Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har en kompis som inte vet hur man laddar en VST-plugin i Cubase LE4. Själv kör jag Nuendo och där gör jag det genom Devices > VST Instruments , men det verkade som att hans meny inte var likadan. Vore tacksam för hjälp då jag inte kan hjälpa honom på plats...

/Robin

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej! Har en kompis som inte vet hur man laddar en VST-plugin i Cubase LE4. Själv kör jag Nuendo och där gör jag det genom Devices > VST Instruments , men det verkade som att hans meny inte var likadan. Vore tacksam för hjälp då jag inte kan hjälpa honom på plats...

/Robin

Suck för såna här dumma frågor. Är det ingen som orkar läsa manualerna nu för tiden? Vad är problemet? 😉

Postat

Create > Instrument Track

Välj i listan vilket VST-instrument som spåret ska tillhöra.

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Eller tryck F11. Det är tyvärr ett ack så jobbigt sätt eftersom man då måste göra ett MIDI spår också och signa input till midikontrollen och output till VST instrumentet. 😛

Postat

Alltså jag har gått igenom det med honom men det verkar inte fungera.

Det händer ingenting när han trycker F11 och han har inte VST Instruments i menyn. Kan det vara så att det inte medföljer några VSTinstruments till LE-versionen så att han måste installera en VST-plugin för att ens kunna komma in i menyn där man laddar dem?

/Robin

Postat

Hmm.. Kanske LE användare bara har tillgång till instrument tracks och inte VST instruments, som till skillnad från instrument tracks stödjer multi out audio. :rolleyes:

DieHard (oregistrerad)
Postat
Alltså jag har gått igenom det med honom men det verkar inte fungera.

Det händer ingenting när han trycker F11 och han har inte VST Instruments i menyn. Kan det vara så att det inte medföljer några VSTinstruments till LE-versionen så att han måste installera en VST-plugin för att ens kunna komma in i menyn där man laddar dem?

/Robin

Men det står ju för fan i manualen! Vad är problemet med att läsa den? :rolleyes:

Postat (redigerat)

han kanske har slarvat bort den med tanke på att den är tryckt på skivan :rolleyes:

Redigerat av thrinithan
DieHard (oregistrerad)
Postat
han kanske har slarvat bort den med tanke på att den är tryckt på skivan 😳

Manualen brukar även finnas i cubase under Helpfliken. :rolleyes:

Postat (redigerat)
han kanske har slarvat bort den med tanke på att den är tryckt på skivan 😉

Manualen brukar även finnas i cubase under Helpfliken. 😳

Han kanske har tappat bort helpfliken också :rolleyes:

Redigerat av thrinithan
Postat

Har sagt åt han att kolla i manualen, om han gjort det eller ej är upp till honom, jag forskar på mitt håll oberoende.

Är det någon som stör sig på att han möjligvis inte har läst manualen så undanbedes otrevliga kommentarer om detta.

Till ämnet, kan vara LE-versionen som är begränsad..? Verkar så nu iallafall, vore tråkigt då han precis köpt sina grejer om det inte skulle fungera.

/Robin

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Har sagt åt han att kolla i manualen, om han gjort det eller ej är upp till honom, jag forskar på mitt håll oberoende.

Är det någon som stör sig på att han möjligvis inte har läst manualen så undanbedes otrevliga kommentarer om detta.

Till ämnet, kan vara LE-versionen som är begränsad..? Verkar så nu iallafall, vore tråkigt då han precis köpt sina grejer om det inte skulle fungera.

/Robin

Det funkar att ladda in VST insrument i C4 LE. LE har enbegränsning på antalet VSTi som man kan ladda in, två tror jag det är.

Det är synd att han inte får det att funka.

Redigerat av drloop
Postat

Som Linus sa så är det Instrument tracks som gäller i Cubase LE 4. Själv kör jag med Addictive drums, en piano och stråk VST. Funkar utmärkt.

Så det är bara att installera pluggen, kolla så att dll filen ligger i rätt mapp, starta Cubase, och istället för att t.ex skapa ett audio spår så skapar du ett Instrument Track. Då ploppar det upp en lista med de VST:s du har. Pluggen HALion ska finnas med i den listan från början.

Postat

Okej, det låter som en grej han inte testat än! Tack så mycket för svaret, det låter som om det kan funka!

Mvh. Robin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.