Jump to content
Annons

Vad är vitsen med många utgångar på ljudkort?

Recommended Posts

DrPump (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det här kanske är en dum fråga, men vad är syftet med att ha många utgångar på ett ljudkort? Ingångar förstår jag behövs om man ska spela in ett antal instrument samtidigt, men när använder man fler än 2 utgångar?

Annons
Postat (redigerat)
Hej!

Det här kanske är en dum fråga, men vad är syftet med att ha många utgångar på ett ljudkort? Ingångar förstår jag behövs om man ska spela in ett antal instrument samtidigt, men när använder man fler än 2 utgångar?

Externa burkar, separata hörlursmixar osv. Egentligen allt du kan komma på att använda dem till.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Surroundmix kräver fler utgångar än 2.

Redigerat av drloop
Postat

Vad är det ultimata att ha om man spelar in själv? Antal i utgångar alltså.

I dagsläget är det rätt värdelöst att inte kunna spela in sång och gitarr samtidigt i Cubase utan att dom hamnar på olika spår.

Blir det löst med hjälp av ett externt ljudkort? Att man kan spela in typ sång och gitarr och att dom lägger sig på två helt olika spår?

Postat

Skulle vilja slå ett slag för summeringen. Dvs att man bussar ut till en mixer på separata kanaler.

Trummor på 1/2, sång på 3/4, guror på 5/6 osv via div externa effekter till t ex en DAT-bandare.

Klart mera kontrollerbart än en DAW:s egna algoritmer vid audio mixdown.

Postat
Skulle vilja slå ett slag för summeringen. Dvs att man bussar ut till en mixer på separata kanaler.

Trummor på 1/2, sång på 3/4, guror på 5/6 osv via div externa effekter till t ex en DAT-bandare.

En dat-bandare tillför väl knappast något bra. En extra AD/DA-omvandling med antika omvandlare är inget jag vill använda mig av iaf. Analoga effektburkar är dock en helt annan femma.

Postat

Hur många analoga effektburkar hittar man nu för tiden...? 😛

Att köra en vända genom antika omvandlare kan trots allt tillföra lite grumlighet till ljudet, som kanske vissa tycker är kul, så man behöver ju inte fördöma sådana prylar ändå. Personligen skulle jag däremot inte använda något sådant... 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Skall du mixa i stereo så är 2 utgångskanaler det perfekta alternativet.

För surroundmixar 5 eller fler.

För för punk räcker det med en kanal.

drloop (oregistrerad)
Postat

Och de låter som om du har två ingångar och blandar ihop saker och ting.

Du kan spela in sång och gitarr samtidigt med de flesta ljudkort inklusive de som finns inbyggda i datorn.

Du måste bara sätta inspelningen till två monospår istället för ett stereo.

Postat

Analog summering skulle jag bara använda om burken "gör något" med ljudet, t ex trafos eller rör. Att köpa en "transparant" summeringsmixer finner jag helt meningslöst för att inte tala om en billig mixer som bara ”tillför” oönskad färgning.

drloop (oregistrerad)
Postat
För surroundmixar 5 eller fler.

Du menar 6 st.

För för punk räcker det med en kanal.

?

Jag menar 5 eller fler.

Och för punk räcker det med en. 😉

Postat

Surround är 6 kanaler (eller fler): Lf, Rf, Lr, Rr, C och LFE (om man inte gilla att mixa i "Quad" med det tror jag ingen gör frivilligt längre...).

drloop (oregistrerad)
Postat
Surround är 6 kanaler (eller fler): Lf, Rf, Lr, Rr, C och LFE (om man inte gilla att mixa i "Quad" med det tror jag ingen gör frivilligt längre...).

Man använder inte alltid LFE. Alltså 5 eller fler.

Postat

Man använder inte alltid LFE. Alltså 5 eller fler.

Med tanke på hur medelsvenssons 5.1-system ser ut;

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=v251

(pytte-sateliter och sub)

så skulle jag inte rekommendera att skippa LFE-kanalen.

drloop (oregistrerad)
Postat
Tror inte det finns något ljudkort med 5 utgångar...

Kanske inte. Men faktum kvarstår, du mixar inte alltid med LFE.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag skulle aldrig mixa utan LFE med tanke på hur det skulle låta på väldigt många system.

Klart att subben låter, den sköter fortfarande subbasljuden men du mixar inte alltid den som en separat effektkanal.

Det var så jag menade.

Redigerat av drloop
Postat

http://www.soundonsound.com/sos/jun04/articles/qa0604-5.htm

Jag har hört olika saker från olika personer, så det är svårt att avgöra vad man ska tro på...

Gemensamt verkar dock vara att man måste använda riktigt bra (läs: dyrare än de flesta vill köpa... 😄 ) prylar för att det ska vara någon mening att göra summeringen externt. Om man har sämre omvandlare, så är risken att man får med artefakter från omvandlingarna, som förstör mer än vad summeringen hjälper - och om man har sämre summering (billig mixer), så tillför man mest brus men ingenting som är en hjälp för ljudet.

Med riktigt bra omvandlare, som t ex Lynx, Lavry m fl - och riktigt bra mixer, som Neve, Toft m fl, så kan det säkert bli en markant skillnad, men så länge man håller sig på annat än högklassiga prylar, så tror jag faktiskt inte att det blir någon nämnvärd skillnad, där man kan säga vid ett blindtest vilket som är bäst. Kanske kan man inte det med dyrare prylar heller - men chansen är troligen större där... 😉

Jag har läst tester där man har kommit fram till att det ger i princip samma resultat att summera externt som att köra mixningen helt internt i datorn, men sedan gå ut en vända med stereomixen genom den externa summeringsburken. Det innebär i så fall att det är färgningen i den externa summeringsburken som gör något trevligt med ljudet - och inte själva summeringen. Jag har inte testat något sådant själv ännu, men kommer definitivt att göra det någon gång i framtiden, för att kolla vilka påståenden som stämmer.

Att däremot skaffa bra omvandlare för att kunna skicka ljudet från vissa spår genom någon rörkompressor, DI-box eller intressant preamp, kan däremot helt säkert tillföra en hel del kul element i soundet.

"Mer kontrollerbart" i den analoga summeringen ställer jag mig frågande till. Det kan ju inte bli mer kontrollerat än den digitala summeringen, eftersom samma algoritmer används i alla lägen för summeringen. Det är i så fall den analoga kedjan som är mindre kontrollerbar, eftersom det handlar om analoga prylar som rör, transformatorer etc, som inte alltid ger lika exakt resultat, eftersom man kanske inte ställer exakt samma nivå varje gång, alla kanaler är kanske inte exakt likadant kalibrerade etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.