onime Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 Hej har på senaste tiden blivit lite intresserad av att stämma ner min gitarr för att kunna spela vissa låtar. Dom stämningarna jag skulle vilja testa är ju dom så kallade "metalstämningarna" Drop D och Drop C. Det jag har kommit fram till av det jag läst är att man ska tjockare strängar när man stämmer ner gitarren men det jag undrar är ifall det går att stämma ner med vanliga strängar eller kommer det bara låta konstigt har testat stämma ner till Drop D och det lät väl hyffsat men aldrig till C. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polpotkin Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 Drop C är nog lite för slappt med ett "vanligt" set.. Jag brukar köra 10-52 och det funkar, men jag borde nog ha aningen tjockare ändå. Drop D funkar helt okej med ett vanligt 10-46 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 När jag stämmer ner instrument så långt som B brukarj ag köra 12-54, det brukar bli riktigt bra. som hr polpotkin säger funkar 10-46 bra för drop D.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nordic Sound Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 När jag stämmer ner instrument så långt som B brukarj ag köra 12-54, det brukar bli riktigt bra.som hr polpotkin säger funkar 10-46 bra för drop D.. Ja,, jag skulle nog köra grövre än så, jag kör 0.10-0.52, skulle jag stämma ned så så mycket som till dropped C så minns en 0.12- 56 typ,, ju grövre dess då bättre, =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 När jag stämmer ner instrument så långt som B brukarj ag köra 12-54, det brukar bli riktigt bra.som hr polpotkin säger funkar 10-46 bra för drop D.. Ja,, jag skulle nog köra grövre än så, jag kör 0.10-0.52, skulle jag stämma ned så så mycket som till dropped C så minns en 0.12- 56 typ,, ju grövre dess då bättre, =) det är ju helt enkelt en smaksak.. 🙂 När jag lirade dödstmetall/grind körde jag baritonstämning på en sexa och då med 10-46. Just för att få flåset vid varje stränganslag. nackdelen är att det är lite knepigare att intonera.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onime Postat 22 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 22 juli 2008 Tack för svaren har en gammal fenderkopia jag tänkte testa byta ut strängarna på till tjockare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 juli 2008 Dela Postat 22 juli 2008 (redigerat) Tack för svaren har en gammal fenderkopia jag tänkte testa byta ut strängarna på till tjockare. akta dig för att stallet ställer sig upp bara!! det är klassiskt på kopior som du beskriver om du stämmer ner den med tjockare strängar! edit: pratade i telefon samtidigt, så jag glömde lite ord... Redigerat 22 juli 2008 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MetalSpindel (oregistrerad) Postat 3 augusti 2008 Dela Postat 3 augusti 2008 jag finner att de bästa strängarna för drop-D och C är 012:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.