Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har följt set-up guiden till punkt och pricka. Inga problem med att installera PT men sen. När man skulle connecta 003R så hittar ingenting den. Core audio hittar inte den, pro tools startar inte pga att ljudkortet inte hittas. Skaffade min mac pro idag. Har testat båda FW-portarna i både dator och 003R, men ingenting funkar. Har sökt på olika forum om något liknande problem, men finner inget. Ljudkortet får ström. Knapparna lyser (dock inte "host"-LED eller någon annan LED) Installerat om och haft mig, men ingenting hjälper. Mitt ljudkort existerar inte enligt datorn. Vad ska jag göra för att lösa detta?

Mycket tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

EDIT: va inget... läste ditt inlägg lite slarvigt

EDIT 2: när du skriver att du testat båda firewireportarna på datorn så använder du dem på baksidan va och inte de där fram?

Antar att det är senaste OSX också med, har du hämtat hem uppdateringen från digidesigns hemsida för ditt OS? Kanske ligger med drivrutiner till kortet där också, är osäker på det, men det kan vara värt ett försök iaf.

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...amp;ref=742-hpf

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag har testat både den på baksidan och framsidan... Alltid värt att testa. Jag har OSX 10.5.2.

Laddar ner PT 7.4.2 nu. Hoppas att det kan hjälpa. Testade också att leta efter 003:an i cubase 4. Där hittas den, men ändå inte. Den finns där, men den har inga I/O :S Jag har aldrig varit med om något liknande.

Postat

Enkel fråga. Har du startat 003:an först och sedan datorn?

Postat
Jag har testat både den på baksidan och framsidan... Alltid värt att testa. Jag har OSX 10.5.2.

Laddar ner PT 7.4.2 nu. Hoppas att det kan hjälpa. Testade också att leta efter 003:an i cubase 4. Där hittas den, men ändå inte. Den finns där, men den har inga I/O :S Jag har aldrig varit med om något liknande.

Okaj, men om du kollade på länken så krävs OSX 10.5.3 eller 10.5.4 för PT 7.4.2, så du kanske behöver uppdatera ditt OSX till någon av dessa versioner innan installationen av PT?

Postat

Okaj, men om du kollade på länken så krävs OSX 10.5.3 eller 10.5.4 för PT 7.4.2, så du kanske behöver uppdatera ditt OSX till någon av dessa versioner innan installationen av PT?

Borde inte hårdvaran kunna användas i andra program ändå?

Postat (redigerat)

Borde inte hårdvaran kunna användas i andra program ändå?

Det jag misstänker är att drivrutinerna kanske ligger med i uppdateringen. Det hade varit en sak om det bara var PT, men trådskaparen har ju även problem med Core Audio, det är det som skapar denna misstanke hos mig iaf. Hursomhelst så bör ju denna uppdatering göras om man har OSX 10.5.X då det är det som officiellt är testat, så man förlorar ju inget på det. Men det är en chansning.

Redigerat av Gizmozis
Postat

laddar ner 10.5.4 nu.

Jag håller med dig gilbert. Det känns som det bara är en jävla låda med en sladd som sitter i racket bredvid mig.

Postat

nu är det bara att vänta tills all nerladdning är klar. Hoppas verkligen att det kommer fungera. Risken att få en defekt vara brukar ju inte vara så stor.

Postat
nu är det bara att vänta tills all nerladdning är klar. Hoppas verkligen att det kommer fungera. Risken att få en defekt vara brukar ju inte vara så stor.

Nä, den är inte så stor. Hoppas att detta hjälper. Även om det är en chansning så är det ju bättre att testa detta först innan man skickar tillbaka sin vara och då vet du ju att allt är enligt digidesigns specifikationer.

Postat

Allting verkade fungera som smort fram till att koden skulle skrivas in. Men nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Hur ska jag göra för att kunna använda mitt ljudkort och pro tools? jag flyger snart i taket här.

Postat

testade starta pro tools (som nu är 7.3.1) med min mbox2 mini, och programmet startar. Så jag testade med 003:an och det var samma skit igen. Kan det vara så att det är något fel på ljudkortet? hur kommer det sig annars att det inte startar programmet som det kom levererat med när ett annat ljudkort klarar av det?

Postat (redigerat)
testade starta pro tools (som nu är 7.3.1) med min mbox2 mini, och programmet startar. Så jag testade med 003:an och det var samma skit igen. Kan det vara så att det är något fel på ljudkortet? hur kommer det sig annars att det inte startar programmet som det kom levererat med när ett annat ljudkort klarar av det?

När köpte du din digi003:a, om det var nyligen så glöm inte att registrera den hos www.digidesign.com så får du en gratis uppdatering till 7.4.2, men jag misstänker att det kanske inte är felet ändå.

Jag hade nog i detta läge kontaktat digidesigns support för att se vad de säger. Om du har köpt din digi003:a via 4sound så kan jag rekommendera att du kontaktar Jan på 4sound i Götebrog och hör vad han har att säga också.

Hoppas detta löser sig snart, det låter verkligen skumt!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Ja (och nej)

Allt fungerar som det ska förutom att PT stannar pga firewireporten eller firewiresladden inte är som det ska. Har testat tre olika sladdar och PT säger samma sak, men samma sladdar och firewirebus fungerar felfritt i Cubase :S tycker att det är sjukt, problemet måste ju ligga i PT software och inte i hårdvran... väl? PT har fungerat felfritt 3 gånger av jag vet inte hur många försök. Men ibland klagar det och har man tur klagar det inte. Känns ostabilt som fan. Och att digi 003 fungerar bättre med cubase är med sitt pro tools känns också skrämmande.

Postat
Ja (och nej)

Allt fungerar som det ska förutom att PT stannar pga firewireporten eller firewiresladden inte är som det ska. Har testat tre olika sladdar och PT säger samma sak, men samma sladdar och firewirebus fungerar felfritt i Cubase :S tycker att det är sjukt, problemet måste ju ligga i PT software och inte i hårdvran... väl? PT har fungerat felfritt 3 gånger av jag vet inte hur många försök. Men ibland klagar det och har man tur klagar det inte. Känns ostabilt som fan. Och att digi 003 fungerar bättre med cubase är med sitt pro tools känns också skrämmande.

Menar du lost communicaton with hardware meddelandet? Vad har du för latency? Gå in i playback engine och ställ samples så högt du kan och kolla om det hjälper. Kommer det även när du inte har några pluggar igång? Detta felmeddelande har jag märkt kmmer upp vid för stor belastning.

Om det är detta felmeddelande så kan du även titta på länken nedan för att se om du hittar något mer om problemet.

http://www.digidesign.com/index.cfm?query=lost+communication

MVH

Anders

Postat

Psoblemet kommer vilken samplerate jag än väljer. Såg i ett annat forum att det var en kille som hade samma problem med sitt 002rack. Tydligen berodde det på att hårdvaran hade oxiderat. Men det kan inte vara problemet med eftersom den är slitt ny och fungerar i alla andra program.

Jag ska in och kolla om jag hittar något. 😆

Postat
Psoblemet kommer vilken samplerate jag än väljer. Såg i ett annat forum att det var en kille som hade samma problem med sitt 002rack. Tydligen berodde det på att hårdvaran hade oxiderat. Men det kan inte vara problemet med eftersom den är slitt ny och fungerar i alla andra program.

Jag ska in och kolla om jag hittar något. 😆

hm... jag menade dock inte samplerate utan samples i playback engine. Men kommer problemet även vid minde projekt så är det ju inte det felet.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Jag har följt set-up guiden till punkt och pricka. Inga problem med att installera PT men sen. När man skulle connecta 003R så hittar ingenting den. Core audio hittar inte den, pro tools startar inte pga att ljudkortet inte hittas. Skaffade min mac pro idag. Har testat båda FW-portarna i både dator och 003R, men ingenting funkar. Har sökt på olika forum om något liknande problem, men finner inget. Ljudkortet får ström. Knapparna lyser (dock inte "host"-LED eller någon annan LED) Installerat om och haft mig, men ingenting hjälper. Mitt ljudkort existerar inte enligt datorn. Vad ska jag göra för att lösa detta?

Mycket tacksam för svar.

Hej

Jag hade också problem med mitt 003 när jag köpte det. Prova att ladda ned något som heter "prebind script" på Digidesigns hemsida. Det hjälpte mig och jag har inte haft problem med kontakt mellan dator och ljudkort efter det. Kan väl tillägas att jag har PT 7.3 och inte senaste OS. Den innnan Leopard alltså.

MVH Staffan

Edit. Mer info

Redigerat av Directsound

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.