Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hallå. nån som vet vilket hohnermunspel som passar för att spela Eb-moll alltså 6 b-förtecken?

edit: alltså tonerna Eb F Gb Ab Bb Cb Db Eb, har inte riktigt koll på vilka toner som finns på ett "blues"-spel

Redigerat av nilsemil
Annons
Postat
hallå. nån som vet vilket hohnermunspel som passar för att spela Eb-moll alltså 6 b-förtecken?

edit: alltså tonerna Eb F Gb Ab Bb Cb Db Eb, har inte riktigt koll på vilka toner som finns på ett "blues"-spel

Varför inte spela i E-moll?

Man spelar i olika positioner med ett munspel. Mest optimalt när man spelar blues är att spela i 2a position.

För varje position så tänker man en kvint upp. Tex: om du spelar på ett munspel som har tonarten Hm så är första position Hm. O då blir 2a position Em. Begripligt eller? 🤪

Ska du spela i Eb.moll så rekommenderar jag ett kromatiskiskt munspel, annars får du "böja" många toner....

Postat

Om Jag ska spela blues i Am så brukar jag använda ett D-spel, antar att det kallas i andra position dvs startar i andra hålet och använder traditionell teknik. Funkar utmärkt.

Skulle jag behöva spela i Eb så behövs med andra ord ett munspel stämt i G# (Ab om man föredrar det och om jag räknat ut det rätt). Vet inte hur svårt/lätt det är att hitta ett sånt.

Postat

Varför Eb-moll? Hihi! Förstår er bluesrävars funderingar. Jo det är alltså så

att låten som behöver munspel går i Eb-moll kort och gott. Har pitchat andra munspel

ibland men så trist istället för att bara lira.

Gb är en mycket härligare dur än G i mitt tycke. (inget hokuspokus, bara att det är trevligt på piano.

min magister på musikhögskolan i stockholm tvingade mig att alltid ströspela i konstiga tonarter, nu har jag en hel

karriär på låtar i såna durer;- )

Postat

Jag har blivit rekommenderad att spela i 3:e position för låtar som går i moll, då ska du ha ett Db (eller C#)-spel. 3:e position är väldigt mollbetonad och trevligt bluesig, dock inte lika vanlig som 2:a position. Man behöver ha bra koll på bendarna i hål 3 så att man prickar 3'' (hål 3 böjt 2 halva tonsteg) snyggt. Att spela i 2:a position går utmärkt med då finns ett par toner i bluesskalan som man bör undivka, det slipper man i 3:e position.

David Barrett har skrivit en del om 3:e position. I sin kolumn "Right on the number" i Bluesrevue för ett antal nummer sedan skrev han om att spela i moll och hur man använder 2:a och 3:e position då. Skicka ett PM om du vill att jag försöker leta upp numret.

Harp on!

/F

Postat (redigerat)

Letade en del på internet och finns en del matnyttigt om man letar på "harmonica 3rd position" här t ex http://www.jt30.com/jt30page/pup/pup4.html

Själv har jag lärt mig något nytt igen så ska bli kul att öva lite på detta.

Redigerat av berch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.