0 eller Firewire?

Postat
Mycket klargörande! Tack!

Audiofire4 borde såvitt jag förstår vara något sämre i mitt fall, eftersom det skulle kräva först en opt->koax-adapter och sist en firewire-adapter till min laptop. TerraTec verkar ju då mer skräddarsydd för mig. Ett klart övertag över mitt nuvarande är att TT accepterar 32 kHz. Presterar det även i övrigt avsevärt bättre, tror du? (Undrar eftersom prisklassen är densamma, men TT kallar sig High-end.)

Jag tror inte att det är någon stor skillnad mellan dem - för då hade de troligen inte legat i samma prisklass. Tillverkarna tar ut så mycket betalt som det går att ta ut och de har koll på sina konkurrenter - så om ett ljudkort är betydligt bättre, så tar de också mer betalt för det helt enkelt.

Apropå snabbheten: Är USB 2.0 tillräckligt snabbt även med 44,1- och 48-inspelningarna? D. v. s. kommer ALLT med? (Jag antar i och för sig att man alltid får räkna med enstaka drop-outs.) Och hur är det med överföring av analoga kassettband, märker man någon skillnad i slutresultat beroende på om man använder USB 2.0 eller Firewire?

USB klarar utan problem 2 kanaler in och ut i 48kHz - och med USB 2 fungerar fler. Dropouts o dyl behöver du inte vara det minsta orolig för, utan den största skillnaden är egentligen att du inte kan räkna med lika låg latency med USB som med Firewire, eftersom USB alltid belastar processorn, något som Firewire inte gör. Latencyn påverkar bara lyssningen medan du spelar in och inte inspelningen i sig, så när det gäller inspelningen blir den lika bra oavsett vilket. Om du ska spela in analoga band så kvittar interfacet. Det som är betydelsefullt då, är den analoga delen och A/D-omvandlaren. Om det sedan skickas via USB eller Firewire spelar ingen roll alls, utan datorinterfacet kommer aldrig att förvränga den digitala signalen eftersom det ju bara är ettor och nollor som skickas över direkt in på hårddisken.

Postat (redigerat)

Jag tackar för allt lärorikt, Claes och Linus!

TerraTec DMX 6Fire USB har optisk ingång SPDIF(/TosLink) och kan köra i 32kHz.

Jag skrev för säkerhets skull till TerraTec och frågade. Svaret blev dessvärre att DMX 6Fire inte stöder 32 kHz. (Men när du skriver "kan köra" kanske du menar att du har lyckats ändå, trots att "formellt" stöd inte finns? Fast det verkar litet för bra för att vara digitalt.)

Redigerat av mattiasnyberg
Postat

Jag skulle ta den enkla vägen och spela in analogt och på så vis få det i "rätt" sample rate (44.1 KHz) på köpet. Tror inte man skulle höra någon direkt skillnad jämfört med en digital överföring (om inte ADDA är väldigt dåliga förstås...).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.