Jump to content
Annons

Dator till inspelning

Recommended Posts

wtfsomhelst (oregistrerad)
Postat

Tjena gott folk! jag är helt ny inom ämnet, men nu skulle jag behöva en bärbar dator för att spela in gitarr. jag har drygt 5500 att lägga ut, gärna på en iBook.

Mina frågor är egentligen bara vad man behöver för minimumspecs och vad det skulle kosta.

jag hittade två g4:or som värkade lite intressanta men jag vet inte om de funkar till att spela in och spela upp ljud direkt med program som t ex. Guitar Rig utan fördröjning.

http://www.blocket.se/vi/16362515.htm?ca=11_s&last=1

http://www.blocket.se/vi/16468601.htm?ca=11_s&last=1

MvH// Emil

Annons
Postat
Tjena gott folk! jag är helt ny inom ämnet, men nu skulle jag behöva en bärbar dator för att spela in gitarr. jag har drygt 5500 att lägga ut, gärna på en iBook.

Mina frågor är egentligen bara vad man behöver för minimumspecs och vad det skulle kosta.

jag hittade två g4:or som värkade lite intressanta men jag vet inte om de funkar till att spela in och spela upp ljud direkt med program som t ex. Guitar Rig utan fördröjning.

Hej!

Hur har du det med ljudkort?

Jag menar, har du 5500:- som total budget, eller är det bara din budget för datorn?

I dagens läge skule jag nog inte lagt pengar på en burk med PPC-processor (som G4 och G5 är) utan på en av Apples nyare datorer med Intel-processor. Det finns fortfarande mjukvara som funkar, men stödet börjar matas av. En bärbar MacBook som ju är motsvarigheten till iBook kostar 9795:- ny, så du borde kunna hitta begagnade mellan 6-10 000:- (beroende på spec).

Förresten, måste det vara en bärbar? Om du inte har pengarna till en MacBook så skulle du kunna börja med en Mac mini som går att få billigt med en hyfsad Intel-processor (runt 3-4500:-).

Du säger också att du vill ha en lösning med låg latency för att kunna spela med t ex Guitar Rig. Jag skulle säga att det ställer krav på dels datorn men också på ljudkortet.

Så återkom, utveckla tanken lite mer...

Postat

jag kan nog klämma fram 6 lax(för datorn). så om man hittar en MacBook för det priset så skulle ju det vara jättebra.

Men bärbar ska den vara, det är det som är själva tanken, att jag ska kunna ta med mig den var som helst. mac mini går ju att ta med, förutsatt att det finns en skärm dit man ska, och jag vill inte vara beroende av det. Jag vill gärna kunna sitta ute också då den inte bara ska användas till musik. :rolleyes:

Postat (redigerat)

Tack linus!

engineer, vad är det för fel på ppc-processorer? som jag har förstått det så funkar de utmärkt med musik.

Redigerat av wtfsomhelst
Postat

Jo, det gör dom.

Men det kommer inte direkt skrivas stora mängder ny mjukvara för dom....

Dessutom kommer du nog trivas med Leopard på en nyare Intel-maskin än på en iBook. Du borde dessutom få ett bättre

batteri med en MacBook (om den förre ägaren inte köpt nytt till sin iBook).

Tänk också på att den sista iBooken lanserdades i juni 2005. Så köper du en sån idag så får du en 3 år gammal dator. Inget fel på en sån, men jag tror du kommer vara lite mer nöjd med en MacBook.

Sen beror det också på vad du ska göra med den.

Ska du bara spela gura så gör en snabbare CPU att du kan ha fler effekter igång samtidigt. Men då är det också bra om du har ett bra ljudkort.

Postat
vad är det för fel på ppc-processorer?
I musikproduktionssammanhang i mitten av 2008 fungerar det nog utmärkt. Se bara på de musikstudios som fortfarande körde OS 8 och Logic 4 medan resten av Macvärlden redan hunnit uppgradera sitt OS X till 10.3.

Om du inte tänker skaffa uppgraderingar på sikt, utan håller dig fast vid den setup du har idag, då kommer du säkert att klara dig på PPC.

Men inom en snar framtid kommer färre och färre program eller pluggar att erbjudas i Universal binary. Jag har sett flera exempel där programmare redan kodar 'Intel only' applikationer.

Spiken slogs också i kistan när Apple berättade att nästa version av OS X (10.6 Snow Leopard) enbart kommer att fungera på Intelprocessor.

En mindre poäng att välja Intel-Mac är att PPC-Mac enbart kan köra OS X (eller PPC-version av Linux typ Ubuntu 6.10) medan Intel-Macar kan köra både OS X, Windows, Linux och mycket annat.

friend (oregistrerad)
Postat
Jo, det gör dom.

Men det kommer inte direkt skrivas stora mängder ny mjukvara för dom....

Dessutom kommer du nog trivas med Leopard på en nyare Intel-maskin än på en iBook. Du borde dessutom få ett bättre

batteri med en MacBook (om den förre ägaren inte köpt nytt till sin iBook).

Tänk också på att den sista iBooken lanserdades i juni 2005. Så köper du en sån idag så får du en 3 år gammal dator. Inget fel på en sån, men jag tror du kommer vara lite mer nöjd med en MacBook.

Sen beror det också på vad du ska göra med den.

Ska du bara spela gura så gör en snabbare CPU att du kan ha fler effekter igång samtidigt. Men då är det också bra om du har ett bra ljudkort.

Precis.

Leopard är det sista OS som fungerar för G4 och G5, sen är det kört.

Om du nu ska köpa en beg. bärbar Mac skulle jag helt klart satsa på en Powerbook med min. 1,25 GHz.

Inte en iBook som är klen och med en ganska usel skärm.

Vi har en hemma och den gillar vi inte alls.

Vi har en iMac från -03, med segel skärmen ;-), och tom den är bättre.

Har också den PB som jag nämde och den är helt OK.

Körde Photoshop på den med en 22" extra skärm tills nyligen då jag köpte en iMac 24".

Nu har en av killarna den och han är överlycklig.

Annars håller jag också med engineer om att en MacBook är ett klart bättre alternativ.

Satsa också på en extra skärm på 20-22". det är helt underbart att jobba med två skärmsyta. 😕

Postat (redigerat)

jo ni har nog alla rätt... en 3 år gammal dator är inget att satsa på ☺️ men jag har fortfarande inte hittat någon macbook eller powerbook i min prisklass 😛

Jag får leta vidare.

jag kan tänka mig att det är nice att jobba på en 20 eller 22 tummare... men dom kostar ju en del, så den får vänta. 😉

Redigerat av wtfsomhelst
Postat

Kort svar: Ja.

Det ljudkort som finns inbyggt i en Mac är inte helt dåligt (i jämförelse med den typ av ljudkort som finns inbyggt i standard PCn). Men om du vill ha

låg latency så är det nog inte lösningen för dig. Sen handlar det ju om ljudkvalitet också. Du vill kanske plugga in gitarren i något som inte är en mini-tele?

Postat (redigerat)

Spelar egentligen ingen större roll. minitele går bra, men som sagt så krävs det en del av ljudkortet och kan bli rätt dyrt. man kan ju köpa ett externt ljudkort som man pluggar in i USBn, dom kostar runt 900 vilket också är hyffsat mycket.

Vad är det billigaste, bästa alternativet?

Redigerat av wtfsomhelst
Postat (redigerat)

Jag tror jag kör på en macbook pro 15" från ebay.

Hur står det till med ljudkorten till en sådan?

Redigerat av wtfsomhelst
Postat

Ojoj,

bäst och billigast brukar ju vara lite av motsatser när det gäller ljudkort. Visserligen beror det på kraven man ställer, men i ditt fall skulle jag b örja med att bestämma hur du vill att det ska funka. T ex vore det bra att välja ett till vilket du kan koppla in en gitarr och en mikrofon (vilket de flesta kan).

Sedan är det bara att titta på priser och bestämma dig för vad du gillar. När du sen hittat några modeller så får du ju söka forumet efter vad folk har tyckt om det. Det brukar också finnas en hel del recensioner på nätet...

Ebay har jag handlat på flera ggr. Dock aldrig en dator. Klart du kan bli blåst, men det har nog inte så mycket med Ebay att göra. Se bara till att du får se och testa datorn innan du köper den.

Postat (redigerat)
Ojoj,

bäst och billigast brukar ju vara lite av motsatser när det gäller ljudkort.

jag menade bästa möjliga för ett bra pris.

angående ebay så kan man ju kolla på hur många procent som har blivit nöjda med köp från det företaget/den personen. oftast är det 100% av ca 50-5000 köpare.

jag ska försöka köpa från ett företag. Så den största risken är att man åker på tull. Men ber man säljaren kryssa i "send as gift" så brukar man slippa.

men vad är det egentligen jag ska kolla efter? när det gäller ljud kort...

Mina behov är att spela in gura både via sladd(minitele eller usb) och från den inbyggda micken(ljudet från micken behöver INTE vara kristallklart), köra med olika effekter och sedan lägga till lite trummljud osv.

Redigerat av wtfsomhelst
Postat
Ojoj,

bäst och billigast brukar ju vara lite av motsatser när det gäller ljudkort.

jag menade bästa möjliga för ett bra pris.

Jaha, men då blir det ju lättare!

Alltså, någon annan kanske kan stå och säga att en viss vara är bäst och billigast, men det kommer inte vara jag, och det kommer förmodligen inte vara sant eftersom det helt plötsligt blir jäkligt subjektivt. Allt beror på vad du har för förväntningar och mål med ditt inköp.

En MacBook Pro är en jäkligt bra bärbar dator och har du penagrna så slå till. Annars skule jag nog i ditt läge köpt en billigare dator till en början.

angående ebay så kan man ju kolla på hur många procent som har blivit nöjda med köp från det företaget/den personen. oftast är det 100% av ca 50-5000 köpare.

jag ska försöka köpa från ett företag. Så den största risken är att man åker på tull. Men ber man säljaren kryssa i "send as gift" så brukar man slippa.

men vad är det egentligen jag ska kolla efter? när det gäller ljud kort...

Mina behov är att spela in gura både via sladd(minitele eller usb) och från den inbyggda micken(ljudet från micken behöver INTE vara kristallklart), köra med olika effekter och sedan lägga till lite trummljud osv.

Jag har handlat på eBay, men jag skulle nog aldrig köpa en dator där utan att tittat på den först. Det finns så mycket att få reda på genom att komma hem till någon och se hur dom har det. Man kommer se direkt om datorn är välskött eller inte t ex.

100% nöjdhet är faktiskt inte så stor garanti eftersom det finns folk som tar över andras konton eller gör transaktioner mellan sina egna konton för att öka sin procent.

Om du handlar något av en privatperson som du aldrig kommer träffa som dessutom är i ett annat land, så kommer du alltid utsätta dig för en risk. Så är det bara.

Det dör med tul ska du inte ens ge dig in på tycker jag eftersom du samtidigt blir av med all försäkring ifall något händer med paketet på vägen. De säljare på eBay som är seriösa skulle heller aldrig gå med på att skicka det på det viset. Handlar du inom Europa så är det ingen tull.

Ljudkort är svårt också, som vi sagt innan. Sök!

Det finns massor med liknande diskussioner. Ett annat tips är att söka på butikers shoppar.

T ex Musikbörsen, där kan se vilka kort de har inom olika prisintervaller.

Plocka ut några som verkar ha de funktionerna (och priserna) du gillar. Kom sedan tillbaka och sök på ljudkorten. De har säkert redan diskuterats här.

• 1 månad senare...
Postat

Ok, ledsen att jag inte har svarat på ett tag. men jag har haft flera datorer på gång. Dumt och svara när det inte är säkert vad det blir.

Men hur somhelst blir det en MacBook på 2,1 Ghz.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.