Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter o försöker göra en liten houselåt bara för skojs skull. Men jag är inte så himla duktig på det så tänkte fråga några saker:

1. Kan man fade-a ett midi-spår/bit av spår typ som man kan göra med audiospår genom att dra i den där blåa triangeln i kanten på spåret/klippet?

2. Kan man få en ton att steglöst höjas, så att den drar iväg liksom? Det är rätt vanligt i dagens houselåtar..

3. Kan man få en sån flygplanseffekt på ljudet, typ lite åt flangerhållet, fast inte riktigt, som brukar komma när refrängen kickar in på vissa houselåtar?

4. Kan man lägga på filter på midispåren så att typ all bas försvinner?

Har provat lite i cubase, men de går inte så bra med just midi.. har cubase sx 3 för övrigt.

Sen har jag ett annat problem också. Just nu har jag 4 midispår. Sen när jag lägger till ett 5e för en synt (gratisplugg). När jag då ska byta ljud bland dom förinställda för att hitta nåt bra som passar till det övriga så hänger sig cubase varje gång.. va kan det bero på? Datorn är rätt ny o fräsch, o har väl 3 gb ram iaf..

Annons
Postat

Effekter/skär bas/fade lägger du inte på midispåren.

Lägg det på instrumenten/pluggarna som spelar upp dina midispår.

Vad gäller glidande/steglösa höjningar av pitch, så prova pitchhjulet eller lek med Tune/Fine Tune på ditt instrument.

Postat
1. Kan man fade-a ett midi-spår/bit av spår typ som man kan göra med audiospår genom att dra i den där blåa triangeln i kanten på spåret/klippet?

Som Linus säger, så ska du inte göra fade med midi, eftersom det är förhållandevis få steg, så att ljudet kommer att hacka. Fade gör du alltså på audio-reglarna.

2. Kan man få en ton att steglöst höjas, så att den drar iväg liksom? Det är rätt vanligt i dagens houselåtar..

Som sagt, pitchbend - men det är ju begränsat till de inställningar som är gjorda i ditt VSTi. Förinställt brukar vara en oktav upp eller ner, så om du behöver reglera mer, så vill det till att det går att ändra i ditt VSTi. Alla toner som spelas på den midikanalen kommer att följa pitchbend - så du kan inte göra det på en enskild ton om du inte har ett separat VSTi för det.

3. Kan man få en sån flygplanseffekt på ljudet, typ lite åt flangerhållet, fast inte riktigt, som brukar komma när refrängen kickar in på vissa houselåtar?

Vet inte vad du menar, men en sampling av ett flygplan kanske hjälper...? 😉 Många VSTi som har mer avancerade redigeringsmöjligheter kan man ställa in en massa sådana saker på, så det borde säkert gå att lösa...

4. Kan man lägga på filter på midispåren så att typ all bas försvinner?

Midispår innehåller kontrollsignaler som berättar för synten vad den ska spela. Du kan alltså inte lägga någon audio-effekt på ett midispår, utan du får då leta upp var ditt VSTi har sina audiokanaler i mixern (scrolla längre ut till höger så hittar du) och lägga sådana plugins där.

Sen har jag ett annat problem också. Just nu har jag 4 midispår. Sen när jag lägger till ett 5e för en synt (gratisplugg). När jag då ska byta ljud bland dom förinställda för att hitta nåt bra som passar till det övriga så hänger sig cubase varje gång.. va kan det bero på?

Det kan bero på att den gratissynten är dåligt gjord och därför ställer till problem med stabiliteten, så testa ett annat VSTi i så fall.

Postat (redigerat)

Vad gäller glidande/steglösa höjningar av pitch, så prova pitchhjulet eller lek med Tune/Fine Tune på ditt instrument.

Okej hur lägger man det på instrumenten/pluggarna då? 😄 Menar du att man gör de i pluggen eller på nåt annat sätt?

Jag har inget instrument änsålänge. Ska köpa midiklaviatur snart... så kan inte pitcha där..

men jag postar en låt som har ett exempel på det men en ton som "drar iväg" så kan ni förstå vad jag menar. Det är under uppbyggnaden till sista refrängen. Börja lyssna vid 4:35. Sen kommer flygplanseffekten som ja snacka om när refrängen går igång. Den slutar rätt snabbt in i refrängen också, så de hörs rätt tydligt vad de e ja menar 🙂 hoppas jag iaf 🙂 haha.

Lyssna här

Redigerat av ramoand
Postat

Okej hur lägger man det på instrumenten/pluggarna då? 🙂 Menar du att man gör de i pluggen eller på nåt annat sätt?

Som sagt, så dyker det upp audiokanaler längre ut till höger i Cubase-mixern när du har aktiverat något VSTi... 😄

Jag har inget instrument änsålänge. Ska köpa midiklaviatur snart... så kan inte pitcha där..

Pitch-bend finns som funktion i Key-edit också, så att du kan rita in förändringar om du behöver.

men jag postar en låt som har ett exempel på det men en ton som "drar iväg" så kan ni förstå vad jag menar. Det är under uppbyggnaden till sista refrängen. Börja lyssna vid 4:35. Sen kommer flygplanseffekten som ja snacka om när refrängen går igång. Den slutar rätt snabbt in i refrängen också, så de hörs rätt tydligt vad de e ja menar 😛 hoppas jag iaf 🙂 haha.

Lyssna här

Får lyssna senare i kväll när jag hinner, så ska jag se om jag kommer på vad som behövs...

Postat

Det där "flygplanet" lät mest som helt vanligt brus - och synten som pitchas, kan du göra genom att ställa in en lämplig synt på att vara monofonisk, att den ska glida mellan tonerna som spelas - och ställa en ganska lång tid för glissando, för att sedan spela en låg ton och efter det en hög ton när du vill ha den glidande tonen...

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)
Det där "flygplanet" lät mest som helt vanligt brus - och synten som pitchas, kan du göra genom att ställa in en lämplig synt på att vara monofonisk, att den ska glida mellan tonerna som spelas - och ställa en ganska lång tid för glissando, för att sedan spela en låg ton och efter det en hög ton när du vill ha den glidande tonen...

Ja de är väl mest vanligt brus kanske.. men hur får jag fram de i cubase då?

O sen förstår jag inte riktigt hur man gör de där me filtergrejen på audiokanalen. Alltså jag vill ju att filtret ska stregras så att mer o mer bas skärs bort, inte så att viss bas typ skärs bort konstant som i en EQ.

Hur ställer jag in att t ex. min Sylenth1demo ska vara monofonisk?

Redigerat av ramoand
Postat (redigerat)
O sen förstår jag inte riktigt hur man gör de där me filtergrejen på audiokanalen. Alltså jag vill ju att filtret ska stregras så att mer o mer bas skärs bort, inte så att viss bas typ skärs bort konstant som i en EQ.

Fattar jag dig rätt om du vill ändra filtret i tid, ett filtersvep ?

Då får du automatisera förändrningar i filtrets cut-off frekvens. Kolla automatisering i manualen.

Antingen kan du spela in hur ändrar eq mens du spelar upp låten.

Det går också att rita in olika kurvor för hand.

Åke

Redigerat av ake

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.