Jump to content
Annons

Hjälp till Studiobygge


Johannesmusik

Recommended Posts

Hej!

Som ny här på Studio och inom Studiobygge skulle jag behöva lite tips.

Jag ska bygga en nybörjarstudio i mitt rum. Min budget är runt 6000kr.

Jag behöver köpa ett par aktiva monitorer (får kosta runt 1500-2000), har ni något bra tips på ett par monitorer som låter helt okej.

En mik behöver jag också, runt 1000kr får den kosta. Jag vet inte om jag ska ha dynamisk eller kondensator (inte heller stormembran eller litet membran på miken) mik för jag vet ej fördelar och nackdelar.

http://www.emusic.se/default.asp?do=search...&info=11571 (miken jag har kollat lite på)

Ett externt ljudkort har jag kollat upp och det är EMU - 0404 USB2

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468255 (länk till ljudkortet)

Jag har en elgitarr, digitala trummor och en keyboard som jag kan koppla in.

Skriv gärna om jag behöver något mer än det jag har skrivit upp (inte kablar och mikstativ).

Hoppas ni kan hjälpa mig med något av detta.

Tack på förhand! 😄🙂😎

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Som det har sagts i massor av trådar här på forumet: du får inga vettiga monitorer för de pengarna, det är bara bortkastat. Köp istället ett par bra hörlurar för ungefär den summan och komplettera senare med vettiga monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Lurara elelr monitorer så du kan mixa.

Program och så du kan spela in.

Har du några bra tips på monitorer eller hörlurar?

Som det har sagts i massor av trådar här på forumet: du får inga vettiga monitorer för de pengarna, det är bara bortkastat. Köp istället ett par bra hörlurar för ungefär den summan och komplettera senare med vettiga monitorer.

När tycker du monitorerna blir prisvärda då? Och vilka rekommenderar du?

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Som det har sagts i massor av trådar här på forumet: du får inga vettiga monitorer för de pengarna, det är bara bortkastat. Köp istället ett par bra hörlurar för ungefär den summan och komplettera senare med vettiga monitorer.

När tycker du monitorerna blir prisvärda då? Och vilka rekommenderar du?

Någon ekonomisk gräns för när monitorer blir "bra" finns inte vad jag vet. Det bästa du kan göra är att samla ihop olika låtar inom den/de genrer du jobbar med, och vet precis hur det ska låta, och ta med till någon musikaffär där man kan provlyssna olika monitorer. Ta gärna med musik du spelat in och mixat själv också så du har något att jämföra med.

som jag skrev finns det massvis med trådar om sånt här på forumet så sök och läs på vilka modeller du speciellt ska kolla in.

själv har jag precis bestämt mig för att köpa ett par Adam A7:or så fort sommarjobbslönen kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det har sagts i massor av trådar här på forumet: du får inga vettiga monitorer för de pengarna, det är bara bortkastat. Köp istället ett par bra hörlurar för ungefär den summan och komplettera senare med vettiga monitorer.

När tycker du monitorerna blir prisvärda då? Och vilka rekommenderar du?

Någon ekonomisk gräns för när monitorer blir "bra" finns inte vad jag vet. Det bästa du kan göra är att samla ihop olika låtar inom den/de genrer du jobbar med, och vet precis hur det ska låta, och ta med till någon musikaffär där man kan provlyssna olika monitorer. Ta gärna med musik du spelat in och mixat själv också så du har något att jämföra med.

som jag skrev finns det massvis med trådar om sånt här på forumet så sök och läs på vilka modeller du speciellt ska kolla in.

själv har jag precis bestämt mig för att köpa ett par Adam A7:or så fort sommarjobbslönen kommer.

Nu har jag kollat in Behringer truth 2030a, vad tycker du om dessa? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på mick har jag, Studio Projekt B1!

Somjag har uppfattat det ligger Studio Projects B1 och ADK a51 och slåss om att vara "den bästa" miken. Jag kan lista ut vilken du föredrar:P, men vet du vad skillnaden är mellan dessa? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på mick har jag, Studio Projekt B1!

Somjag har uppfattat det ligger Studio Projects B1 och ADK a51 och slåss om att vara "den bästa" miken. Jag kan lista ut vilken du föredrar:P, men vet du vad skillnaden är mellan dessa? ☺️

Gå till min testsite och hämta smakprov, så kan du bilda en egen uppfattning om dem. 😛

Det beror på hur du tycker att det ska låta, så det är ingen som egentligen kan säga bombsäkert att en viss mic är bättre än en annan i samma prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på mick har jag, Studio Projekt B1!

Somjag har uppfattat det ligger Studio Projects B1 och ADK a51 och slåss om att vara "den bästa" miken. Jag kan lista ut vilken du föredrar:P, men vet du vad skillnaden är mellan dessa? 😎

Jag tycker B1 och a51 ligger i närheten av varandra karaktärsmässigt. För att få någon egentlig skillnad i karaktär får du gå högre upp i pris eller kolla på dynamiska mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gick in på emusic.se och hittade ett paketpris på en hemmastudio... Studiokit Mobile

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12255

Alla mina timmar som jag lagt ner på att sätta ihop en studio känns lönlöst nu efter detta studiopaket. Är det så bra som de skriver att det är och är det paketet bättre än mitt eget ihopplock?

Confused

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gick in på emusic.se och hittade ett paketpris på en hemmastudio... Studiokit Mobile

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12255

Alla mina timmar som jag lagt ner på att sätta ihop en studio känns lönlöst nu efter detta studiopaket. Är det så bra som de skriver att det är och är det paketet bättre än mitt eget ihopplock?

Sådär, nu ska det fungera=)

Redigerat av Johannesmusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...