Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nu spelat in lite grejer som jag mixat och förstår nu att det är dags för Mastring. Har en kompis som mastrar i Nero och får det att låta bra. Om det beror på Nero eller en bra grundmix har jag inte en aning om. Är det någon här som har erfarenheter av att mastra med Nero (express tror jag)?

Kolin

Annons
Postat

Är inte Nero ett brännarprogram?

Använder själv Nero att bränna skivor med men några audioprogram har jag inte hört talas om. I brännarprogrammet finns enklickruta för "Normalize audiofiles". Aktivera den och toppnivåerna kommer att matcha mellan de olika filerna men dynamiken påverkas inte!

/Jocke

Postat
Är inte Nero ett brännarprogram?

Där ingår Nero SoundTrax och Nero WaveEditor.

Jag har själv inte testat dem, dock ...

Postat

Japp, det är den (normalizer) samt EQ som han använder sig av. Men du skrev något om dynamiken... kan man ställa den i ett mastringsprogram, hur funkar det?

Kolin

Postat

När mixen är klar mecklar man med resultatet för att få högre rms (genomsnittlig nivå) utan att peakarna höjs. Kompressor och limiter är väl vanliga verktyg för det. Det kan ske bredbandigt eller flerbandigt och olika funktioner kan kombineras i sk Maximizers. Alla de här grunkorna påverkar klangen så ett gäng equalizers kan säkert göra stor nytta. Använd sökfunktionen här eller googla på begreppen. Det här är inte bara positivt (att det låter högre) utan det kan rent av låta illa om man går för hårt fram. Sök lite på loudnessrace så får du säkert bilden klar för dig!

/Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.