Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kört med voxtonelab och linat gitarren och fått lite kritik på gitarrljudet så nu tänkte jag börja spela in med riktig stärkare och mic.

har skaffat en orange tiny terror och en orange 1x12" låda med celestion vintage högtalare. sen en shure sm57 mic.

problemet är att det låter väldigt vasst när jag spelar in och det blir för mycket dist på nått sätt. drar jag ner disten låter det inte heller bra.

jag gillar

, Clash, Bruset, torpedo Gbg mfl. gitarr ljud och det är åt det hållet jag vill låta.

nån som har några tips?

Redigerat av sixties
Annons
Elof (oregistrerad)
Postat

Kör 57an lite längre bort och längre ut mot kanten av elementet, eller vinkla den lite.

Om det blir för mycket dist måste du ju sänka disten, men det låter dåligt med mindre dist så har du valt fel stärkare 😛

Nej, men du kan pröva att spela in med mindre dist, sen komprimera den inspelade kanalen hårt med en skitig kompressor.

Den enda mjukvara som jag kommer på skulle kunna tillföra nåt är blockfish, men sen är jag väl ingen pluggkille heller.

Postat (redigerat)

Hejsan

Om det blir för vasst ljud så kan detta bero på din placering av mikrofonen också. Tänk att ju närmare mitten av högtalaren du tar upp ljudet desto mer diskant blir det. Testa att flytta mikrofonen några centimeter åt sidan kanske hjälper. Laborera även med avståndet och olika mikrofonplaceringar. T.ex att ha mikrofonen helt rakt mot förstärkaren, eller vinkla den osv.

MVH

Anders

EDIT: Elof hann visst före 😛

😳

Redigerat av Gizmozis
Postat
Hejsan

Om det blir för vasst ljud så kan detta bero på din placering av mikrofonen också. Tänk att ju närmare mitten av högtalaren du tar upp ljudet desto mer diskant blir det. Testa att flytta mikrofonen några centimeter åt sidan kanske hjälper. Laborera även med avståndet och olika mikrofonplaceringar. T.ex att ha mikrofonen helt rakt mot förstärkaren, eller vinkla den osv.

MVH

Anders

🙂

jag har bara testat att ha den i mitten mot stärkaren så då kanske problemet är löst, ska testa lite varianter på mic placeringen. började med att testa olika inställningar på stärkaren och gitarren så det finns ju mer att jobba på.

Postat (redigerat)

skrev fel

Redigerat av sixties
Postat

Riktigt bra stärkare och topp! Ruggigt bra ljud kan man få ut av det. Två tips kan vara att dels ha en bra och vällåtande gitarr, samt att dämpa med typ kuddar och grejer framför förstärkaren, bakom micken. Så får man bort en del rumsklang.

Postat

Prova att ställa micken rakt framför kanten där mitt-konen och resten av elementet möts och rikta mycke rakt på kanten eller mer inåt eller utåt efter behag. där hittar iaf nästan alltid jag det bästa ljudet

Postat

Tänk på att att ställa in ditt ljud genom att lyssna genom mikrofonkedjan, inte genom att stå två meter bort i rummet.

Postat

Håller med Emil. Har läst men inte provat Tiny Terror och det ska vara bra grejer! Dra bort lite diskant och öka volymen + hårt anslag och ännu mindre dist. Du kanske spelar in för högt? Är ingen expert men när vi mickar guran live så har jag ganska rak eq och skär bort en del basfrekvenser. Micken snett emot konen och nära tyget, borde funka i studio åxå. Tänk att örat ligger mot din stärkare och utgå ifrån det. Sen måste basgitarren få göra sitt jobb så låt gärna gitarren vara lite klen o ynklig.

Postat
Riktigt bra stärkare och topp! Ruggigt bra ljud kan man få ut av det. Två tips kan vara att dels ha en bra och vällåtande gitarr, samt att dämpa med typ kuddar och grejer framför förstärkaren, bakom micken. Så får man bort en del rumsklang.

jag har en Hagström swede med en seymour duncan pearly gates mic i stall läget och original micen vid halsen.

men tack för alla tips, nu har jag endel att testa. :rolleyes:

Postat (redigerat)

Jag lirade gitarr på en demoinspelning där teknikern hängde en tjock filt över gitarrlådan och över de TVÅ mikrofonerna ( en närmare konet i mitten och en vid sidan av, se dock upp för fasfel) som han hade inunder filten. När jag sedan dubbade gitarren så körde vi den linad genom min JMP-1:a. Samma gitarr, samma slingor resulterade i att de olika gitarrljuden kompleterade varandra väldigt bra.

EDIT: Här är lyssningsprov om du vill. Där finns tre korta smakprov från demon. Lyssna i lurar så hör du de panorerade gitarrerna bättre. Dock är det nog lite för mycket effekter på gitarrerna för din smak om du har Hellacopters som referens.

http://www.speedyshare.com/810902454.html

Redigerat av Cato
Postat
[EDIT: Här är lyssningsprov om du vill. Där finns tre korta smakprov från demon. Lyssna i lurar så hör du de panorerade gitarrerna bättre. Dock är det nog lite för mycket effekter på gitarrerna för din smak om du har Hellacopters som referens.

http://www.speedyshare.com/810902454.html

Det jag söker är ett bra ganska rent men ändå distat ljud som de jag länkade till i mitt första inlägg.

Postat

Om du linar in gitarren och spelar in den torr/ren kan du sedan köra output genom stärkaren och lyssna i lurar på hur microfonen låter. Det blir lite jobbigt att ratta och lira samtidigt tycker jag. Det blir väl lite missanpassning om man kopplar så här men när man hittat det man söker kör man kanske inte på det här viset. Om man lirar in så här brukar det väl kallas för reamping? Tycker som du att gitarren vill bli lite "steril" och könlös med bara modellering.

/Jocke

Postat

Alltså Sixties, den där stärkaren kan du bara kasta, det går inte att få ett bra ljud ur den.. nääerrrå, baskojja 😉 (har en själv och älskar den). Gratulerar med ny förstärkare. Kanske du kan slänga upp ett smakprov hur det låter när du spelar in? Det kanske är lättare att komma med tips när man hör hur det låter?

Postat (redigerat)
Om du linar in gitarren och spelar in den torr/ren kan du sedan köra output genom stärkaren och lyssna i lurar på hur microfonen låter. Det blir lite jobbigt att ratta och lira samtidigt tycker jag. Det blir väl lite missanpassning om man kopplar så här men när man hittat det man söker kör man kanske inte på det här viset. Om man lirar in så här brukar det väl kallas för reamping? Tycker som du att gitarren vill bli lite "steril" och könlös med bara modellering.

/Jocke

Lånar tråden lite då du tog upp detta med reamping. Tycker det låter intressant och är ingen teknik jag använt mig av innan. Vad behöver man? Kan man koppla från en vanlig analog utgång in i gitarrförstärkaren? eller ska man välja någon annan utgång? behöver man någon box emellan? Skulle vara kul att testa skicka ett trumpaket genom gitarrförstärkaren och micka upp.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Det är möjligt att man behöver någon preamp eller så för att det ska bli optimalt men visst...analog ut osså in i stärkaren. var försiktig med volymen bara och dra ner allt till noll först för stärkaren är ju gjord för mycket lägre signal. Jag har en liten mixer emellan och skickar en aux till rörhögen. Då kan jag ställa stärkaren i ett annat rum och ändå ha medhörning i monitorerna.

Har en Line6 Toneport. Den skickar både pre och post så jag får en torr/ren signal och en med de effekter jag valt. Spelar in dom på varsitt spår. Sen kan jag skicka ut den jag vill ha lite rörsound på och spela in igen. Plötsligt har jag 3 eller tom 4 spår med samma stämma att leka med. Många spår bli det! 😄

Håller på att bygga en separat högtalare att ställa i det andra rummet för min stärkare är en Combo. På det viset får jag kontrollerna kvar vid min DAW. Om man skulle vilja få slutstegsdist från rörhögen så blir det ju outhärdligt högt annars! 😆

/Jocke

Postat

Testa att ställa volymen på max och reglera med gain,

då borde du få mindre dist och öppnare ljud mot om du körde tvärtom..

Blir det för hög utvolym kan du ju ställa in stärkaren på 7W istället..

Postat
Det är möjligt att man behöver någon preamp eller så för att det ska bli optimalt men visst...analog ut osså in i stärkaren. var försiktig med volymen bara och dra ner allt till noll först för stärkaren är ju gjord för mycket lägre signal. Jag har en liten mixer emellan och skickar en aux till rörhögen. Då kan jag ställa stärkaren i ett annat rum och ändå ha medhörning i monitorerna.

Har en Line6 Toneport. Den skickar både pre och post så jag får en torr/ren signal och en med de effekter jag valt. Spelar in dom på varsitt spår. Sen kan jag skicka ut den jag vill ha lite rörsound på och spela in igen. Plötsligt har jag 3 eller tom 4 spår med samma stämma att leka med. Många spår bli det! 😄

Håller på att bygga en separat högtalare att ställa i det andra rummet för min stärkare är en Combo. På det viset får jag kontrollerna kvar vid min DAW. Om man skulle vilja få slutstegsdist från rörhögen så blir det ju outhärdligt högt annars! 😆

/Jocke

Man tackar för svaret. Då ska jag testa detta nästa gång jag vill ha dist på en virvel eller trumpaket och se vad man kan få för resultat 🙂

MVH

Anders

Postat
Testa att ställa volymen på max och reglera med gain,

då borde du få mindre dist och öppnare ljud mot om du körde tvärtom..

Blir det för hög utvolym kan du ju ställa in stärkaren på 7W istället..

har bara kört på 7W hittills.

har kört med volymen på ca kl.8 och kl. 9 och disten mellan kl. 12 och kl.1 (då är alltså 0 på stärkaren strax före kl.7).

provade att spela in med micen ca 1,5 cm från tyget och ca 7 cm åt sidan från orangeloggan (ca 13 cm från mitten) och det låter betydligt bättre än när jag hade den i mitten under loggan mot tyget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.