Musikjohan Postat 20 juli 2008 Dela Postat 20 juli 2008 (redigerat) Tjopp! Nyregistrerad 😛 Jag har kollat igenom en del trådar på ämnet, men känner att det är svårt att få ordning på alla intryck och plocka ut den information som är relevant för mig. Det jag söker är the mother of expertutlåtanden. Vad gör jag om jag vill ha en riktigt bra, pålitlig dator som är optimerad för musikinspelning och inte får närma sig en prislapp på 10 000 spänn? Hur långt kommer man t ex på 6000? Hoppas ni vill och kan hjälpa mig. Tack på förhand! Redigerat 20 juli 2008 av Musikjohan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 20 juli 2008 Dela Postat 20 juli 2008 (redigerat) Kolla IMac och MacBook, de billigaste modellerna. Ligger på 7-8000. Väldigt bra. Har själv en MacBook 2.0 Intel Duo Core som jag är supernöjd med. Redigerat 20 juli 2008 av Sleap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2008 Dela Postat 20 juli 2008 Generellt kan man väl säga att de flesta datorerna har tillräckligt med krut för att funka som musikdator. Processorkraft är inga problem längre om man skall generalisera (Eller du kan aldrig få nog av av CPU, beroende på hur du jobbar). Här är en dator jag skulle lätt tänka mig att köpa och köra musik på ur en pris/prestanda perspektiv: http://www.dustinhome.se/pd_5010142373.aspx Den plus en disk och ett grafikkort skulle bli en helt ok musikdator. Men jag vet tex inte hur mycket den väsnas, något som jag prioriterar vid datorköp. Det enda jag skulle undvika är singlecore Intel Celeron processorer och AMDs motsvarigheter. Sedan är finns det några best practices som man kanske skall tänka på. * Två diskar i datorn, en för system och en för att spela in på. * Gärna ett grafikkort som inte tar delar av ditt primärminne i anspråk. * 2GB primärinne som minst är nog en bra måttstock. * Bygger du själv kan du få en riktigt tyst dator, vissa affärer bygger åt dig enligt spec. * Skall du köra Pro Tools bör du kolla in vilka chipset som funkar på Digidesigns hemsida. Man kan gräva sig ned i detaljer, i timmar, dagar, veckor. Det borde finnas flera trådar om datorbyggen du kan titta på. Byt ut dyra CPUer och kompenenter till billigare och du har klarat din budget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 20 juli 2008 Dela Postat 20 juli 2008 (redigerat) Tjopp! Nyregistrerad 😳Jag har kollat igenom en del trådar på ämnet, men känner att det är svårt att få ordning på alla intryck och plocka ut den information som är relevant för mig. Det jag söker är the mother of expertutlåtanden. Vad gör jag om jag vill ha en riktigt bra, pålitlig dator som är optimerad för musikinspelning och inte får närma sig en prislapp på 10 000 spänn? Hur långt kommer man t ex på 6000? Hoppas ni vill och kan hjälpa mig. Tack på förhand! Jadu, önskar jag kunde hjälpa dej för jag har oxå samma önskan.. Orden BRA och BILLIGT verkar dock aldrig funka tillsammans när vi prata musikdatorer, studiomonitorer ect.. En BRA dator kostar och en BILLIG än inte dålig, men gör inte musikjobbet riktigt bra Redigerat 20 juli 2008 av Biran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Dela Postat 21 juli 2008 Öh kanske ett GA P35 DS3R moderkort runt 1000 lappen och en q6600 quadcore processor runt 2200 lappen + ett GA 7300gs 256 mb PCIe grafikkort för 700 lappen + en låda från Jula för 190 spänn + ett nätagg från PC City 600 spänn + 8 gig minne från Mediacenter för 8- 900 spänn beroende på dagspris + en hårddisk från PC City för x00 spänn + en DVD för x00 spänn tot. runt 6,5 -8000 spänn ex. program. Det duger långt. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
friend (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Dela Postat 21 juli 2008 Öh kanske ett GA P35 DS3R moderkort runt 1000 lappen och en q6600 quadcore processor runt 2200 lappen + ett GA 7300gs 256 mb PCIe grafikkort för 700 lappen + en låda från Jula för 190 spänn + ett nätagg från PC City 600 spänn + 8 gig minne från Mediacenter för 8- 900 spänn beroende på dagspris + en hårddisk från PC City för x00 spänn + en DVD för x00 spänn tot. runt 6,5 -8000 spänn ex. program. Det duger långt. Lycka till Om det finns en Windows licence redan, så kanske det är ett bra alternativ. (jag är inte fena på PC) Om inte skulle jag föreslå att du tittar på en Mac eftersom du får med en licence i köpet. Som sagt ovan är MacBook ett bra alternativ och än bättre iMac 20" om du kan ha en stationär och kan lägga på lite pengar. Som drloop sa är bra och billig inget som går ihop med datorer. Kanske en begagnad i så fall. Lycka till. Här hittar du beg. Mac's: http://forum.macworld.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 juli 2008 Dela Postat 21 juli 2008 ...och inte får närma sig en prislapp på 10 000 spänn?Har du redan bildskärm? Har du redan Windows XP? Har du redan tangentbord och mus? Eller tänkte du att allt skulle ingå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
friend (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Dela Postat 21 juli 2008 (redigerat) ...och inte får närma sig en prislapp på 10 000 spänn?Har du redan bildskärm? Har du redan Windows XP? Har du redan tangentbord och mus? Eller tänkte du att allt skulle ingå? Viktiga frågor. För tex Mac: Svar ja, kanske en MacMini skulle passa. Svar nej, då passar en iMac eller MacBook bäst. Du kan också använda Windows på en Mac med Intel processor, vilket alla den nya from förra året har. Redigerat 21 juli 2008 av friend Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Musikjohan Postat 24 juli 2008 Trådstartare Dela Postat 24 juli 2008 (redigerat) Det är klart, jag har ju en bildrörskärm, ett tangentbord och en mus, så man kanske borde spara in lite pengar på sånt. Vill dock gärna ta med en plattskärm i beräkningarna! Vet inte om det spelar roll, men grejorna jag har är PC. Sen har jag även Cubase System 4 - Integrated Software/Hardware Music System, så det vore kanske bra med en dator som är helt kompatibel med ett sådant 🙂 Fast vad vet jag? Cubase System 4 kanske inte är nåt att ha 🙁 Redigerat 24 juli 2008 av Musikjohan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 Ok, hur vill du arbeta? Jag menar, kan du redan en massa om inspelningsteknik, eller är du lika grön där som på datorer? Skulle du vilja sätta dig in i de flesta tekniska aspekter av datorer, ljudkort, mikrofoner osv? Iså fall, få hjälp med att specialbygga en schysst PC till dig och köp ett ljudkort som skickar med en gratis version av Cubase eller Pro Tools LE. Om du dock helst slipper allt meck med datorer och mest vill skapa musik, så köp en Mac. Med alla nya Macar så får du med Garageband som är ett rätt kompetent program för att spela in och arrangera musik. Skulle du senare kräva mer så är allt du gör i Garageband kompatibelt med Logic och du kan lätt uppgradera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.