GeckoYamori Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Har inte sneglat så mycket på just detta ämne, har mest bara gått efter vad jag själv låter bäst. Kollade nyss på några vanliga 'regler' när man pannar rockmusik, dock pysslar jag mest med House och dansmusik i allmänhet. Har ni några bra tips eller oskrivna regler ni har lust att dela med er? En teknik jag börjat använda mig av de senaste månaderna är att automatisera panoreringen på ett spår, t.ex en ackordslinga. Har jag slängt på delay brukar jag invertera så delayen kommer ur den andra riktningen och hänger automatiskt med automatiseringen, då brukar jag jag få ett väldigt härligt sound. Vet dock ej hur detta skulle funka i en rocklåt eller dylikt. Pröva gärna 🙂
android Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Har svårt att se varför man skulle gå efter nåt annat än det som låter bra... Regler medför bara likriktning! 🙂
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Om dansmusik: Hemmastudiomänniskor använder ofta panorering felaktigt. Att kötta ut en hihat 45 % till höger till exempel innebär ju att den knappt hörs i vänster högtalare, och inte sällan funkar stereobilden dåligt ute på världens dansgolv - alltså kan det innebära att: 1. halva dansgolvet inte hör din hihat eller 2. ingen hör din hihat, eftersom dansgolvet bara hör L (och baren R typ) eller 3. dansgolvet hör din hihat jättehögt Kort sagt, om du pannar hårt måste du också räkna med att det kanske bara är ena kanalen som dina lyssnare hör. När du låter din lead glida mellan L och R kanske det i praktiken innebär att den omväxlande försvinner/upplevs som stark. P3 är ett annat lysande exempel; många av deras real player-filer är bara ena kanalen dubblad till stereo. Fråga mig inte varför. För att få riktig stereobredd utan ABF-panorering får man jobba på andra sätt; dubbla hihatsen till exempel, stämma om/förskjuta den ena och panna ut. Eller kör med chorus. Eller använd två olika hihats och panna ut. Testa det. Andra självklara stereo/pan-regler för dansmusik (som du säkert känner till): -Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono. Annars blir det fel. -Kick och bas skall vara i center. Självklart.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Regler medför bara likriktning! 🙂 Inom dansmusiken innebär reglerna skillnaden mellan att bli spelad eller inte om du till exempel har alla trummor i vänster kanal och syntarna i höger, eller nåt lika dumt. Fattar du?
GeckoYamori Postat 1 november 2004 Trådstartare Postat 1 november 2004 Jag brukar hålla mig undan från att panna stenhårt... På hihats brukar jag panna 4% till vänster på den stängda och 4% till höger på den öppna. Knappt någon skillnad, men det är ju alla dessa små faktorer som kan bidra till en bra stereobild. Tack ändå för att du upplyser mig om hur låten måste anpassas korrekt för dansgolvet 🙂
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Tack ändå för att du upplyser mig om hur låten måste anpassas korrekt för dansgolvet 🙂 ...ok? Ska jag hålla käften eller? Inga problem.
Debree Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 -Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono.Annars blir det fel. Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig?
Lindeberg Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 -Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono. Annars blir det fel. Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig? Själva graveringen blir fel om basen är för stereobred - det är ett välkänt fenomen. Lacken går helt enkelt sönder, eftersom nålen skär för djupt. Har för mig att gränsen går vid 350 hz snarare.
Debree Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 -Om det skall pressas på vinyl ska allt under 400 hz vara i mono. Annars blir det fel. Aha.. hade jag ingen aning om faktiskt. Har iofs inte haft nån anledning att behöva veta det men ändå... Bara lite nyfiken: hur kommer det sig? Själva graveringen blir fel om basen är för stereobred - det är ett välkänt fenomen. Lacken går helt enkelt sönder, eftersom nålen skär för djupt. Har för mig att gränsen går vid 350 hz snarare. Där ser man, man lär sig nåt varje dag..! 😛
ViktorDenStore Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Tack ändå för att du upplyser mig om hur låten måste anpassas korrekt för dansgolvet 😄 ...ok? Ska jag hålla käften eller? Inga problem. Nej, det va en lysande förklaring på hur man ska mixa dansbandsmusik =) Härligt Nattis 😛
Danny Cort (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Ja vad fan. Alla dansbandsplattor släpps ju som LP & Kassett, därför är det viktigt att ha en bra vinylmastring.
BootCut Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill. Kanske beror lite på vilken typ av musik man vill göra? I technosvängen är det inte högsta prioritet att låta "naturligt".
MagnusB Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 För en mer naturlig stereobild hade jag valt att lägga alla ljud från samma källa på samma ställe. Jag menar vem öppnar hihaten lite till höger om trumsetet bara för att stänga det till vänster. Det kan bli som en effekt, men det låter inte naturligt. Samma sak om man har en mick över virveln och en under. Men det är ju fritt att experimentera hur man vill. Vad är det igentligen som låter naturligt m studioinspelningar? hur ofta har du suttit 10cm från hihaten på en konsert?
GeckoYamori Postat 2 november 2004 Trådstartare Postat 2 november 2004 Naturligt hit och dit... Vad är så 'naturligt' med 909 hihats? 😳
staf Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 en viktig grejj är att du kan ju även flytta ljud bakåt och framåt i mixen och inte bara vänster och höger. Du kan flytta runt instrument i ljudbilden för att få andra ljud tydligare, det tycker jag är viktigt. 🙂
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 en viktig grejj är att du kan ju även flytta ljud bakåt och framåt i mixen och inte bara vänster och höger. Du kan flytta runt instrument i ljudbilden för att få andra ljud tydligare, det tycker jag är viktigt. 😕 hur?
staf Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 en viktig grejj är att du kan ju även flytta ljud bakåt och framåt i mixen och inte bara vänster och höger. Du kan flytta runt instrument i ljudbilden för att få andra ljud tydligare, det tycker jag är viktigt. 😕 hur? typ om du lägger ett reverb på ett instrument så kan du backa ljudet lite så det inte ligger rakt framför näsan i studiomonitorerna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.