evilrocker Postat 23 juli 2008 Dela Postat 23 juli 2008 Har en Portico 5032 och skulle nu även behöva uppgradera micksidan. Har länge funderat på en TLM49 men är nu även inne på en Brauner Phantom Classic. Har även sneglat på Claes testsite där jag gillade Violet Design Flamingo Junior. Jag är ute efter en mick som ger ett modernt ljud för sång men även akustisk gitarr. Den får ju gärna funka för andra saker givetvis men dessa två ändamål är de som den kommer användas mest för. Någon som har erfarenhet av dessa mickar? Några intressanta kommentarer? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 23 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 23 juli 2008 Läste även att Phantom Classic har väldigt hög utvolym, blir det problem för min Portico tro?? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 Modernt ljud? Vad är det? Den enda jag prövat är TLM49 och den är fin, dock kanske lite dyr sett till vad man får. Kan bli lite stor i nedre mellan och bottnen om man går för nära, har mer där än de flesta mickar jag testat. Jag tror inte att din portico får problem. Den har ju ingen pad men gainen går från 0 till 66 dB så man kan ju säga att den "redan är paddad" eftersom när man trycker in padden på en "vanlig" preamp så kommer man ner till 0 db, dvs ingen förstärkning. Har fått padda några ggr vid sånginspelning med heta rörmickar. Det är nog bara att låna och testa som vanligt. En annan intressant mick i prisklassen är Lawsons L47 FET: http://www.lawsonmicrophones.com/l47fet.html Har rörversionen och den låter fantastiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 1 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 1 augusti 2008 Hehe vet i fan hur jag ska förklara "modernt ljud" skit samma. Ok har fått Porticon och testat med min Nt2a, fan Porticon låter underbart! 😎 Får kolla upp den micken också. Fast just nu är jag rätt nöjd med Nt2an genom Porticon ändå, den micken har aldrig låtit bättre enl min smak. Så nu börjar jag fundera på en Portico 5016 istället för en ny mick... behöver ju en Preamp till och även en ruskigt bra DI. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 augusti 2008 Dela Postat 2 augusti 2008 Modernt ljud? Vad är det?"Non-vintage"? Bra kapsel och inga rör. Så lågt brus och liten distorsion som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 2 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 2 augusti 2008 Modernt ljud? Vad är det?"Non-vintage"? Bra kapsel och inga rör. Så lågt brus och liten distorsion som möjligt. Ja det skulle man väl kunna säga, en polare har Brauner Classic som jag också blev sugen på, och den har väl ett mer modernt ljud antar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.