Sonnert Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 jag går i dator-köpar-funderingar. vad i datorn är det som reason slukar? Kommer man att sig bra på 3.06 GHz och 512 ddr-ram? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusBryngelsson Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 utan problem, tuta och kör!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Ja. MEN - du behöver mer ram om du ska köra dom nya fina ljudbiblioteken. 3.0 ghz bör räcka till cirka 379 st Subtractors. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusBryngelsson Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 3.0 ghz bör räcka till cirka 379 st Subtractors. Minst 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattis Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 (redigerat) Det kanske bara är jag, men med 512mb ram och 2ghz amd har jag många gånger peakat processmätaren. Nu kör jag förvisso windows 2k vilket håller på att falla i bitar helt, så en bättre referens blir det när jag orkat installera om. I det senaste projektet hade jag - håll i hatten - 48 delays samt 25 reverbs. Hur går detta till? Tja, rensade inte gamla och använde en hel del kedjelänkat och med minimalpåverkning. Till det hör ungefär 300 mb wav som jag sequencade genom det, allt inspelat med soundforge från min hårdvara. Nu har jag bytat tillvägagångssätt o kör mer med min hårdvara ihop med cubase :-) Aja, kontentan av det hela är iaf att 2ghz och 512mb ram räcker länge om man planerar och håller ordning och reda :-) Redigerat 1 november 2004 av Mattis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Reason slukar lite CPU och mycket RAM. Så hellre sänka ner CPU till 2.5 GHz för att få pengar till 1 GB RAM... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gol Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Se till att skaffa PC3200/400Mhz -minnen eller bättre... helst med CL 2.5 och inte högre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jappe (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 vad i datorn är det som reason slukar? Om din CPU-mätare peakar kan du prova byta audio drivrutin i Reason(via Edit-->Preferences-->Audio-->Audio Card Driver) till 16 bit/48 KHz istället för 24 bit/96 KHz; det nästan halverar min CPU-last (har Soundblaster Audigy 2) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 [... bla bla ...] 48 delays samt 25 reverbs [... bla bla ...] eeh, varför? jag klarar mej utmärkt på 2 reverb... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattis Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 För att jag använder kanske 200 ljud i mina låtar, och inte 15-20. Allt görs som små olika effekter osv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 2 november 2004 Trådstartare Dela Postat 2 november 2004 tack för bra svar. jag har sparat 10-kronor i en Cola-PET-flaska väldigt länge, den är snart full och ska funka som bidrag till lap-top 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 5 november 2004 Dela Postat 5 november 2004 Om det är laptop du funderar på så fundera då också definitivt på en Mac om du ska göra musik och köra Reason på den. Macarna har mycket bättre interna ljudkort och ger så låg latency att man kan lira på syntarna med en USB-klav - och det funkar som det ska. Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk, även om det finns "workarounds" (som jag bl a själv berättade om i artikeln om latency / fördröjning i Studio härförleden). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nadom Postat 5 november 2004 Dela Postat 5 november 2004 http://www.apple.com/powermac/ ? =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 6 november 2004 Trådstartare Dela Postat 6 november 2004 Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk, de e lugnt, jag ska köpa ett externt ljudkort 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 6 november 2004 Dela Postat 6 november 2004 Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk, de e lugnt, jag ska köpa ett externt ljudkort 😄 Jo, men som Patrick sa så är det mycket mer latency på externa ljudkort än interna. Bara en notifiering så du inte blir besviken sen.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 6 november 2004 Dela Postat 6 november 2004 Nej, så menade jag inte, men tack ändå! ;-) Man får snarare de allra bästa resultaten med dedikerade externa kort. Men jag menade att om man vill ha en laptop för musik "to go" så är Macen enligt min mening lite mer lämpad, just på grund av att den är försedd med ett ljudkort som i mina öron låter "helt okej". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 9 november 2004 Trådstartare Dela Postat 9 november 2004 (redigerat) nu har jag byggt lite. alltid lika kul 😆 den här fundarar jag på dell verkar den bra om man köper till ett externt ljudkort? jag längtar tills flaskan är full med tior 🙂 vet ni hur mkt det går i en 1,5 liters PET-flaska!? Redigerat 9 november 2004 av dedacia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Titta på bilderna av en 😆 iBook ...en stund och jämför med en bärbar 🙂 Dell... Missförstå mig rätt, jag kör på stationär Dell här hemma... och det rullar på mkt bra. Men äpple är verkligen kungen av laptops. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Man får snarare de allra bästa resultaten med dedikerade externa kort. Men jag menade att om man vill ha en laptop för musik "to go" så är Macen enligt min mening lite mer lämpad, just på grund av att den är försedd med ett ljudkort som i mina öron låter "helt okej". Är det någon som har erfarenhet av att köra ASIO4all på det interna ljudkortet i en laptop? Det är väl latencyn (och inte ljudkvaliteten) som är otillräcklig på interna ljudkort i bärbara datorer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Både och, men man löser latencyproblemen i många fall, och de är ju värst. Lite skräpig ljudkvalitet kanske man kan leva med. Vad jag ville säga var / är att Apples bärbara datorer inte har varken problem A eller B, sedan är det förstås en fråga om tycke och smak vad man väljer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Vad jag ville säga var / är att Apples bärbara datorer inte har varken problem A eller B Dom dras snarare med problem C: Orimlig prissättning 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Vad jag ville säga var / är att Apples bärbara datorer inte har varken problem A eller B Dom dras snarare med problem C: Orimlig prissättning 😆 Men aaaarhggh.... sluta nu, innan ni börjar! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 [Men aaaarhggh....sluta nu, innan ni börjar! Jag ger mig! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fridh Postat 9 november 2004 Dela Postat 9 november 2004 Kolla på www.apple.se - minsta iBook är inte speciellt svindyr... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 20 november 2004 Dela Postat 20 november 2004 Har just köpt ibooken. Glädje. Jag längtar till den nu. Som ett nytt husdjur. Allvarligt, så rullar den sjukt bra. Reason spottar ut ljud som aldrig för. Rekommenderas starkt. Om du är/känner nån student kan du köpa den billigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Origin-One Postat 29 december 2004 Dela Postat 29 december 2004 Se till att skaffa PC3200/400Mhz -minnen eller bättre... helst med CL 2.5 och inte högre! Varför inte högre än CL2.5? (jag är inte så kunnig på hårdvara, än) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nanne Postat 9 januari 2005 Dela Postat 9 januari 2005 Märkligt att folk ställer frågor här istället för att titta på tillverkarens hemsida. www.propellerheads.se voila! What are the system requirements?Windows: Intel Pentium II/233 MHz or better 64 mb RAM CD-rom drive Windows 98/ME/XP/2000 or later. 256 color monitor / 800x600 pixels resolution or better 16-bit windows compatible audio card, preferably with DirectX or ASIO drivers MIDI Interface and MIDI keyboard Mac OS X: Any computer that runs Mac OS X 10.1 or later. Mac OS 9: 604, 604e, G3 or G4 processor. 166 Mhz or faster. 128 mb RAM Mac OS 9.0 or later CD-rom drive 256 color monitor / 800x600 resolution or better MIDI Interface and MIDI keyboard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonnert Postat 9 januari 2005 Trådstartare Dela Postat 9 januari 2005 Märkligt att folk ställer frågor här istället för att titta på tillverkarens hemsida. Inte alls märkligt. rekomendationerna är föga intressanta för mig, vad jag undrade var: vad kräver reason främst? och: vad i datorn är det som reason slukar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nanne Postat 9 januari 2005 Dela Postat 9 januari 2005 Svaret är enkelt: Minne ska man alltid sätta främst. Men fakta är att alla dagens datorer klarar reason bra (alla mina projekt går galant på en duron 1,3gHz och 512mb SDRAM). Det är om du ska köra rewire till cubase och sånt som du börjar få problem. Din dator är helt okej. Men om du ska synka till cubase och sånt så kan du behöva mer minne. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 9 januari 2005 Dela Postat 9 januari 2005 Jag skulle vilja upprepa min förra postning en gång till, men nöjer mig med den här meningen istället. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.