Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag står i valet och kvalet mellan Dynaudio BM5a och ADAM A7. Båda har ju fått väldigt bra recensioner och så... svårt val. Har varit inne på Jam och lyssnat på A7:orna och blev väldigt imponerad över detaljrikedomen, alla detaljer hördes och allt låg på rätt plats i stereobilden, både i sidled och djupled.

Dock har jag hört att en del har haft problem med att de brusar och att de får för sig att börja knastra. Någon dissade dem också totalt: http://www.trance.nu/v4/forum/viewtopic.php?t=132329

Självklart ska man inte tro på allt som står men jag ställer mig ändå frågande, är det så här?

Hur är BM5a i jämförelse? Just nu mixar jag på ett par Yamaha HS50M vilka har tjänat mig bra men nu vill jag byta upp mig.

(Som riktlinje så kan jag säga att ett par monitorer som jag inte gillar är Genelec 1030-serien... allting bara låter bra... grötar ihop sig snyggt...)

Redigerat av shadewind
Annons
Postat

Ja, det är väl klart. Men det är fortfarande inget bra svar på en tråd, eller hur? Med den mentaliteten skulle man inte ens behöva ett forum för monitorer, mikrofoner eller någonting alls.

Jag ville höra andras åsikter, huruvida A7 går sönder och krånglar eller inte. Självklart bildar jag min egen uppfattning i slutändan ändå.

🙂

Postat

Jag är nybliven ägare till ett par Adam A7 och de låter fruktansvärt bra. Det första jag lade märke till var just bredden och hur 3-dimensionellt de låter. Plötsligt är det lätt att placera instrument längre bak i ljudbilden utan att de försvinner.

Börjar de knastra har jag alltid garantin.

Postat

Nu är jag kanske partisk eftersom jag säljer ADAM, men med tanke på hur många som har sålts, så är det verkligen inte mycket problem med dem.

Distributören skeppar ut pallvis med A7:or och får förvånansvärt lite i retur, så jag tror inte att du behöver vara orolig. 😛

A5:orna har också börjat komma och är på stark frammarsch. De ligger inte långt efter A7 i ljudkvalitet, men går av naturliga skäl inte lika långt ner i basen, så till dem kan det förstås vara mer motiverat med en sub också...

Postat

Jag gillar när man inte har för mycket subbas så A7:orna blir nog en perfekt kompromiss. När jag lyssnade på dem på Jam i Örebro så tyckte jag att basen räckte till. Kanske inte om man gör musik där målet är att välta omkull människor med basfrekvenser, men varför ska man göra det? Rock och pop tycker jag till och med funkar bra i mina HS50M, då får man jobba lite för att det ska funka i alla system.

• 5 veckor senare...
Postat

Måste bara svara då jag personligen gillar A7 orna extremt bra!!! har i princip som de flesta i denna del av världen skolats in på genelec men blev helt såld på Adam när jag fick höra dessa. Jag upplever dessa som mycket mjukare änn motsvarande typ Genelec 1030 vilket kan bero på Adams banddiskant (trots det bissara omfånget upp till 35 kHz!!!) men detta är något jag gillar starkt (här e nog den berömda baken lika delad som vanligt). Måste lägga till att jag mest pysslar med akustiska instrument, men med rätt rum och lite rattande så tror jag dessa kan BRÄCKA! Dessutom så är priset helt gudomligt (sorry för alla svenska återförsöljare) thomanns under 8 papp för paret är svårslaget :rolleyes: dessutom så kan man köpa till en Adam sub 8 för ca 5 tusen vilket kan jämföras med Genelecs tvättmaskiner som börjar på ca 7500 och uppåt!!!!

Vad man kan sakna är möjligen lite mera tryck i högre basregistret men detta kan man alltid lära sig handskas med, det handlar väl i slutändan om att kunna göra bättre mixar med monitorerna.

Om du gillar vad du hör så kan jag bara rekomendera A7orna. Dynaudio har jag inte lyssnat på men märket borgar ju för en viss kvalitet (återigen den berömda bakändan)

Vad gäller problem med brus osv som har uppmärksammats tidigare så OM JAG FÖRSTÅTT RÄTT så fans det en tidigare serie med A7or som hade rund volym ratt som hade vissa brusproblem men jag kan säga att jag har inga problem alls i den riktningen. Bruset jag har beror mer på min digi 002's usla preamps...

Nu har jag vurmat tillräkligt för dessa men som alltid. . . LYSSNA och tyck

OBS detta är MIN PERSONLIGA ÅSIKT. och se till att hitta någon som kan vurma för Dynaudio åsså så blir det nog fint!

pme (oregistrerad)
Postat

Jag lyssnade nog på KRK VXT6, Dynaudio Bm5a och adam a7. Adam uppskattade jag inte specellt. Tyckte att de lät platt.

Det blev KRK, dynaudio har jag till stereon så tycke nog att var ett bättre val med KRK för att inte ha samma även om det inte är

ett par bm5a. I butiken så ser de ganska små ut men hemma så blir de ganska stora. Hur som helst så skulle jag valt bm5a före

adam a7. Gå till en butik. DLX har i alla fall BM5a och adam A7 uppe och det finns säkert fler som har båda.

drloop (oregistrerad)
Postat

KRK VXT6 bumligt och grötigt, det låter mer som att du har lyssnat precis som det står uppställt i affären.

Ofta står högtalarna uppställda helt tokigt i affärerna.

VXT6, BMA5 och A7 är alla bra.

En smaksak vilken man gillar.

Postat
Måste bara svara då jag personligen gillar A7 orna extremt bra!!! har i princip som de flesta i denna del av världen skolats in på genelec men blev helt såld på Adam när jag fick höra dessa. Jag upplever dessa som mycket mjukare änn motsvarande typ Genelec 1030 vilket kan bero på Adams banddiskant (trots det bissara omfånget upp till 35 kHz!!!) men detta är något jag gillar starkt (här e nog den berömda baken lika delad som vanligt). Måste lägga till att jag mest pysslar med akustiska instrument, men med rätt rum och lite rattande så tror jag dessa kan BRÄCKA! Dessutom så är priset helt gudomligt (sorry för alla svenska återförsöljare) thomanns under 8 papp för paret är svårslaget 😄 dessutom så kan man köpa till en Adam sub 8 för ca 5 tusen vilket kan jämföras med Genelecs tvättmaskiner som börjar på ca 7500 och uppåt!!!!

Härligt att höra att du är så nöjd - men om du hade frågat din handlare så hade kanske prisskillnaden inte varit så stor trots allt... Det svenska listpriset är 8990:-/par, men listpriser är ju listpriser... 🙂 Banddiskanten (som är ADAM:s egen konstruktion) är verkligen en höjdare som ger en kanonbra upplösning och placering i stereoperspektivet och allt du beskriver - och så ger banddiskanten dessutom en större sweetspot än traditionella dometweeters.

Det är inte en slump att den bl a har vunnit MIPA award som 2007 års bästa närfältare. 😄

Vad gäller problem med brus osv som har uppmärksammats tidigare så OM JAG FÖRSTÅTT RÄTT så fans det en tidigare serie med A7or som hade rund volym ratt som hade vissa brusproblem men jag kan säga att jag har inga problem alls i den riktningen. Bruset jag har beror mer på min digi 002's usla preamps...

Den första serien hade en volymratt som är formad som en dome, medan nyare fick en mer "normal" volymratt. Jag har däremot inte uppfattat att den äldre ska ha mer problem, utan det är generellt väldigt lite problem med dem.

Postat

Ja självklart.. Om du tycker dig ha råd med dom 😉

Snor tråden lite.... 😛

Är Adam A7 lämpade att använda som hifi för att lyssna på "vanliga" låtar o kolla på film med osv?

Postat
Ja självklart.. Om du tycker dig ha råd med dom 😉
Snor tråden lite.... 😛

Är Adam A7 lämpade att använda som hifi för att lyssna på "vanliga" låtar o kolla på film med osv?

Hehe, ja de e väl det som e problemet.. men om man kan använda dom mer än som "bara" studiomonitorer så känns de ju mer värt. Men nån som vet "hur mycket bättre" dom är än lillebrodern A5?

Postat
Ja självklart.. Om du tycker dig ha råd med dom :rolleyes:
Snor tråden lite.... 🙂

Hehe, ja de e väl det som e problemet.. men om man kan använda dom mer än som "bara" studiomonitorer så känns de ju mer värt. Men nån som vet "hur mycket bättre" dom är än lillebrodern A5?

Jag har bara lyssnat som hastigast och generellt kan jag säga att A5 har samma fina upplösning som A7, men är klenare i botten. Jag fick hem ett par A5 härom dagen, som jag ska ha uppställda för demo - så de närmaste dagarna ska jag försöka hinna med att koppla upp och göra en ordentlig jämförelse.

Det finns ett par fördelar med A5, nämligen att den är petsäker om man inte väljer att plocka bort gallret framför basen - och att man kan välja att ställa in dem för att ha en gemensam volymkontroll på den ena monitorn (något man förstås också kan låta bli att använda om man hellre vill ha det som på "normala" monitorer).

• 2 veckor senare...
Postat
Jag har bara lyssnat som hastigast och generellt kan jag säga att A5 har samma fina upplösning som A7, men är klenare i botten. Jag fick hem ett par A5 härom dagen, som jag ska ha uppställda för demo - så de närmaste dagarna ska jag försöka hinna med att koppla upp och göra en ordentlig jämförelse.

Det finns ett par fördelar med A5, nämligen att den är petsäker om man inte väljer att plocka bort gallret framför basen - och att man kan välja att ställa in dem för att ha en gemensam volymkontroll på den ena monitorn (något man förstås också kan låta bli att använda om man hellre vill ha det som på "normala" monitorer).

Inget nytt om A5orna? 😄

• 2 veckor senare...
Postat

Mina A5:or står dessvärre fortfarande i sina kartonger eftersom jag inte har hunnit med att stuva om i studion ännu - men jag hoppas att jag kan få en stund över till helgen...

Den som väntar på något gott... 🙂

Postat

Dynaudio är en väldigt respekterad tillverkare av Hi-Fi högtalare (vilket oxå syns på priset),

så det skulle förvåna mej mkt om inte Dynaudio skulle vara minst lika bra som studiomonitorer..

Har inte lyssnat på deras monitorer (ännu) men Dynaudio känns för mej som ett *säkert köp*..

Som vanligt gäller det att lyssna flera ggr på en monitor innan köp 😆

Postat
Mina A5:or står dessvärre fortfarande i sina kartonger eftersom jag inte har hunnit med att stuva om i studion ännu - men jag hoppas att jag kan få en stund över till helgen...

Den som väntar på något gott... 😮

...och äntligen har jag fått tummen ur - och packat upp, kopplat upp och allt.

Testade A5 och A7 sida vid sida - och jag måste säga att jag är ganska imponerad av A5:an.

Den har något svagare mellanregister än A7 med all rums-eq ställd på 0 - och går inte lika djupt i basen - men den håller verkligen full ADAM-klass, med en suverän upplösning och distinkt ljud över hela registret som den klarar. I vanlig ordning så testade jag med allt från opera till musical, pop, rock, gles musik med piano och sång, överkomprimerad pop etc - och den klarade sig finfint på alla områden - förutom i lägsta registret. Det är samma banddiskant som i A7 och basen är mindre, men har samma uppbyggnad som den i A7. Det mindre baselementet och den mindre lådan är förstås förklaringen till att den inte når lika djupt i basen som A7, men den låter kanonbra ändå.

Om jag skulle ha A5 som enda monitorer, så skulle jag helst välja att köra dem tillsammans med en Sub7 eller Sub8, så att man får bättre botten i ljudet. Om pengarna inte räcker till en sub också, så skulle jag ändå utan tvekan välja A5 före vilken budgetmonitor som helst.

Har man redan ett par stora monitorer så kan A5 vara ett lysande komplement att koppla över till för att få den fina upplösningen som de flesta andra tillverkare inte når upp till (åtminstone inte de jag har lyssnat på).

Nu är det ju så, att jag säljer ADAM också, så lyssna inte bara på mig. 🙂

Kolla gärna i senaste MM (nr10 2008), så finns där en mycket positiv recension av dem också, där recensenten bl a säger: "Dessa små rackare lämnar inte min studio". 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.