Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska köpa nytt ljudkort, kommer att jobba i Samplitude o Cubase SX, vad tror ni om ett M-AUDIO DELTA 66 med vad jag förstått sex ingångar?

Steffe 😆

Annons
Postat (redigerat)

ja, men tänk på att det är bara 4 analoga in och utgångar, samma som delta 44 och 2 digitala

Redigerat av alexfree
Postat

...och det innebär? Alltså vad är skillnaden rent praktiskt, vad kan jag koppla till vad? Sitter på två syntar ett Nord Elektro ett ak piano, mickar en ak o en el gitarr.

Kommer att spela in mycket själv med pålägg o midi men även som duo med gitarr piano o sång.

Steffe

Postat

Ingen som har ett Delta 66 här på forumet Eller?

Oj, otrevlig ton, va inte meningen.

Men nån därute måste ju sitta på erfarenheter av detta kort tycker man? 🙂

Postat
...och det innebär? Alltså vad är skillnaden rent praktiskt, vad kan jag koppla till vad? Sitter på två syntar ett Nord Elektro ett ak piano, mickar en ak o en el gitarr.

Kommer att spela in mycket själv med pålägg o midi men även som duo med gitarr piano o sång.

Steffe

De digitala ingångarna kan du bara använda om du har nån utrustning som skickar iväg digitala signaler, vilket det inte verkar som att du har(?). Så då vore det kanske vettigare att köpa den billigare 44-modellen.

Vad jag har hört och läst, så ska de här korten vara bra, men de har ju några år på nacken, så vissa nyare har nog kanske bättre komponenter... Men en fördel med "gamla" beprövade grejer är ju att drivrutinerna troligen funkar klockrent...

Postat

Steffe

De digitala ingångarna kan du bara använda om du har nån utrustning som skickar iväg digitala signaler, vilket det inte verkar som att du har(?). Så då vore det kanske vettigare att köpa den billigare 44-modellen.

Vad jag har hört och läst, så ska de här korten vara bra, men de har ju några år på nacken, så vissa nyare har nog kanske bättre komponenter... Men en fördel med "gamla" beprövade grejer är ju att drivrutinerna troligen funkar klockrent...

Ok, är det där en A/D omvandlare kommer in i bilden tro?

Sitter o tittar på min mixer samtidigt o funderar på om jag verkligen har 4 utgångar på den Behringer MX802 A men d går la kanske att köra instrumenten rätt in i kortet i vissa fall, du vet man e fan ta mej helt kass på det här med teknik må jag säga. Man har en massa ideer o musik som vill ut o så ska det krånglas me utrustning o teknik o grejer, men uppgiven nä då.

Sitter föresten för närvarande med ett Soundblasterkort o gör midilåtar i Cubase med en härlig latency så jag får spela in med ett ljudkortssynthljud och sitta o byta o leta ljud i mjukissyntharna e-åt, ett j-a jobb speciellt när man inte e nån större cubasevetare.

Däremot 🙂 i Samplitude funkar audioinspelningarna hur bra som hellst utan latency och sabilt går det, d kan jag rekommendera; Samplitude!Åter till frågan; är det där en A/D omvandlare kommer in i bilden tro?

Postat
Ok, är det där en A/D omvandlare kommer in i bilden tro?

Sitter o tittar på min mixer samtidigt o funderar på om jag verkligen har 4 utgångar på den Behringer MX802 A men d går la kanske att köra instrumenten rätt in i kortet i vissa fall, du vet man e fan ta mej helt kass på det här med teknik må jag säga. Man har en massa ideer o musik som vill ut o så ska det krånglas me utrustning o teknik o grejer, men uppgiven nä då.

Japp, A/D-omvandlare behövs om du vill använda digitala ingångar. Eller också en apparat som helt enkelt skickar ut digitala signaler. T.ex. har vissa synthar och mikpreamps digital utgång...

Jag har samma mixerbord som du, och nej, du kan inte få ut 4 separata signaler samtidigt från det. 3 borde gå (jag har dock inte testat) om du kör två via main out (#1:vänster och #2:höger) och en via aux-send med kanalens volymregel på 0.

Men, som du säger, så kan du köra vissa grejer direkt in i kortet. Det är väl bara de grejerna som måste mickas som du behöver förstärka via mixern.

Postat

Drog iväg ett mail till dej me några andra frågor förresten

Har petat ur två signaler, funkade bra.

Tack

Postat

Jag kan inte hjälpa dig med Delta 66, men jag har ett Delta 1010LT som är ett av mina bättre köp. Har alltid funkat över mina förväntningar. 😆

jeckeman (oregistrerad)
Postat

Hej !

Jag har ett M-audio Delta 66 med tillbehöret OMNISTUDIO " som ersätter den lilla dosan med 4/4 in/ut

Jag använder inte mixerbordet mer än som uppspelningskälla p.g.a det blir mycket bättre resultat om man ansluter instumentet/mic direkt till kortet " beror på vad man har för mixerbord"

Hur som helst.. Delta 66 är ett utomordentligt bra kort, låg latency om du vill använda mjukvarusynthar m.m.

Jag spelar in/upp med 6 kanaler med hjälp av en DAT-spelare...

Jag ansluter ex. en av syntharna till DAT-spelaren, ställer den i INSP.läge fast med PAUSE.. DÅ får jag in signal som jag bara skickar vidare till Delta 66...

Funkar utmärkt då jag inte har lust att lägga ut mer pengar på en converter...

Ibland så spelar jag även in det som går igenom DAT-spelaren och har då även en Backup som jag kan köra in i datorn vid behov... om det blir nåt tjall..då slipper man mixa om nivåer osv..

M-Audio gör bra kort.. 1010 är ett annat tror det är 8 in/ut på det " ej säker"

MVH JERKER

Postat

Tack för tipsen, har beställt ett delta 44 kort istället för 66an, kommer väl när som hellst nu!

Ha d gott vänner...

...and lets roll another number for the road!

Steffe 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.