Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej, efter att jag köpt mitt nya grafikkort så tänkte jag köpa en ny skärm. Jag har nu en medföljande 19" skärm från dell, som jag är väldigt nöjd med. Dock är jag i behov av widescreen då det blir lättare att använda många pluggar i Fl.

Min fråga till folket är fall ni har några tips på nya som begagnade widescreen skärmar, mina begränsningar är max 2500 och den ska vara "platt". Den ska vara widescreen och dessutom ska den vara större än den jag har! (19")

/DjStyler

Annons
Postat
Okej, efter att jag köpt mitt nya grafikkort så tänkte jag köpa en ny skärm. Jag har nu en medföljande 19" skärm från dell, som jag är väldigt nöjd med. Dock är jag i behov av widescreen då det blir lättare att använda många pluggar i Fl.

Min fråga till folket är fall ni har några tips på nya som begagnade widescreen skärmar, mina begränsningar är max 2500 och den ska vara "platt". Den ska vara widescreen och dessutom ska den vara större än den jag har! (19")

/DjStyler

skulle inte idag rekomendera något mindre än 24" widescreenskärm..

sen jag köpte min, öppnade sej arbetsytan så mkt att allt blev ett nöje å jobba i..

funderar faktiskt på en till 24", för få ännu mera arbetsyta tillgängligt 😉

har du 2500:- idag, så vänta tills du har råd med en 24:a - du lär inte ångra dej !!

Postat

Kan inget om skärmar egentligen. Men jag köpte min för ett år cirka och är hur nöjd som helst. Använder den dock endast till musik så jag vet inte hur den är på annat.

Acer AL2216W

MVH

Anders

Postat

Jag köpte en sån här för ett tag sen. Är jävligt nöjd med den.

Men nyss fick jag en ny skärm på jobbet, en 24 tums wide. Satan ... den är ju nästan större än min tv! Vill ha en hemma också ...

Postat

Jag har 2st 17" - som ger mig totalt 2560*1024 pixlar. Vill inte ens tänka på vilken skärm jag skulle behöva skaffa om jag skulle byta till en enda stor och inte bli besviken på utrymmet... 😉

En 19" wide är inte mycket större på höjden än en 15" vanlig 4:3, så det är absolut inget alternativ i min bok.

Postat
Är den något och ha?

Jag skulle inte köpa en utan digitalingång.

Den där har bara VGA. Kolla att den du köper har DVI.

Postat
Okej, lydde många råd men sket i andra (inget elakt menat) och hittade denna som var den absolut billigaste 24" wide ja kunde hitta. Är den något och ha?

Edit: Återförsäljarens sida: http://www.pixmania.com/se/se/577457/art/i....html?srcid=910 (visade sig att den hade gått ner i pris också)

Har aldrig hört talas om märket och det verkar inte finnas någon tillverkare som går att hitta när man söker på Nätet, så det är säkert en skärm som köps från en billig kinesisk eller koreansk OEM-fabrik och förses med valfritt märke av beställaren när de köper in en container eller något ditåt. Sådana billiga OEM-skärmar brukar inte ha någon kul bild jämfört med de stora "äkta" fabrikaten som har egna fabriker och ett varumärkes rykte som måste upprätthållas.

På mitt jobb fick vi köpa ett antal sådana OEM-skärmar för en tid sedan (jag avstod, klokt nog) - och det visade sig att omkring 25% hade pixelfel redan vid leverans, så de fick bytas ut. 25% till fick pixelfel inom 3-4 månader - medan resten har klarat sig - och det var knappt ett år sedan. Hälften fick alltså pixelfel på kort tid. Viktigt att kolla upp vad de har för garanti och vilken tolerans mot pixelfel som krävs för ett utbyte under garantitiden - eftersom TFT-skärmar inte går att reparera om det blir fel på själva skärmen. Jämförde man med lite dyrare skärmar, så var det en enorm skillnad på bildkvaliteten också, så i efterhand har alla som köpte, sagt att de nästa gång kommer att köpa en riktig skärm även om den är dyrare.

Ett långt inlägg för att varna, men jag anser att det är befogat. Vill man vara snål mot sig själv, så köper man billigt. Vill man att skärmen säkert ska fungera länge och ge bra bild, så köper man "riktiga" märken. Samsung tillhör de bästa, så personligen håller jag mig till dem. 😆

Postat
Är den något och ha?

Jag skulle inte köpa en utan digitalingång.

Den där har bara VGA. Kolla att den du köper har DVI.

Japp, dvi ingång e verkligen nått att rekomendera,

tycker det är som natt å dag vad det gäller skärpan i bilden..

Postat

Widescreen gör inte alls mer plats för pluggar. En vanlig 20" har högre upplösning än samma storlek på widescreen. Däremot är widescreen skärmarna lite billigare.

Satsa på en vanlig 20" eller 24" om du nu vill ha mycket plats.

En 20" widescreen = 1680 x 1050 =1 764 000 punkter

Vanlig 20" = 1600 x 1200 = 1 920 000 punkter

Postat (redigerat)

Jag har nyligen köpt en Samsung 226BW som just nu säljs till ett schysst pris på OnOffs sommarrea.

22 tum. Max upplösning 1680x1050 dvs. widescreen. 2 ms respons. Bra kontrast och rika färger. DVI och VGA. Det finns även HDCP om du vill se på HD-film.

Jag kollade massvis med modeller i alla affärer och jag tyckte att skärmen var den bästa av alla i klassen 20-22". Rekommenderas!

Vill du ha större än så kan du gå loss på en skärm med "full HD" dvs. 1920x1080 upplösning. Själv tyckte jag att prisskillnaden mellan 22" och 24" var större än den smakade.

Redigerat av Linus
Postat
Jag har nyligen köpt en Samsung 226BW som just nu säljs till ett schysst pris på OnOffs sommarrea.

22 tum. Max upplösning 1680x1050 dvs. widescreen. 2 ms respons. Bra kontrast och rika färger. DVI och VGA. Det finns även HDCP om du vill se på HD-film.

Jag kollade massvis med modeller i alla affärer och jag tyckte att skärmen var den bästa av alla i klassen 20-22". Rekommenderas!

Vill du ha större än så kan du gå loss på en skärm med "full HD" dvs. 1920x1080 upplösning. Själv tyckte jag att prisskillnaden mellan 22" och 24" var större än den smakade.

Det är som du säger om 24", tyvärr...

Okej av "gamers" har jag blivit rekomenderad denna.

Annars har ju datorbutiken.com en massa billiga och enligt många bra 22" widescreen skärmar!

Titta gärna och säg vad ni tycker!

Postat (redigerat)

ja har en HP w2207 22" Blank 5ms , väldigt bra färger och VGA/DVI (doch på w2207h finns HDMI isället för DVI, funkar dock med adapter)

Dock kostade denna skärm 2800, fast när ja köpte den kostade den 3500...

Funderar kanske att köpa en till...

annars e Samsung 226BW bra alternativ...

226bwvsw2207vf0.jpg

Redigerat av 1337sweden
Postat
ja har en HP w2207 22" Blank 5ms , väldigt bra färger och VGA/DVI (doch på w2207h finns HDMI isället för DVI, funkar dock med adapter)

Dock kostade denna skärm 2800, fast när ja köpte den kostade den 3500...

Funderar kanske att köpa en till...

annars e Samsung 226BW bra alternativ...

226bwvsw2207vf0.jpg

Är inte så bra på sånt där men betyder det att jag på mitt nya grafikkort kommer att få hd bild?

friend (oregistrerad)
Postat
skulle inte idag rekomendera något mindre än 24" widescreenskärm..

sen jag köpte min, öppnade sej arbetsytan så mkt att allt blev ett nöje å jobba i..

funderar faktiskt på en till 24", för få ännu mera arbetsyta tillgängligt 🙂

har du 2500:- idag, så vänta tills du har råd med en 24:a - du lär inte ångra dej !!

Visst är det bra och lyxigt med 24". Jag har själv en ny iMac 24" och ska koppla till en 19" men 22" tillsammans med din 19",

som tidigare sas skulle fungera utmärkt om du behöver spara lite pengar.

DVI ingång bör det vara.

Sen är glossy bra, om du "klarar" av att reflektionerna blir skarpa istället för utsmetade och mjölkiga över hela skärmen.

Kräver lite mer planering med ljuskällor och så.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.