Jump to content
Annons

Skillnad mellan Focusrite Saffire Pro 10 och Focusrite Saffire Pro 26

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag behöver er hjälp med att reda ut en sak. Jag står i valet och kvalet mellan två ljudkort; Saffire Pro 10 och Saffire Pro 26. Jag har möjlighet att inhandla båda begagnat till ett rimligt pris. Nu är min fråga: Vad är det som är bättre med 26:an? Behöver jag den om jag aldrig vill spela in fler än 6 kanaler samtidigt? Vad skulle jag kunna göra med 26:an som jag aldrig kan göra med 10:an?

Tacksam för svar.

Redigerat av abc
Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

Den största skillnaden mellan dem är att 26:an har ADAT in och ut. Dessutom har den Word Clock som gör att den kan synkas av eller synka andra hårdvaru prylar. Den sista skillnaden borde vara att du kan spela in audio i 44.1-192khz sample rate till skillnad mot 10:an som bara kan spela in i 44.1-96khz.

Postat (redigerat)
Den största skillnaden mellan dem är att 26:an har ADAT in och ut. Dessutom har den Word Clock som gör att den kan synkas av eller synka andra hårdvaru prylar. Den sista skillnaden borde vara att du kan spela in audio i 44.1-192khz sample rate till skillnad mot 10:an som bara kan spela in i 44.1-96khz.

Tack för det snabba svaret! Jag är rätt ny på det här med inspelning och försöker kontinuerligt sätta mig in i allting, men har fortfarande inte speciellt bra koll på terminologi och stora delar av tekniken runt om. Mitt främsta mål är att kunna spela in upp till sex kanaler samtidigt och få schysst ljudkvalitet. Vad i praktiken (gärna beskrivet på novischnivå) kan jag använda ADAT till och World clock till. Är det katastrof om jag inte kommer ha möjlighet att spela in i 44.1-192 khz?

Redigerat av abc
Postat

Tack för det snabba svaret! Jag är rätt ny på det här med inspelning och försöker kontinuerligt sätta mig in i allting, men har fortfarande inte speciellt bra koll på terminologi och stora delar av tekniken runt om. Mitt främsta mål är att kunna spela in upp till sex kanaler samtidigt och få schysst ljudkvalitet. Vad i praktiken (gärna beskrivet på novischnivå) kan jag använda ADAT till och World clock till. Är det katastrof om jag inte kommer ha möjlighet att spela in i 44.1-192 khz?

96Khz räcker! ADAT ger dig 8 kanaler in och ut via optisk kabel. Du kan helt enkelt koppla in en extern pre-amp och få 8 kanaler extra till ditt ljudkort. Betänk att 6 kanaler kan vara lite snålt om du vill spela in ett trumset.

MVH

Anders

Postat

96Khz räcker! ADAT ger dig 8 kanaler in och ut via optisk kabel. Du kan helt enkelt koppla in en extern pre-amp och få 8 kanaler extra till ditt ljudkort. Betänk att 6 kanaler kan vara lite snålt om du vill spela in ett trumset.

MVH

Anders

Tackar Gizmoziz,

Du dyker upp och ställer allt till rätta precis som förra gången jag behövde hjälp (om du kommer ihåg). Trummickning ja, jag skall försöka sätta mig in i det. Jag kommer ju att ha tillgång åtta kanaler vilket kort det än blir (räcker det med 8!?). Jag kommer säkert återkomma till dig för experttips när det blir dags. Måste först hitta ett trumset som låter bra, en trummis som låter bra har jag redan.

Postat (redigerat)

Det var så lite så!

ADAT är ett digitalt gränssnitt som tillåter 8 kanalers ljudinspelning via en enda fiber optisk kabel. Detta är bra om man tex har en 8 kanalig preamp (typ denna som man vill använda sig av utan att slösa upp alla de 8 analoga ingångarna på sitt ljudkort. Digital inspelning kan ibland vara att föredra eftersom det sällan ger brus som analoga inspelningar ibland kan ge.

Word Clock är ett sätt att synka flera maskiner med varandra. Jag måste överlåta en mera detaljerad beskrivning till någon annan eftersom jag inte är så haj på detta område och inte vet hur jag ska uttrycka mig för att förvirra. 😉 Min gissning är att du inte kommer ha nytta av det dina första år med inspelning.

Det finns många olika sample rates men de är ofta indelad i två familjer:

I stigande skala:

44.1khz (44100hz)

48khz (48000hz)

88.2khz (88200hz)

96khz (96000hz)

176.4khz (176400hz)

192khz (192000hz)

Indelad i familjer:

44.1khz (44100hz)

88.2khz (88200hz)

176.4khz (176400hz)

och

48khz (48000hz)

96khz (96000hz)

192khz (192000hz)

Enkelt förklarat är sample rate hur många gånger ljudet "läses" per sekund. Desto högre siffra desto bättre kvalitet på ljudet men att gå högre än 48khz anser många vara i onödan eftersom man inte hör skillnaden. Också värt att notera är att desto högre sample rate man väljer desto större plats kommer audio filerna att ta upp på din hårddisk.

Själv spelar jag in allt jag gör i 44.1khz.

Redigerat av thrinithan
Postat
Det var så lite så!

ADAT är ett digitalt gränssnitt som tillåter 8 kanalers ljudinspelning via en enda fiber optisk kabel. Detta är bra om man tex har en 8 kanalig preamp (typ denna som man vill använda sig av utan att slösa upp alla de 8 analoga ingångarna på sitt ljudkort. Digital inspelning kan ibland vara att föredra eftersom det sällan ger brus som analoga inspelningar ibland kan ge.

Word Clock är ett sätt att synka flera maskiner med varandra. Jag måste överlåta en mera detaljerad beskrivning till någon annan eftersom jag inte är så haj på detta område och inte vet hur jag ska uttrycka mig för att förvirra. 😉 Min gissning är att du inte kommer ha nytta av det dina första år med inspelning.

Det finns många olika sample rates men de är ofta indelad i två familjer:

Rakt av:

44.1khz (44100hz)

48khz (48000hz)

88.2khz (88200hz)

96khz (96000hz)

176.4khz (176400hz)

192khz (192000hz)

Indelad i familjer:

44.1khz (44100hz)

88.2khz (88200hz)

176.4khz (176400hz)

och

48khz (48000hz)

96khz (96000hz)

192khz (192000hz)

Enkelt förklarat är sample rate hur många gånger ljudet "läses" per sekund. Desto högre siffra desto bättre kvalitet på ljudet men att gå högre än 48khz anser många vara i onödan eftersom man inte hör skillnaden. Också värt att notera är att desto högre sample rate man väljer desto större plats kommer audio filerna att ta upp på din hårddisk.

Själv spelar jag in allt jag gör i 44.1khz.

Jag tackar så hjärtligt thrinithan, väldigt pedagogiskt och lättbegripligt. Jag tror jag satsar på Pro10 då, och får i så fall uppdatera om något eller några år om jag känner att jag behöver fler kanaler (kanske om Gizmoziz får bestämma över trummickningen) eller om jag skulle behöva ADAT-funktioner. Tack än en gång!

Postat

Också värt att nämna... Ljud filer med högre sample rate kommer också att belasta din dator mer när du använder dem i ett inspelningsprogram (cubase, sonar, logic, pro tools osv).

Postat (redigerat)

Halloj

8 pre amps bör räcka för ett normalset om du bara spelar in trummorna och inget annat samtidigt. Då skulle det kunna se ut på följande sätt.

1. kagge

2. virvel

3. virvel under

4,5,6. Pukor

7,8. Överhäng

Alternativt så byter du ut undermikrofonen på virveln till en rumsmikrofon.

Så om du känner att följande upplägg räcker så tycker jag inte du är i behov av fler pre amps.

MVH

Anders

EDIT: är lite trött så jag läser halva inlägg nu, klart jag kommer ihåg att vi talats vid, dock inte de exakta detaljerna 😉 Det är bara höra av sig om det är något du undrar så hjälper jag glädjeligen till så gott jag kan!

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)
Halloj

8 pre amps bör räcka för ett normalset om du bara spelar in trummorna och inget annat samtidigt. Då skulle det kunna se ut på följande sätt.

1. kagge

2. virvel

3. virvel under

4,5,6. Pukor

7,8. Överhäng

Så om du känner att följande upplägg räcker så tycker jag inte du är i behov av fler pre amps.

MVH

Anders

Låter fint Gizmoziz. Vilka mickar skulle du rekommendera? Som det är nu har jag en hyfsat bra kondensatormick + två lite billigare kondensatormickar + några shure sm57:or + lite andra gamla mickar som ligger och skräpar. Går det att få ut något hyfsat av detta?

Redigerat av abc
Postat
Halloj

1. kagge

2. virvel

3. virvel under

4,5,6. Pukor

7,8. Överhäng

MVH

Anders

Låter fint Gizmoziz. Vilka mickar skulle du rekommendera? Som det är nu har jag en hyfsat bra kondensatormick + två lite billigare kondensatormickar + några shure sm57:or + lite andra gamla mickar som ligger och skräpar. Går det att få ut något hyfsat av detta?

Jaha, det tror jag nog. Personligen tycker jag det är bra att börja med det man har och inte slänga ut allt för mycket pengar.

Jag skulle i ditt fall använda sm57:or på virvel och pukor, småmembraniga kondensatormikrofoner som överhäng och en stormembranig som rumsmikrofon. Några saker du kan tänka på när det väl blir dags är att du inte sätter sm57:orna alldeles för nära skinnet på trumman. Många gör det misstaget i början. Ljudet från pukorna och virveln fortplantar sig en liten bit ovanför skinnet. Exakt hur långt ifrån är svårt att säga då man får lyssna sig fram. Men testa iaf 1 dm ifrån skinnet till att börja med.

MVH

Anders

Postat
Halloj

1. kagge

2. virvel

3. virvel under

4,5,6. Pukor

7,8. Överhäng

MVH

Anders

Jaha, det tror jag nog. Personligen tycker jag det är bra att börja med det man har och inte slänga ut allt för mycket pengar.

Jag skulle i ditt fall använda sm57:or på virvel och pukor, småmembraniga kondensatormikrofoner som överhäng och en stormembranig som rumsmikrofon. Några saker du kan tänka på när det väl blir dags är att du inte sätter sm57:orna alldeles för nära skinnet på trumman. Många gör det misstaget i början. Ljudet från pukorna och virveln fortplantar sig en liten bit ovanför skinnet. Exakt hur långt ifrån är svårt att säga då man får lyssna sig fram. Men testa iaf 1 dm ifrån skinnet till att börja med.

MVH

Anders

Tack för tipsen Gizmoziz. Till baskagge?

Postat
Halloj

1. kagge

2. virvel

3. virvel under

4,5,6. Pukor

7,8. Överhäng

MVH

Anders

MVH

Anders

Tack för tipsen Gizmoziz. Till baskagge?

hm... ja vad har du i din arsenal? En dynamisk mikrofon ska du ta och använda. Klassiska mikrofoner är Shure Beta 52 eller AKG D112, personligen föredrar jag Shure beta52 av dessa två, men det är nog en smaksak. Sedan kan det vara för att jag lärde mig spela in trummor med en sådan mikrofon så det kanske ger en liten förkärlek till den. AKG D112 har jag fått väldigt bra resultat med också, men har inte använt den lika mycket som shure beta 52.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.