Jump to content
Annons

köpa ny dator


Sonnert

Recommended Posts

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Ja.

MEN - du behöver mer ram om du ska köra dom nya fina ljudbiblioteken.

3.0 ghz bör räcka till cirka 379 st Subtractors.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske bara är jag, men med 512mb ram och 2ghz amd har jag många gånger peakat processmätaren. Nu kör jag förvisso windows 2k vilket håller på att falla i bitar helt, så en bättre referens blir det när jag orkat installera om. I det senaste projektet hade jag - håll i hatten - 48 delays samt 25 reverbs. Hur går detta till? Tja, rensade inte gamla och använde en hel del kedjelänkat och med minimalpåverkning. Till det hör ungefär 300 mb wav som jag sequencade genom det, allt inspelat med soundforge från min hårdvara. Nu har jag bytat tillvägagångssätt o kör mer med min hårdvara ihop med cubase :-)

Aja, kontentan av det hela är iaf att 2ghz och 512mb ram räcker länge om man planerar och håller ordning och reda :-)

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
vad i datorn är det som reason slukar?

Om din CPU-mätare peakar kan du prova byta audio drivrutin i Reason(via Edit-->Preferences-->Audio-->Audio Card Driver) till 16 bit/48 KHz istället för 24 bit/96 KHz; det nästan halverar min CPU-last (har Soundblaster Audigy 2)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är laptop du funderar på så fundera då också definitivt på en Mac om du ska göra musik och köra Reason på den. Macarna har mycket bättre interna ljudkort och ger så låg latency att man kan lira på syntarna med en USB-klav - och det funkar som det ska. Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk, även om det finns "workarounds" (som jag bl a själv berättade om i artikeln om latency / fördröjning i Studio härförleden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk,

de e lugnt, jag ska köpa ett externt ljudkort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkort i bärbara PC eller standardljudkort i PCs för övrigt brukar inte vara kul för musikbruk,

de e lugnt, jag ska köpa ett externt ljudkort 😄

Jo, men som Patrick sa så är det mycket mer latency på externa ljudkort än interna.

Bara en notifiering så du inte blir besviken sen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, så menade jag inte, men tack ändå! ;-) Man får snarare de allra bästa resultaten med dedikerade externa kort. Men jag menade att om man vill ha en laptop för musik "to go" så är Macen enligt min mening lite mer lämpad, just på grund av att den är försedd med ett ljudkort som i mina öron låter "helt okej".

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag byggt lite. alltid lika kul 😆

den här fundarar jag på

dell

verkar den bra om man köper till ett externt ljudkort?

jag längtar tills flaskan är full med tior 🙂

vet ni hur mkt det går i en 1,5 liters PET-flaska!?

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på bilderna av en

😆 iBook

...en stund och jämför med en bärbar

🙂 Dell...

Missförstå mig rätt, jag kör på stationär Dell här hemma...

och det rullar på mkt bra.

Men äpple är verkligen kungen av laptops.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får snarare de allra bästa resultaten med dedikerade externa kort. Men jag menade att om man vill ha en laptop för musik "to go" så är Macen enligt min mening lite mer lämpad, just på grund av att den är försedd med ett ljudkort som i mina öron låter "helt okej".

Är det någon som har erfarenhet av att köra ASIO4all på det interna ljudkortet i en laptop? Det är väl latencyn (och inte ljudkvaliteten) som är otillräcklig på interna ljudkort i bärbara datorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Både och, men man löser latencyproblemen i många fall, och de är ju värst. Lite skräpig ljudkvalitet kanske man kan leva med. Vad jag ville säga var / är att Apples bärbara datorer inte har varken problem A eller B, sedan är det förstås en fråga om tycke och smak vad man väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag ville säga var / är att Apples bärbara datorer inte har varken problem A eller B

Dom dras snarare med problem C: Orimlig prissättning 😆

Men aaaarhggh....

sluta nu, innan ni börjar!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har just köpt ibooken. Glädje. Jag längtar till den nu. Som ett nytt husdjur.

Allvarligt, så rullar den sjukt bra. Reason spottar ut ljud som aldrig för.

Rekommenderas starkt. Om du är/känner nån student kan du köpa den billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Se till att skaffa PC3200/400Mhz -minnen eller bättre... helst med CL 2.5 och inte högre!

Varför inte högre än CL2.5? (jag är inte så kunnig på hårdvara, än)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Märkligt att folk ställer frågor här istället för att titta på tillverkarens hemsida.

www.propellerheads.se

voila!

What are the system requirements?

Windows:

Intel Pentium II/233 MHz or better

64 mb RAM

CD-rom drive

Windows 98/ME/XP/2000 or later.

256 color monitor / 800x600 pixels resolution or better

16-bit windows compatible audio card, preferably with DirectX or ASIO drivers

MIDI Interface and MIDI keyboard

Mac OS X:

Any computer that runs Mac OS X 10.1 or later.

Mac OS 9:

604, 604e, G3 or G4 processor. 166 Mhz or faster.

128 mb RAM

Mac OS 9.0 or later

CD-rom drive

256 color monitor / 800x600 resolution or better

MIDI Interface and MIDI keyboard

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att folk ställer frågor här istället för att titta på tillverkarens hemsida.

Inte alls märkligt.

rekomendationerna är föga intressanta för mig, vad jag undrade var:

vad kräver reason främst?

och:

vad i datorn är det som reason slukar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är enkelt: Minne ska man alltid sätta främst.

Men fakta är att alla dagens datorer klarar reason bra (alla mina projekt går galant på en duron 1,3gHz och 512mb SDRAM). Det är om du ska köra rewire till cubase och sånt som du börjar få problem.

Din dator är helt okej. Men om du ska synka till cubase och sånt så kan du behöva mer minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...