Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I ett anfall av hybris tyckte jag det var en strålande idé att köra ett Yamaha 02R inte bara i studion utan också i min lilla låtskrivarhörna hemma. Jag älskar bordet och skulle gärna fortsatt ha det där - men bara om någon kan trolla fram den där kakan Alice äter och få i den i mixern på nåt vänster; bordet är helt enkelt alldeles för stort. I jakten på en rimlig ersättare att leka med hemma (som inte kostar skjortan eftersom jag också vägrar sälja 02:an) känns, utifrån min förkärlek för 02R, Yamahas både mindre bord 01V och 03D som lämpliga alternativ. De är hyfsat prisvärda i begagnad form och går att hitta med lite vilja.

Mitt problem är att jag aldrig hört något av dem i verkligheten. Kan Studios eminenta läsarkrets uttala sig? Vilket bord är att föredra? Vi talar alltså inte om 01v96, utan de gamla hederliga versionerna. Har någon nåt annat lämpligt alternativ att rekommendera? Absolut krav är minimum fyra bussar. Prislappan bör inte ligga över sex stora sedlar.

Well, ladies and gents? Any thoughts?

;-)

//Petter

Annons
Postat

03D har jag aldrig hört, bara sett. Som jag har förstått det så börjar de dock falla isär. Finns många ex som har trasiga displayer och sånt där som strular. Annat minus för den är att de använder de gamla expansionskorten, de längre.

01V har jag jobbat en del själv med och måste säga att jag oxå gillar det formatet bättre än 02R. Det som mest tynger ner en 01V för mig är preampsen som inte är mycket att hurra för. Annars smidigt bord när man väl lärt sig det.

Vad ska du ha det till? Mixning? Summering?

Postat
03D har jag aldrig hört, bara sett. Som jag har förstått det så börjar de dock falla isär. Finns många ex som har trasiga displayer och sånt där som strular. Annat minus för den är att de använder de gamla expansionskorten, de längre.

01V har jag jobbat en del själv med och måste säga att jag oxå gillar det formatet bättre än 02R. Det som mest tynger ner en 01V för mig är preampsen som inte är mycket att hurra för. Annars smidigt bord när man väl lärt sig det.

Vad ska du ha det till? Mixning? Summering?

Menar du att 03:an är sämre än 01:an i kvalitet då? 01V släppter väl -95 och 03D -97, så det känns som om man borde dela den problematiken? Men de kanske man inte gör? Själv har jag ingen aning. Jag har sett ett 01V på håll - is alles!

Främst kommer jag ha mixern för att köra som mellansteg för lyssning / sammix i samband med inspelning. Det är dock i min lilla miljö hemma, som främst används för skissjobb innan ski... jag menar "det fantastiska låtmaterialet" portas ut och tas till studion.

=)

Sen ska det sägas att en del av de där provisoriska påläggen onekligen blir permanenta (nähä?), varför kvaliteten inte kan vara hur kass som helst. Inte direkt ett minus att borden är små nog att frakta i händelse av mer oförberedda on-location-inspelningar heller.

Du gillar 01V i alla fall? Och tycker det står sig väl mot 02R?

//P.

Postat (redigerat)

Det finns två versioner av 01v. En äldre (01v) och en nyare (01v96). Om jag inte minns fel har den nyare versionen bättre omvandlare etc. jämfört med 03D men detta är inget jag är 100% säker på. Vad gör man när man inte är säker? Söker på nätet 😆 Detta är vad jag hittade:

Specifikationer för 01v:

Sampling Frequency Internal: 44.1 kHz; External: 44.1 kHz(-10%) to 48 kHz (+6%)

Signal Delay Less than 2.5 ms at fs = 44.1 kHz, CH INPUT to ST OUT

Fader 15 x 60 mm motorized

Fader Resolution 0 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) master faders except ST OUT; +6 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) other faders; 0 to -96, - infinity dB (128 steps, 60 mm) ST OUT fader

Total Harmonic Distortion (Input Gain = Min.) Less than 0.1% 20 Hz to 20 kHz, at +14 dB into 600 ohm; Less than 0.02% 1 kHz, at + 18 dB into 600 ohm, CH IN to ST OUT

Frequency Response +1, -3 dB 20 Hz to 20 kHz, at +4 dB into 600 ohm

Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA converter (ST OUT); 105 dB typ. AD + DA (to ST OUT)

Hum and Noise (20 Hz to 20 kHz) Rs = 150 ohm, Input gain = Max, Input pad=0 dB, Input sensitivity = -60dB; Measured with a 6dB/oct filter at 12.7 kHz; equivalent to a 20kHz filter with an infinite dB/oct attenuation; -128 dB Equivalent input noise; -94 dB Residual output noise, ST OUT, ST OUT off; -94 dB (98 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and all CH IN faders at minimum level; -64 dB (68 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and one CH IN fader at nominal level

Maximum Voltage Gain 70 dB CH IN (CH 1-12) to ST OUT/OMNI (BUS) OUT; 70 dB CH IN (CH 1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader); 36 dB CH IN (CH 13-16) to ST OUT; 76 dB CH IN (CH 1-12) to MONITOR OUT (via ST bus)

Crosstalk (at 1 kHz) -70 dB adjacent input channels (CH 1-12); -60 dB adjacent input channels (CH 13-16); -70 dB input to output

Memory/Libraries Scene:99; EQ: 80(40 preset, 40 user); Effects: 99 (42 preset, 57 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user)

Analog Controls INPUT (1-12): PAD (0/26), GAIN (-16 to -60), PHANTOM + 48 V switch (simultaneously supplied to CH 1-6, 7-12); INPUT (13-14): GAIN (+10 to - 20); INPUT (15-16): GAIN (+10 to -20), INPUT SELECT (15-16, 2TR IN); OUTPUT: MONITOR SELECT (2TR IN, MONITOR), MONITOR LEVEL CONTROL, PHONES LEVEL CONTROL

Digital Section ON and SEL Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1-2), RETURN 1,2

Digital FADERS CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1,2)

Digital ENCODERS RETURN 1,2

Digital SOLO Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, RETURN 1,2

Digital FADER MODE Keys HOME, EFFECT 1, EFFECT 2, OPTION I/O, REMOTE, AUX 1, AUX2, AUX3, AUX4

Digital SELECTED CHANNEL EQ Keys ENCODERS HIGH, HI-MID, LO-MID, LOW, PAN, F (EQ), G(EQ)

Digital INPUT CONTROL Keys EQ/ATT, 0/DELAY, DYNAMICS, PAN/ROUTING, VIEW

Digital SET UP Keys UTILITY, MIDI, SETUP, MEMORY

Digital DATA ENTRY ENCODER Keys PARAMETER (24 detents/rotation); +1/INC, -1/DEC, ENTER (push to fix parameter)

Digital CURSOR Keys LEFT, RIGHT, UP, DOWN

Display LCD: 320 x 80 dots, Graphic LCD w/backlight and contrast control pot; LEDs: ST OUT meter, 12 elements x 2, SOLO mode LED

Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz

Power Consumption 70 W

Dimensions ( W x H x D) 430 x 148 x 520 mm (16.9" x 5.8" x 20.4")

Weight 12.5 kg (27.5 lbs)

Security Cover Four M3 fixing holes for user-made cover

03D

Frequency Response 20 Hz-20kHz+1, -3dB (+4 dB into 600 ohm)

Dynamic Range 110 dB min. STEREO OUT D/A converter; 105 dB typ. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA); 100 dB min. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA)

THD (Total Harmonic Distortion) Less than 0.1% (20 Hz-20kHz @ +14 dB into 600 ohm); Less than 0.01% for STEREO IN to STEREO OUT (1kHz @ + 18 dB into 600 ohm)

Hum and Noise* (20 hz-20 kHz) Rs = 150 ohm input gain = max. input pad = off, input sensitivity = -60dB, -128dB equivalent input noise; -94 dB residual output noise from STEREO OUT (STEREO OUT = OFF); -94 dB (98 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader at nominal level and all CH faders at minimum; -64 dB (68 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader and one CH fader at nominal level.

Maximum Voltage Gain 76 dB CH IN to STEREO OUT/BUS OUT; 76 dB CH IN to AUX OUT (pre fader); 12 dB STEREO IN to STEREO OUT; 76 dB CH IN to MONITOR OUT (via stereo bus)

Crosstalk Adjacent channels: -70 dB (1kHz) Input to Output: -70 dB (1kHz)

Sampling Rate Internal: 48 kHz/44.1 kHz; External: 32 kHz-48 kHz + or - 6%

Signal Delay Less than 2.5 ms input to output (fs = 48 kHz)

Faders Type: 60mm motorized; Resolution:+6 to -90-infinity dB

Display 320 x 420 dot backlit LCD (with contrast control)

EQ High: + or - 18 dB, 20 Hz -20.1 kHz, HPF, peaking, shelving; High-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, LPF, peaking, shelving

Memories/Libraries Scene: 51 (1 preset, 50 user); Channel: 51 (2 preset, 49 user); EQ: 80 (40 preset, 40 user); Effects: 96 (64 preset, 32 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user)

Stereo Output Meters 12-segment LED meter x 2

Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz

Power Consumption 85 W

Dimensions (W x D x H) 460 x 516 x 204 mm (18.1" x 20.3 " x 8")

Weight 16 kg (35.3 lbs)

Free-Air Operating Temperature 10 degrees C to 35 degrees C (50 degrees F to 95 degrees F)

Relative Humidity 25% - 80%

Digital Output Dither 16 - 24 bit

01v96

Number of scene memories 99

Sampling Frequency Internal 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz

External Normal rate 44.1 kHz -10% - 48 kHz + 6%

Double rate 88.2 kHz -10% - 96 kHz + 6%

Signal Delay ≤1.6 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 48 kHz)

≤0.8 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 96 kHz)

Fader 100mm motorized x 17

Total Harmonic Distortion*

Input Gain=Min. CH INPUT to STEREO OUT

≤ 0.05% 20 Hz to 20kHz @+14 dB into 600Ω

≤ 0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω

(@Sampling frequency = 48 kHz)

≤ 0.05% 20 Hz to 40kHz @+14 dB into 600Ω

≤ 0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω

(@Sampling frequency = 96 kHz)

Frequency Response CH INPUT to STEREO OUT

0.5, -1.5 dB 20 Hz 20 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 48 kHz)

0.5, -1.5 dB 20 Hz 40 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 96 kHz)

Dynamic Range

(maximum level to noise level) 110 dB typ. DA Converter (STEREO OUT)

105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 48 kHz

105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 96 kHz

Hum & Noise**

(20Hz-20kHz)

Rs=150Ω

Input Gain = Max.

Input Pad = 0dB

Input Pad = 0dB

Input Sensitivity = - 60dB -128dB equivalent input noise

-86dB residual output noise STEREO OUT

STEREO OUT off

-86dB (90dB S/N) STEREO OUT

STEREO fader at nominal level and all CH INPUT faders at minimum level

-64dB (68dB S/N) STEREO OUT

STEREO fader at nominal level and one CH INPUT fader at nominal level

Maximum Voltage Gain 74dB CH INPUT (CH1-12) to STEREO OUT/OMNI (BUS) OUT

40dB CH INPUT (CH13-16) to STEREO OUT

74dB CH INPUT (CH1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader)

74dB CH INPUT (CH1-12) to MONITOR OUT (via STEREO BUS)

Crosstalk (@1kHz)

Input Gain = Min. 80dB adjacent input channels (CH1-12)

80dB adjacent input channels (CH13-16)

80dB input to output

Power Requirements U.S/Canada 120V 90W 60 Hz

Others 220240V 90W 50/60 Hz

Dimensions 430(W) x 540(D) x 150(H) mm

Net Weight 33.6 lbs

Operating free-air temperature range 10-35 oC

Storage temperature range -20-60 oC

Accessories AC Cable, CD-ROM (STUDIO MANAGER)

Options Digital interface card (MY16, MY8, MY4 series), RACK MOUNT KIT: RK1

Efter att snabbt ha tittat lite på "nuffrorna" är 01V96v2 vinnaren med högre samplingsfrekvens och bättre THD (TotalHarmonicDistortion) men jag har inte högt skillnaden mellan ett 03D bord och ett 01V96v2 och det är väl där man avgör vad man gillar bäst? Själv upplevde jag mitt gamla 03D-mixerbord med ADAT-expansion tillsammans med ett RME Hammerfall HDSP9652 som lite mer "instängt" och "dovt" i jämförelse med Apogee Ensemble men men, det är mitt tycke och smak som talar. Frågan är väl vad som passar just dig bäst 😄

Redigerat av Implasticyde
maart (oregistrerad)
Postat

jag har inte heller provat 03:an men av 01v och 01v96 är valet enkelt; 01v96 är riktigt riktigt bra. Samma preamps som i DM1000 om jag inte minns fel, d.v.s. riktigt bra. Dessutom är bordet lättjobbat och allmänt trevligt. lite i dyraste laget dock (för mig iaf).

Postat
Det finns två versioner av 01v. En äldre (01v) och en nyare (01v96). Om jag inte minns fel har den nyare versionen bättre omvandlare etc. jämfört med 03D men detta är inget jag är 100% säker på. Vad gör man när man inte är säker? Söker på nätet 😆 Detta är vad jag hittade:

Specifikationer för 01v:

Sampling Frequency Internal: 44.1 kHz; External: 44.1 kHz(-10%) to 48 kHz (+6%)

Signal Delay Less than 2.5 ms at fs = 44.1 kHz, CH INPUT to ST OUT

Fader 15 x 60 mm motorized

Fader Resolution 0 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) master faders except ST OUT; +6 to -72, -infinity dB (128 steps, 60 mm) other faders; 0 to -96, - infinity dB (128 steps, 60 mm) ST OUT fader

Total Harmonic Distortion (Input Gain = Min.) Less than 0.1% 20 Hz to 20 kHz, at +14 dB into 600 ohm; Less than 0.02% 1 kHz, at + 18 dB into 600 ohm, CH IN to ST OUT

Frequency Response +1, -3 dB 20 Hz to 20 kHz, at +4 dB into 600 ohm

Dynamic Range (maximum level to noise level) 110 dB typ. DA converter (ST OUT); 105 dB typ. AD + DA (to ST OUT)

Hum and Noise (20 Hz to 20 kHz) Rs = 150 ohm, Input gain = Max, Input pad=0 dB, Input sensitivity = -60dB; Measured with a 6dB/oct filter at 12.7 kHz; equivalent to a 20kHz filter with an infinite dB/oct attenuation; -128 dB Equivalent input noise; -94 dB Residual output noise, ST OUT, ST OUT off; -94 dB (98 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and all CH IN faders at minimum level; -64 dB (68 dB S/N) ST OUT, ST fader at nominal level and one CH IN fader at nominal level

Maximum Voltage Gain 70 dB CH IN (CH 1-12) to ST OUT/OMNI (BUS) OUT; 70 dB CH IN (CH 1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader); 36 dB CH IN (CH 13-16) to ST OUT; 76 dB CH IN (CH 1-12) to MONITOR OUT (via ST bus)

Crosstalk (at 1 kHz) -70 dB adjacent input channels (CH 1-12); -60 dB adjacent input channels (CH 13-16); -70 dB input to output

Memory/Libraries Scene:99; EQ: 80(40 preset, 40 user); Effects: 99 (42 preset, 57 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user)

Analog Controls INPUT (1-12): PAD (0/26), GAIN (-16 to -60), PHANTOM + 48 V switch (simultaneously supplied to CH 1-6, 7-12); INPUT (13-14): GAIN (+10 to - 20); INPUT (15-16): GAIN (+10 to -20), INPUT SELECT (15-16, 2TR IN); OUTPUT: MONITOR SELECT (2TR IN, MONITOR), MONITOR LEVEL CONTROL, PHONES LEVEL CONTROL

Digital Section ON and SEL Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1-2), RETURN 1,2

Digital FADERS CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, STEREO/MASTER (AUX 1-4, EFFECT 1,2)

Digital ENCODERS RETURN 1,2

Digital SOLO Keys CH 1-12, CH 13-14, CH 15-16, RETURN 1,2

Digital FADER MODE Keys HOME, EFFECT 1, EFFECT 2, OPTION I/O, REMOTE, AUX 1, AUX2, AUX3, AUX4

Digital SELECTED CHANNEL EQ Keys ENCODERS HIGH, HI-MID, LO-MID, LOW, PAN, F (EQ), G(EQ)

Digital INPUT CONTROL Keys EQ/ATT, 0/DELAY, DYNAMICS, PAN/ROUTING, VIEW

Digital SET UP Keys UTILITY, MIDI, SETUP, MEMORY

Digital DATA ENTRY ENCODER Keys PARAMETER (24 detents/rotation); +1/INC, -1/DEC, ENTER (push to fix parameter)

Digital CURSOR Keys LEFT, RIGHT, UP, DOWN

Display LCD: 320 x 80 dots, Graphic LCD w/backlight and contrast control pot; LEDs: ST OUT meter, 12 elements x 2, SOLO mode LED

Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz

Power Consumption 70 W

Dimensions ( W x H x D) 430 x 148 x 520 mm (16.9" x 5.8" x 20.4")

Weight 12.5 kg (27.5 lbs)

Security Cover Four M3 fixing holes for user-made cover

03D

Frequency Response 20 Hz-20kHz+1, -3dB (+4 dB into 600 ohm)

Dynamic Range 110 dB min. STEREO OUT D/A converter; 105 dB typ. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA); 100 dB min. STEREO IN to STEREO OUT (AD/DA)

THD (Total Harmonic Distortion) Less than 0.1% (20 Hz-20kHz @ +14 dB into 600 ohm); Less than 0.01% for STEREO IN to STEREO OUT (1kHz @ + 18 dB into 600 ohm)

Hum and Noise* (20 hz-20 kHz) Rs = 150 ohm input gain = max. input pad = off, input sensitivity = -60dB, -128dB equivalent input noise; -94 dB residual output noise from STEREO OUT (STEREO OUT = OFF); -94 dB (98 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader at nominal level and all CH faders at minimum; -64 dB (68 dB S/N) STEREO OUTPUT. Master fader and one CH fader at nominal level.

Maximum Voltage Gain 76 dB CH IN to STEREO OUT/BUS OUT; 76 dB CH IN to AUX OUT (pre fader); 12 dB STEREO IN to STEREO OUT; 76 dB CH IN to MONITOR OUT (via stereo bus)

Crosstalk Adjacent channels: -70 dB (1kHz) Input to Output: -70 dB (1kHz)

Sampling Rate Internal: 48 kHz/44.1 kHz; External: 32 kHz-48 kHz + or - 6%

Signal Delay Less than 2.5 ms input to output (fs = 48 kHz)

Faders Type: 60mm motorized; Resolution:+6 to -90-infinity dB

Display 320 x 420 dot backlit LCD (with contrast control)

EQ High: + or - 18 dB, 20 Hz -20.1 kHz, HPF, peaking, shelving; High-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low-Mid: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, peaking; Low: + or - 18 dB, 20 Hz - 20.1 kHz, LPF, peaking, shelving

Memories/Libraries Scene: 51 (1 preset, 50 user); Channel: 51 (2 preset, 49 user); EQ: 80 (40 preset, 40 user); Effects: 96 (64 preset, 32 user); Dynamics: 80 (40 preset, 40 user)

Stereo Output Meters 12-segment LED meter x 2

Power Requirements USA and Canada: 120 V AC, 60 Hz; European: 230 V AC, 50 Hz

Power Consumption 85 W

Dimensions (W x D x H) 460 x 516 x 204 mm (18.1" x 20.3 " x 8")

Weight 16 kg (35.3 lbs)

Free-Air Operating Temperature 10 degrees C to 35 degrees C (50 degrees F to 95 degrees F)

Relative Humidity 25% - 80%

Digital Output Dither 16 - 24 bit

01v96

Number of scene memories 99

Sampling Frequency Internal 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz

External Normal rate 44.1 kHz -10% - 48 kHz + 6%

Double rate 88.2 kHz -10% - 96 kHz + 6%

Signal Delay ≤1.6 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 48 kHz)

≤0.8 ms CH INPUT to STEREO OUT (@Sampling frequency = 96 kHz)

Fader 100mm motorized x 17

Total Harmonic Distortion*

Input Gain=Min. CH INPUT to STEREO OUT

≤ 0.05% 20 Hz to 20kHz @+14 dB into 600Ω

≤ 0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω

(@Sampling frequency = 48 kHz)

≤ 0.05% 20 Hz to 40kHz @+14 dB into 600Ω

≤ 0.01% 1kHz @+24 dB into 600Ω

(@Sampling frequency = 96 kHz)

Frequency Response CH INPUT to STEREO OUT

0.5, -1.5 dB 20 Hz 20 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 48 kHz)

0.5, -1.5 dB 20 Hz 40 kHz @ + 4 dB into 600Ω(@Sampling frequency = 96 kHz)

Dynamic Range

(maximum level to noise level) 110 dB typ. DA Converter (STEREO OUT)

105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 48 kHz

105 dB typ. AD+DA (to STEREO OUT) @FS = 96 kHz

Hum & Noise**

(20Hz-20kHz)

Rs=150Ω

Input Gain = Max.

Input Pad = 0dB

Input Pad = 0dB

Input Sensitivity = - 60dB -128dB equivalent input noise

-86dB residual output noise STEREO OUT

STEREO OUT off

-86dB (90dB S/N) STEREO OUT

STEREO fader at nominal level and all CH INPUT faders at minimum level

-64dB (68dB S/N) STEREO OUT

STEREO fader at nominal level and one CH INPUT fader at nominal level

Maximum Voltage Gain 74dB CH INPUT (CH1-12) to STEREO OUT/OMNI (BUS) OUT

40dB CH INPUT (CH13-16) to STEREO OUT

74dB CH INPUT (CH1-12) to OMNI (AUX) OUT (via pre input fader)

74dB CH INPUT (CH1-12) to MONITOR OUT (via STEREO BUS)

Crosstalk (@1kHz)

Input Gain = Min. 80dB adjacent input channels (CH1-12)

80dB adjacent input channels (CH13-16)

80dB input to output

Power Requirements U.S/Canada 120V 90W 60 Hz

Others 220240V 90W 50/60 Hz

Dimensions 430(W) x 540(D) x 150(H) mm

Net Weight 33.6 lbs

Operating free-air temperature range 10-35 oC

Storage temperature range -20-60 oC

Accessories AC Cable, CD-ROM (STUDIO MANAGER)

Options Digital interface card (MY16, MY8, MY4 series), RACK MOUNT KIT: RK1

Efter att snabbt ha tittat lite på "nuffrorna" är 01V96v2 vinnaren med högre samplingsfrekvens och bättre THD (TotalHarmonicDistortion) men jag har inte högt skillnaden mellan ett 03D bord och ett 01V96v2 och det är väl där man avgör vad man gillar bäst? Själv upplevde jag mitt gamla 03D-mixerbord med ADAT-expansion tillsammans med ett RME Hammerfall HDSP9652 som lite mer "instängt" och "dovt" i jämförelse med Apogee Ensemble men men, det är mitt tycke och smak som talar. Frågan är väl vad som passar just dig bäst 😄

Tack för din massiva insats i att leta info! Jag tvivlar inte på att 01V96 regerar ett test de tre borden emellan - det är ju den enda av produkterna som fortfarande tillverkas. I enlighet med min första post är dessvärre inte det bordet aktuellt dock - av rent ekonomiska skäl. Det här ska stå på mitt skrivbord hemma och se till att jag kan skriva och spela utan en massa strul... det är helt enkelt inte försvarbart att spendera sådär 15-20.000 på ett mixerbord (igen!) under de omständigheterna. Skulle bra gärna ha ett - men poängen är att ett 03D eller ett 01V ligger på ungefär samma pris beggat; ca. 4000:-.

Det är därför jag funderar på om det är ett 01V eller 03D i sina gamla, klassiska 90-talsutföranden som är rätt väg att gå. Att jag alls lutar åt de borden är för att jag har stor och god vana vid 02R och gränssnitt m.m. bör åtminstone likna varandra. Men jag har aldtig kunna jämföra de tre, så alla synpunkter är välkomna! 01V och 03D fanns ju samtidigt, så det måste finnas skillnader dem emellan... något som försvarar de två olika modellerna. Nu är jag ute efter folks subjektiva uppfattningar om de skillnaderna!

=)

Igen tack för insatsen!

//Petter

Postat (redigerat)

03D framför 01V säger jag då och baserar min rekommendation på bättre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! 😆

Redigerat av Implasticyde
Postat
03D framför 01V säger jag då och baserar min rekommendation på bättre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! 🙂

:-D

Tack för det! Då har jag en röst för 01V och en för 03D! Har du erfarenhet av 01V också..? Eller av 02R så du kan jämföra dem (02R har jag ju idag)?

//P.

Postat (redigerat)

Jag har jobbat med och har erfarenhet från alla alternativ som nämns i tråden. Har 03D på jobbet. 🙂

01V, O3D och 02R är av samma skrot och korn. De låter likadant, så om du kört 02R så kan du 03D:n direkt. Lite mer pill med joghjulet bara.

01V96 är ur generationspunkt sett närmre modellerna DM1000/DM2000.

Jag skulle hellre välja 01V96 framför 03D.

Redigerat av Linus
Postat

Beroende på vad du vill koppla in så kanske en 01x kan vara något? Passar inte anslutningarna så finns det en expansion, i88x. Jag hade en sån uppsättning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min på franska Ebay och kom undan riktigt billigt.

Postat
Jag har jobbat med och har erfarenhet från alla alternativ som nämns i tråden. Har 03D på jobbet. 🙂

01V, O3D och 02R är av samma skrot och korn.

01V96 är ur generationspunkt sett närmre modellerna DM1000/DM2000.

Så menar du 01V eller 01V96?

Skulle du växa ur en 01V96? Annars skulle jag hellre välja 01V96 framför 03D.

Jag menar den gamla modellen. 01V96 är helt enkelt för dyr - en beggad 03D får jag för 4.000, ca (och ungefär samma pris för en 01V, faktiskt). 01V96 går på ganska mycket mer (som bekant). Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden så framgår vad jag tänkt använda bordet till... Tack igen!

//P.

Postat
Beroende på vad du vill koppla in så kanske en 01x kan vara något? Passar inte anslutningarna så finns det en expansion, i88x. Jag hade en sån uppsättning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min på franska Ebay och kom undan riktigt billigt.

jag är lite tveksam - vilket kan vara orättvist; jag vet absolut ingenting om 01X egentligen. Det jag söker är ju, som sagt, en mindre mixer att använda hemma. Att jag tittar på Yamahas digitala bord beror på att jag har en sedan länge pågående kärlekshistoria med 02R. 01X är väl, i första hand, en mLAN-kontroller? Jag behöver minimum fyra subgrupper ut... Som sagt - jag vet faktiskt ingenting om 01X. Med de behov jag uttryckt, bör jag titta närmare på 01X, tycker du?

//P.

Postat
03D framför 01V säger jag då och baserar min rekommendation på bättre specifikationer för 03D samt mina egna erfarenheter av 03D! 🙂

:-D

Tack för det! Då har jag en röst för 01V och en för 03D! Har du erfarenhet av 01V också..? Eller av 02R så du kan jämföra dem (02R har jag ju idag)?

//P.

Har inga som helst erfarenheter av 01V tyvärr men rent specifikationsmässigt slår väl 03D 01V på fingrarna men men, huvudsaken är att du är nöjd 🙂

Postat (redigerat)
Det är därför jag funderar på om det är ett 01V eller 03D i sina gamla, klassiska 90-talsutföranden som är rätt väg att gå. Att jag alls lutar åt de borden är för att jag har stor och god vana vid 02R och gränssnitt m.m. bör åtminstone likna varandra.
Alla är lika varandra, men 03D är ändå mer lik 02R:s gränssnitt än 01V.

Mycket mer jobb med jog hjul vid 03D än 02R. Det saknas pots för EQ osv.

Bortsett från att du får "klicka klicka klicka" i menyerna kommer du att känna dig mer hemma med 03D.

En röst till på 03D.

Redigerat av Linus
Postat
Beroende på vad du vill koppla in så kanske en 01x kan vara något? Passar inte anslutningarna så finns det en expansion, i88x. Jag hade en sån uppsättning förut och gillade det skarpt. Jag köpte min på franska Ebay och kom undan riktigt billigt.

jag är lite tveksam - vilket kan vara orättvist; jag vet absolut ingenting om 01X egentligen. Det jag söker är ju, som sagt, en mindre mixer att använda hemma. Att jag tittar på Yamahas digitala bord beror på att jag har en sedan länge pågående kärlekshistoria med 02R. 01X är väl, i första hand, en mLAN-kontroller? Jag behöver minimum fyra subgrupper ut... Som sagt - jag vet faktiskt ingenting om 01X. Med de behov jag uttryckt, bör jag titta närmare på 01X, tycker du?

//P.

01X är ett FireWire-ljudkort med inbyggt mixerbord som du även kan använda som DAW-kontroll. Sitter en lite flip-knapp för det. Så beroende på hur mycket och vad du ska koppla in så tycker jag garanterat att den är värd att slänga ett öga på. Samma effekter och micförstärkare. Köper du till i88x så får du fler analoga in, adat och dessutom ett par micförstärkare från DM2000. Thomann tar fortfarande 11000kr för dom men som sagt kan du göra riktiga Ebay-klipp. Här t ex. http://cgi.ebay.de/Yamaha-01x-Mischpult-In...1QQcmdZViewItem

Men är det 01V och 03D du vill köra på så får jag väl slå ännu ett slag för 03D som har COM-port. Leta reda på en COM-mus så slipper du fipplandet på knapparna i menyerna och kör musen istället. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.