Jump to content
Annons

Piratkopierings framtid


funky monk

Recommended Posts

Jag säger inte att "diktatur" är FEL...

Och jag håller fullständigt med dig om att folket är NÖTTER...

Sen om det var rätt eller fel att rösta i mot EMU(Dromaius novaehollandiae EMU )

ska jag låta bli att disskutera...

Att välja mellan demokrati och diktatur är som att välja mellan pest och kolera..

Demokrati=300+ nötter som sitter och tjafsar emot varandra...

Diktatur= farligt om det blir fel person på rätt plats...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
I en demokrati som vi ändå är så får man inte FRAa folk för då kan man lika gärna öppna folks brev.

Det går inte att jämföra brev och email, och vad jag vet så är det faktiskt inte förbjudet för vem som helst att läsa mail som de har snappat upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
På samma gång i en demokrati så väljer man dom som styr landet (och i det sista valet bidde det liiiiiiiite fel vilket folk nog har fattat vid det här laget)

Hur kan man använda ordet demokrati för att sedan i samma mening påstå att "det sista valet bidde fel"

Är det endast demokrati när ditt parti vinner?

Och du ta inte ut något i förskott, låt folket få välja själva i nästa val som är 2010!

chans att vi blir av med FRA.

Och det är väl klart som fan att jag tar ut i förskott, hoppas, bönar och ber att majoriteten av svenska folket ska sansa sig i nästa val!

Jo naturligtvis så vinner Reinfeldt o hans gäng nästa val!!

Nu när allt börjar bli bra så vill ju inte att Slarv-Mona skall komma och sabba allt!

Fan här går det på gränsen till varmt kan jag förstå, osså äre nog dax för ett optiker besök tror jag. Du klipper ju ut små snuttar av det man skriver helt lösryckta ur sitt sammanhang .

Men tillbaka till ämnet jag tror att piratbranschen kommer att få stryka på foten för snart så betalar vi en fast avgift som ingår i vår internet tjänst för upphovsrätts skyddat material.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
I en demokrati som vi ändå är så får man inte FRAa folk för då kan man lika gärna öppna folks brev.

Det går inte att jämföra brev och email, och vad jag vet så är det faktiskt inte förbjudet för vem som helst att läsa mail som de har snappat upp...

Jasså och varför då ang. båda påståendena, utveckla gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höj månadskonstnaden för bredband med 200:-/mån och man får fri nedladdning av både film/musik/mjukvara.

Den höjda månadsavgiften ska sedan delas ut till berörda bolag. Vem som ska ha hur mycket går att lösa.

Jag hade lätt betalat 200:- mer för att få ett gott samvete, och det har jag fan inte av all nedladdning. Helt sjukt egentligen vad man sitter och mjölkar, värdet av musik och film har helt runnit ur mitt huvud.

Det är inte förrän man går på bio och betalar 100:-(som jag dock tycker är dyrt, men det har sin orsak) man inser hur roligt och värdefullt det är att kunna göra detta. Samma sak känslan som man fick förr när man gick och köpte en ny cd-skiva som man hade lyssnat på i butiken. Det är helt bortblåst eftersom man vet att när man kommer hem tankar man plattan på 30sek via sin 100/100mbit lina.

Jag vet att det är fel ändå gör jag det, bara för att jag kan och att det är så enkelt.

Samma sak om man har stoppat fingret i röven. Man vet att det luktar illa och men man måste ändå lukta. Och en gång till 😛

Ahhhh....nu mår jag så mycket bättre. Ska nog ta och tanka en film, undrar vad som går på bio nu. Ses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
I en demokrati som vi ändå är så får man inte FRAa folk för då kan man lika gärna öppna folks brev.

Det går inte att jämföra brev och email, och vad jag vet så är det faktiskt inte förbjudet för vem som helst att läsa mail som de har snappat upp...

Jasså och varför då ang. båda påståendena, utveckla gärna.

Fundera på detta

Har du brevlåda i ditt vardagsrum? Kan du skicka brev gratis över hela världen i obegränsad upplaga? Får du 5000 "fysiska" brev om året?

Allt som färdas på nätet är öppet villebråd och kan alltså snappas upp och läsas av vem som helst även om det är krypterat...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Glaskatten

Allt som färdas på nätet är öppet villebråd och kan alltså snappas upp och läsas av vem som helst även om det är krypterat...

Och så tycker du att det ska vara eller?

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

På samma gång i en demokrati så väljer man dom som styr landet (och i det sista valet bidde det liiiiiiiite fel vilket folk nog har fattat vid det här laget)

Hur kan man använda ordet demokrati för att sedan i samma mening påstå att "det sista valet bidde fel"

Är det endast demokrati när ditt parti vinner?

Och du ta inte ut något i förskott, låt folket få välja själva i nästa val som är 2010!

Ja en grundförutsättning det är ju att du måste läsa vad jag skriver som då kortfattat går ut på att det kan bli lite lustigt i demokratiska sammanhang iom. att alla får göra sin röst hörd. Jag lägger inga värderingar på det så är det bara, det du inte gillar kanske jag gillar osv. I en demokrati blir något "rätt" om tillräckligt många tycker det och FRA måste ju då bli rätt iom. att "vi" (inte jag iofs.) valde dom och dom fixade lagen. Nu är det som tur är i demokratiska sammanhang möjligt att skära tårtbitar ur tex. politik och även politiska ideologier så om tillräckligt många av oss inte gillar FRA så finns det trots allt en chans att vi blir av med FRA.

Och det är väl klart som fan att jag tar ut i förskott, hoppas, bönar och ber att majoriteten av svenska folket ska sansa sig i nästa val! Eller du kanske gärna lever under ett styre som du inte gillar, i så fall måste du ju ha varit helnöjd under alla år av sossestyre?

I förra valet blev det definitivt inte fel sida som vann, eftersom det var den sidan som fick flest röster i det allmänna valet. Så fungerar vår demokrati, om nu vissa har glömt det. "Demokratin" på Cuba och i andra diktaturer som påstår sig ha demokrati, består i att man har rätt att rösta på det enda tillåtna partiet - och om man inte röstar så blir man straffad, så därför är det högt valdeltagande och enligt valresultatet så "tycker" då naturligtvis en överväldigande majoritet att det är helt perfekt som det är... 😲

Nåja - för att återgå till FRA, så tyckte faktiskt (s) också att det var ett bra lagförslag - tills de upptäckte att det blev en massa gnäll från högljudda lobbyister om förslaget. Då kom kappvändaren Mona till "undsättning" för att fiska röster genom att gnälla på sina kontrahenter. Hon gör ju alltid så, eftersom hon inte kan vinna några röster genom att föra fram sitt eget budskap... Hade hon och hennes gäng suttit vid makten så hade FRA-lagen troligen blivit införd i dess första form och aldrig blivit utsatt för en ny genomgång.

FRA är en civil myndighet som har funnits ett tag (ca 60 år läste jag någonstans) - så FRA kommer inte att försvinna oavsett vem som vinner nästa val. Den kommande FRA-lagen är dessutom till för att reglera vad de får och inte får göra, medan det hittills har varit rena vilda västern, där de inte har haft några klara riktlinjer att gå efter, utan deras spaning har kunnat vara helt godtycklig. Hur kan det vara så oändligt negativt när en sådan myndighet får riktlinjer att följa?

EDIT: Hittade ett info-blad om FRA: http://www.fra.se/bilagor/320-infosaktjanst-DN1.pdf

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
På samma gång i en demokrati så väljer man dom som styr landet (och i det sista valet bidde det liiiiiiiite fel vilket folk nog har fattat vid det här laget)

Hur kan man använda ordet demokrati för att sedan i samma mening påstå att "det sista valet bidde fel"

Är det endast demokrati när ditt parti vinner?

Och du ta inte ut något i förskott, låt folket få välja själva i nästa val som är 2010!

Ja en grundförutsättning det är ju att du måste läsa vad jag skriver som då kortfattat går ut på att det kan bli lite lustigt i demokratiska sammanhang iom. att alla får göra sin röst hörd. Jag lägger inga värderingar på det så är det bara, det du inte gillar kanske jag gillar osv. I en demokrati blir något "rätt" om tillräckligt många tycker det och FRA måste ju då bli rätt iom. att "vi" (inte jag iofs.) valde dom och dom fixade lagen. Nu är det som tur är i demokratiska sammanhang möjligt att skära tårtbitar ur tex. politik och även politiska ideologier så om tillräckligt många av oss inte gillar FRA så finns det trots allt en chans att vi blir av med FRA.

Och det är väl klart som fan att jag tar ut i förskott, hoppas, bönar och ber att majoriteten av svenska folket ska sansa sig i nästa val! Eller du kanske gärna lever under ett styre som du inte gillar, i så fall måste du ju ha varit helnöjd under alla år av sossestyre?

I förra valet blev det definitivt inte fel sida som vann, eftersom det var den sidan som fick flest röster i det allmänna valet. Så fungerar vår demokrati, om nu vissa har glömt det. "Demokratin" på Cuba och i andra diktaturer som påstår sig ha demokrati, består i att man har rätt att rösta på det enda tillåtna partiet - och om man inte röstar så blir man straffad, så därför är det högt valdeltagande och enligt valresultatet så "tycker" då naturligtvis en överväldigande majoritet att det är helt perfekt som det är... ☺️

Nåja - för att återgå till FRA, så tyckte faktiskt (s) också att det var ett bra lagförslag - tills de upptäckte att det blev en massa gnäll från högljudda lobbyister om förslaget. Då kom kappvändaren Mona till "undsättning" för att fiska röster genom att gnälla på sina kontrahenter. Hon gör ju alltid så, eftersom hon inte kan vinna några röster genom att föra fram sitt eget budskap... Hade hon och hennes gäng suttit vid makten så hade FRA-lagen troligen blivit införd i dess första form och aldrig blivit utsatt för en ny genomgång.

FRA är en civil myndighet som har funnits ett tag (ca 60 år läste jag någonstans) - så FRA kommer inte att försvinna oavsett vem som vinner nästa val. Den kommande FRA-lagen är dessutom till för att reglera vad de får och inte får göra, medan det hittills har varit rena vilda västern, där de inte har haft några klara riktlinjer att gå efter, utan deras spaning har kunnat vara helt godtycklig. Hur kan det vara så oändligt negativt när en sådan myndighet får riktlinjer att följa?

EDIT: Hittade ett info-blad om FRA: http://www.fra.se/bilagor/320-infosaktjanst-DN1.pdf

Fru talman (vilket ord va 😛 )

replik 1

I en demokrati får man tycka att fel sida vann och i en demokrati får den som tycker annorlunda tycka att motparten visar drag av att stå för en politisk ideologi som den som finns i vissa stater som har ett regeringsskick som närmast kan liknas med diktatur 🙂 . Fan visst är det märkligt att Fredrik inte har några "gör alltid så" som Mona har, nä han visar alltid var skåpet ska stå och är givetvis samvetsgrann i sin självkritik nu när den förda politiken inte är så framgångsrik när det är lågtryck igen 😲 . Ja det är en rackarns till pöjk den där.

replik 2

Det var nog själva utformningen av riktlinjerna som folk tyckte inkräktade på den personliga integriteten lite för mycket men att det infördes ett regelverk det har jag en ganska bestämd uppfattning om att dom flesta välkomnar. Speciellt med tanke på att det kom fram att det hade varit rena vilda västern innan, men det är nog Sossarnas fel 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

replik 1

I en demokrati får man tycka att fel sida vann och i en demokrati får den som tycker annorlunda tycka.....

Självklart så får man tycka att "fel" sida vann när segraren inte stämmer överens med ens egen uppfattning - men det är ju ändå "rätt" sida som vinner när majoriteten har röstat på dem i valet. :rolleyes:

replik 2

Det var nog själva utformningen av riktlinjerna som folk tyckte inkräktade på den personliga integriteten lite för mycket men att det infördes ett regelverk det har jag en ganska bestämd uppfattning om att dom flesta välkomnar. Speciellt med tanke på att det kom fram att det hade varit rena vilda västern innan, men det är nog Sossarnas fel 🙂 .

Visst är det sossarnas fel - vilda vänstern... :rolleyes:

Nåja - allvarligt talat så hade de ju faktiskt kunnat införa ett regelverk någon gång under alla år som de har suttit vid makten (med tanke på att FRA har funnits i 60 år...) - men de har antagligen tyckt att det var bättre att kunna utföra spaning utan regler. Där har faktiskt den sittande regeringen visat mycket mer handlingskraft eftersom de ju har försökt få fram ett fungerande förslag på ett regelverk för myndigheten. Att det sedan inte införs i ursprungligt skick, utan dras tillbaka för att modifieras när det möts av så mycket kritik, är ännu ett bevis på att vår demokrati faktiskt fungerar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
replik 1

I en demokrati får man tycka att fel sida vann och i en demokrati får den som tycker annorlunda tycka.....

Självklart så får man tycka att "fel" sida vann när segraren inte stämmer överens med ens egen uppfattning - men det är ju ändå "rätt" sida som vinner när majoriteten har röstat på dem i valet. 😉

replik 2

Det var nog själva utformningen av riktlinjerna som folk tyckte inkräktade på den personliga integriteten lite för mycket men att det infördes ett regelverk det har jag en ganska bestämd uppfattning om att dom flesta välkomnar. Speciellt med tanke på att det kom fram att det hade varit rena vilda västern innan, men det är nog Sossarnas fel 😄 .

Visst är det sossarnas fel - vilda vänstern... 😉

Nåja - allvarligt talat så hade de ju faktiskt kunnat införa ett regelverk någon gång under alla år som de har suttit vid makten (med tanke på att FRA har funnits i 60 år...) - men de har antagligen tyckt att det var bättre att kunna utföra spaning utan regler. Där har faktiskt den sittande regeringen visat mycket mer handlingskraft eftersom de ju har försökt få fram ett fungerande förslag på ett regelverk för myndigheten. Att det sedan inte införs i ursprungligt skick, utan dras tillbaka för att modifieras när det möts av så mycket kritik, är ännu ett bevis på att vår demokrati faktiskt fungerar. 🙂

Ahh din lurifax du snittar oxå ut passande rader i dina citat 😄 tänker på det första då 😄

Citat nr 2 där är vi helt eniga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

FRA-lagen bryter mot grundlagen

Inte enligt Lagrådet.

Lagrådet är ett riktigt tråkigt debattslagträ, Valle. Det är en remissinstans som ibland har rätt och ibland har fel, varken mer eller mindre.

För jag antar att du inte är lika pigg på att kramas med lagrådet när de kritiserar regeringen? Det var visst nåt om kvinnodiskriminering.

Om en svensk myndighet får läsa all post som korsar landets gränser - det vill säga i teorin all elektronisk post - hur kan man då argumentera för att tryckfrihetsförordningens meddelarfrihet ("En meddelare har rätt att vara anonym.") är ohotad?

Link to comment
Dela på andra sajter

FRA-lagen bryter mot grundlagen
Inte enligt Lagrådet.

Lagrådet är ett riktigt tråkigt debattslagträ, Valle. Det är en remissinstans som ibland har rätt och ibland har fel, varken mer eller mindre.

För jag antar att du inte är lika pigg på att kramas med lagrådet när de kritiserar regeringen? Det var visst nåt om kvinnodiskriminering.

Om en svensk myndighet får läsa all post som korsar landets gränser - det vill säga i teorin all elektronisk post - hur kan man då argumentera för att tryckfrihetsförordningens meddelarfrihet ("En meddelare har rätt att vara anonym.") är ohotad?

I det korthuggna citatet säger jag ursprungligen även att "jag medger å andra sidan att det är en helt annan historia (tolkning)". Jag är nämligen på det klara med att Lagrådets yttrande inte är tvingande för regeringen. Men jag håller med dig: Lagrådet är ett tråkigt debattslagträ, lika tråkigt som snabba svingar i stil med "det där bryter mot grundlagen!" (I en annan, mindre lyckad, tråd belyser jag ju hur något skulle kunna bryta mot grundlagar, men som av de flesta tillåts passera obemärkt förbi).

I övrigt så kämpar jag fortfarande med att hålla en så neutral sida som möjligt när det gäller FRA-frågan. Jag försöker inte argumentera för eller emot något, bara ifrågasätta. Bekväm som är...

Vad gäller TCO:s anmälan till EU så förstår jag inte riktigt din poäng i sammanhanget, och riskerar därmed att tabba mig. Men I det fallet verkar det ju som att Lagrådet avrådde från de skärpta villkoren. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...