Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej alla kunniga,

Jag skall precis ta steget till att börja spela in på min dator och ett Focusrite Saffire Pro 10-, alternativt ett Focusrite Saffire Pro 26-ljudkort är på väg. Nu är min fråga: Tycker ni att jag skulle behöva en separat micpreamp? Isåfall, vilken? Jag har läst en del här och på andra forum och själv tycker jag att det verkar intressant med en rörpreamp. Den funktion jag efterlyser är att jag vill kunna färga ljudet något, gärna lite retrofyllighet (om ni nu förstår vad jag menar med det). Jag har sneglat lite åt vtb-1 och också Groove Tubes "The Brick", men samtidigt har jag fått intrycket av att det skall vara rätt schyssta preamps i Saffirekorten och att jag då kanske bör gå upp någon eller några prisklasser (i alla fall från vtb-1:an) för att kunna försvara att jag inhandlar en separat micpreamp. Jag är självklart medveten om att det i stor utsträckning är en budgetfråga och min övre gräns går någonstans vid 3500-4000 (nypris i Sverige). Någon som har några tips? En preamp som funkar bra till leadsång skulle ha varit väldigt trevligt.

Fridens

Redigerat av abc
Annons
Postat
Hej alla kunniga,

Jag skall precis ta steget till att börja spela in på min dator och ett Focusrite Saffire Pro 10-, alternativt ett Focusrite Saffire Pro 26-ljudkort är på väg. Nu är min fråga: Tycker ni att jag skulle behöva en separat micpreamp? Isåfall, vilken? Jag har läst en del här och på andra forum och själv tycker jag att det verkar intressant med en rörpreamp. Den funktion jag efterlyser är att jag vill kunna färga ljudet något, gärna lite retrofyllighet (om ni nu förstår vad jag menar med det). Jag har sneglat lite åt vtb-1 och också Groove Tubes "The Brick", men samtidigt har jag fått intrycket av att det skall vara rätt schyssta preamps i Saffirekorten och att jag då kanske bör gå upp någon eller några prisklasser (i alla fall från vtb-1:an) för att kunna försvara att jag inhandlar en separat micpreamp. Jag är självklart medveten om att det i stor utsträckning är en budgetfråga och min övre gräns går någonstans vid 3500-4000 (nypris i Sverige). Någon som har några tips? En preamp som funkar bra till leadsång skulle ha varit väldigt trevligt.

Fridens

Vilken mick har du..?

Postat (redigerat)

Ignorera detta inlägg tills jag har kommit på hur jag raderar det. Det hamnade ursprungligen på fel ställe.

Redigerat av abc
Postat

Hej,

Tack för den snabba responsen.

Mikrofonen är en Shure KSM27 (kondensator). Jag har också några Shure SM57:or och någon till lite billigare kondensatormikrofon. Men det är mest KSM27:an som preampen skall vara kompatibel med.

Postat

Det ljudkort du ska köpa har ju redan rätt schyssta preamps. Så du kanske ska testa dom först innan du letar efter en separat preamp?

Postat (redigerat)
Det ljudkort du ska köpa har ju redan rätt schyssta preamps. Så du kanske ska testa dom först innan du letar efter en separat preamp?

Tack för svaret engineer. Det var lite det jag tänkte. Men om jag skulle investera i något som gav ett lite "annorlunda" ljud (än det jag kan få genom ljudkortet), vad skall jag då satsa på? Rör? Jag vill ha riktigt snygg sång, det är min första prioritet. Skulle tex Focusrite Trakmaster Pro eller Platinum Voicemaster Pro kunna ge mig fler möjligheter än vad jag redan har? Jag har också möjlighet att köpa en Aphex 207 D billigt. Skulle det kunna vara något? Jag är som sagt inte alls insatt i detta och måste ändå agera ganska snabbt med inköpen så alla tips och funderingar är välkomna.

Redigerat av abc
Postat

Bra fråga,

Jag har inte testat någon av produkterna du talar om. Men jag vet att Focusrite är kända för sina preamps.

Sen känns det osäkert om du kommer uppnå ett bättre resultat med de mickar du har.

Jag tror bara du ska ta det lugnt och inte överköpa dig från början. Testa kortet först.

Be att få testa de preamps du blivit erbjuden och jämför.

Man måste ju lyssna också.

Postat (redigerat)
Bra fråga,

Jag har inte testat någon av produkterna du talar om. Men jag vet att Focusrite är kända för sina preamps.

Sen känns det osäkert om du kommer uppnå ett bättre resultat med de mickar du har.

Jag tror bara du ska ta det lugnt och inte överköpa dig från början. Testa kortet först.

Be att få testa de preamps du blivit erbjuden och jämför.

Man måste ju lyssna också.

Låter som en bra idé att avvakta ett tag. Tack så mycket.

Redigerat av abc

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.