Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Man kan köpa EAN-kod frÄn Grammotex för 500;-. Man skickar in namn och adress dit och betalar sÄ kommer den med Posten.

Och man ska ange organisationsnummer...

Men vad Àr det man köper egentligen? Ett fysiskt papper med en sifferkombination?

Jag menar, man fÄr vÀl inga fysiska EAN-koder att klistra pÄ cd-fodralen?

Hur skaffar man dem? Vad kostar det?

😆

//debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HÄR - och skriva ut pĂ„ fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, sÄ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Àr vÀl ÀndÄ smidigast att skriva direkt pÄ omslaget...?

Redigerat av Claes
Postat
Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HÄR - och skriva ut pĂ„ fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, sÄ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Àr vÀl ÀndÄ smidigast att skriva direkt pÄ omslaget...?

Tusen tack! Jag trodde man behövde en sÀrskild skrivare.

Kan de i affÀren lÀsa av en sÄn streckkod med sin avlÀsningspenna, oavsett vilket papper det landar pÄ? Trodde det krÀvdes nÄt sÀrskilt blÀck eller papper.

Ja, lösa klisteretiketter verkar ju vid nÀrmare eftertanke onödigt. Har t.o.m. för mig att ett skivpresseri erbjöd sÄdana sjÀlvhÀftande etiketter för en cd-serie om 500 ex.

Men de skulle kosta 2 kr styck. Men det var ett tag sedan. Undrar hur det gick med det och för dem.

😼

//debatt

drloop (oregistrerad)
Postat

Clae vilka coola tips du kommer med. Tack!

Postat

MÄnga lÀsare har problem med termotransfer-papper, men annars Àr det lugnt vare sig det Àr laser eller blÀck - sÄ lÀnge inte blÀcket blöder ut och fÄr diffusa kanter pÄ strecken - för dÄ kan det bli problem att lÀsa. Man ska inte heller laborera med fÀrger sÄ att man fÄr dÄlig kontrast mellan streck och mellanrum... VÀlj exempelvis inte röd bakgrund och svarta streck - eller (kanske mindre uppenbart) gul bakgrund och svarta streck, som ger bra kontrast för vÄra ögon, men inte för vissa scannrar... Vit bakgrund och svarta streck Àr det bÀsta, om det funkar att lÀgga in det sÄ.

Postat

Clae vilka coola tips du kommer med. Tack!

Yrkesskada. 😼 Jag har jobbat i över 10 Ă„r med att reparera streckkodslĂ€sare (frĂ„n de smĂ„ butiksmodellerna till de stora som sitter till bagagehantering pĂ„ flygplatser och hos logistikföretagen), sĂ„ jag vet nog det mesta som Ă€r vĂ€rt att veta om sĂ„dant... 🙂

Postat

SĂ„g nu hĂ€r i mitt brĂ€nnarprogram att man kan VID VARJE LÅT lĂ€gga in ISRC-kod OCH nĂ„t de kallar UPC-kod. Det lĂ€r betyda Universal Product Code.

Var fÄr man en sÄdan eller Àr det densamma som EAN-koden?

Man lÀgger ju in en ISRC-kod för varje lÄt, olika för varje lÄt alltsÄ.

Men Àr det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje lÄt alltsÄ?

Jag antar istÀllet att UPC-koden Àr en enda för en hel produkt (=cd), och att man dÄ ska upprepa sin kod för alla lÄtarna!? Och att det Àr samma som den EAN-kod man bestÀller frÄn t.ex. Grammotex.

😼

//debatt

...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc...

Postat (redigerat)

Jag lÄnar denna trÄd lite:

NÄgon som har koll, lust och tid som vill gÄ igenom alla dessa koder lite. Jag har ingen koll pÄ detta.

vad behövs för

1. singel (fysisk och digital)

2. Album (fysisk och digital)

3. om det som var singel senare hamnar pÄ albumet

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
SĂ„g nu hĂ€r i mitt brĂ€nnarprogram att man kan VID VARJE LÅT lĂ€gga in ISRC-kod OCH nĂ„t de kallar UPC-kod. Det lĂ€r betyda Universal Product Code.

Var fÄr man en sÄdan eller Àr det densamma som EAN-koden?

Man lÀgger ju in en ISRC-kod för varje lÄt, olika för varje lÄt alltsÄ.

Men Àr det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje lÄt alltsÄ?

Jag antar istÀllet att UPC-koden Àr en enda för en hel produkt (=cd), och att man dÄ ska upprepa sin kod för alla lÄtarna!? Och att det Àr samma som den EAN-kod man bestÀller frÄn t.ex. Grammotex.

🙂

//debatt

...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc...

UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Är det inte hĂ€rligt med standards...? 😼

Postat (redigerat)

ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod. Om du vill lÀsa exakt vad som gÀller finns det pÄ IFPI's hemsida, men enkelt uttryck Àr ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att lÄten lÀttare kan identifieras pÄ radiostationer och liknande. SjÀlva koden knÄpar man ganska enkelt ihop sjÀlv med sjÀlp av Ärtal och NCB uppgifter. Kruxet Àr bara att man mÄste ha en bolagskod, och vad jag vet sÄ krÀvs det i sverige lite speciella omstÀndigheter om man ska fÄ skaffa en sÄn, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige Àr det inte speciellt nödvÀndigt;)

/Rasmus

Redigerat av rally
Postat
UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Är det inte hĂ€rligt med standards...? 🙂

Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i lÀget för UPC-kod i mitt cd-brÀnnarprogram?

Och EAN-koden/UPC-koden Àr vÀl densamma för ALLA lÄtarna pÄ ett album?

😼

//debatt

Postat (redigerat)
ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod.

Det vet jag! Vad jag pratade om var ifall EAN och UPC var samma... Om jag kan skriva min EAN-kod som jag nog fÄr i lÀget för UPC-kod i brÀnnarprogrammet...

Att jag kan anvÀnda ett fiffigt program och skriva ut EAN-kod pÄ baksidan av konvolutet Àr en annan sak.

Om jag inte kan anvÀnda SAMMA EAN-kod pÄ baksidan av papperskonvolutet som "inne" i sjÀlva cd:n, sÄ blir ju bara pappersvaran EAN:ad... Ni fattar.

😼

//debatt

Redigerat av debatt
Postat
ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod. Om du vill lÀsa exakt vad som gÀller finns det pÄ IFPI's hemsida, men enkelt uttryck Àr ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att lÄten lÀttare kan identifieras pÄ radiostationer och liknande. SjÀlva koden knÄpar man ganska enkelt ihop sjÀlv med sjÀlp av Ärtal och NCB uppgifter. Kruxet Àr bara att man mÄste ha en bolagskod, och vad jag vet sÄ krÀvs det i sverige lite speciella omstÀndigheter om man ska fÄ skaffa en sÄn, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige Àr det inte speciellt nödvÀndigt;)

/Rasmus

Det enda som krÀvs, Àr att man har en firma, sÄvitt jag vet.

NÀr jag fick min bolagskod, sÄ var det fortfarande gratis - men det Àr nÄgra Är sedan... Numera kostar det att fÄ en bolagskod av ifpi - men det Àr i alla fall en engÄngskostnad.

Man kan fÄ en egen EAN-tillverkarkod ocksÄ, sÄ att man slipper köpa enstaka koder dyrt frÄn Grammotex.

Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per Är, sÄ om man gör mer Àn nÄgra fÄ skivor per Är, sÄ kan det alltsÄ vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsÀttning över 3 miljoner om Äret, sÄ blir det lite dyrare...

HÀr kan man tala om monopolstÀllning - för Grammotex Àr de enda som har tillstÄnd att sÀlja enstaka koder till andra... Jag frÄgade svenska EAN om det för ett par Är sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod Àr rena ockerpriset med tanke pÄ vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke pÄ hur otroligt lite jobb det Àr att administrera en sÄdan sak, men det var tvÀrstopp.

Postat
UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Är det inte hĂ€rligt med standards...? 🙂

Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i lÀget för UPC-kod i mitt cd-brÀnnarprogram?

Och EAN-koden/UPC-koden Àr vÀl densamma för ALLA lÄtarna pÄ ett album?

😼

//debatt

Du behöver nog egentligen inte skriva in nÄgot dÀr - men om du skriver in nÄgot i UPC-fÀltet, sÄ ska det vara EAN-koden som gÀller för albumet.

Postat (redigerat)

Ok.

Jag fÄr vÀl mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod dÄ da...

Det Àr bara det att det Àr en sÄn ruta för varje lÄt. Det blir 10 likadana. Minst.

😼

Redigerat av debatt
Postat
Ok.

Det Àr bara det att det Àr en sÄn ruta för varje lÄt. Det blir 10 likadana. Minst.

😼

Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju Àr ISRC-koden som anvÀnds vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...

Postat (redigerat)

/Rasmus

Det enda som krÀvs, Àr att man har en firma, sÄvitt jag vet.

NÀr jag fick min bolagskod, sÄ var det fortfarande gratis - men det Àr nÄgra Är sedan... Numera kostar det att fÄ en bolagskod av ifpi - men det Àr i alla fall en engÄngskostnad.

Man kan fÄ en egen EAN-tillverkarkod ocksÄ, sÄ att man slipper köpa enstaka koder dyrt frÄn Grammotex.

Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per Är, sÄ om man gör mer Àn nÄgra fÄ skivor per Är, sÄ kan det alltsÄ vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsÀttning över 3 miljoner om Äret, sÄ blir det lite dyrare...

HÀr kan man tala om monopolstÀllning - för Grammotex Àr de enda som har tillstÄnd att sÀlja enstaka koder till andra... Jag frÄgade svenska EAN om det för ett par Är sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod Àr rena ockerpriset med tanke pÄ vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke pÄ hur otroligt lite jobb det Àr att administrera en sÄdan sak, men det var tvÀrstopp.

Mm... Underbart med folk som kan svara med fakta! Tack Cles, igen;)

NÀr jag kollade för tre veckor sedan kostade bolagskoden som sagt 500:- KÀnns faktiskt lite onödigt, Ätminstone av princip. Borde inte en sÄn sak vara gratis?? Lite av en "rÀttighet" att fÄ registrera de inspelningar man slÀpper, pÄ samma vis som STIM/NCB??

Redigerat av rally
Postat
Ok.

😛

Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju Àr ISRC-koden som anvÀnds vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...

Det gÄr inte att ersÀtta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början sÄ uppnÄr man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu

Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hÀlften av plattorna ska till USA)...

Har jag inte rĂ€tt i det att man FÖRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försĂ€ljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas lĂ€ngre bort (=USA) sĂ„ kan man sĂ€tta pĂ„ en klisterlapp med den koden pĂ„ de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltsĂ„. RĂ€tta mig om jag har fel.

😄

//debatt

Postat
Ok.

🙂

Det gÄr inte att ersÀtta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början sÄ uppnÄr man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu

Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hÀlften av plattorna ska till USA)...

Har jag inte rĂ€tt i det att man FÖRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försĂ€ljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas lĂ€ngre bort (=USA) sĂ„ kan man sĂ€tta pĂ„ en klisterlapp med den koden pĂ„ de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltsĂ„. RĂ€tta mig om jag har fel.

🙂

//debatt

Aha! SÄ du ska till USA ocksÄ...

Alla scannrar jag kÀnner till, har EAN och UPC i samma kodbibliotek, sÄ om de stÀlls in för att lÀsa EAN-13, sÄ kommer UPC med "pÄ köpet" - men sÄvitt jag vet sÄ ska EAN-13 vara godkÀnda i USA ocksÄ sedan nÄgra Är tillbaka - och t o m vara under diskussion för att ersÀtta UPC i framtiden nÄgon gÄng, sÄ du ska inte behöva nÄgon extra UPC-kod för att kunna sÀlja dÀr.

Kanske Àr det sÀkrast att du kollar upp det med EAN, men jag Àr ganska sÀker pÄ att jag har lÀst att EAN-13 accepteras överallt i USA numera.

Postat (redigerat)

Knappa majoriteten kommer att sÀljas i USA av första upplagan iaf. Har fÄtt pre-orders.

Jag lÀste mig nu till att EAN och UPC Àr ersatt av GS1. GS1:

[utdrag] "European Article Number, förkortat EAN, Àr ett nummersystem som anvÀnds vÀrlden över för att mÀrka varor. EAN-nummer heter numera GS1-nummer dÄ organisationen tidigare bytt namn till GS1. GS1 Àr en internationell organisation. NÀr amerikanska UCC och dess kanadensiska motsvarighet gick samman med EAN beslöt man att Àndra namn till GS1. GS1 finns idag i 109 lÀnder med egna kontor. Den vanligaste typen bestÄr av 13 siffror och kallas GTIN-13 (Global Trade Item Information), tidigare hette detta EAN-13. PÄ framförallt mindre förpackningar anvÀnds ibland den kortare GTIN-8(tidigare EAN-8) som bestÄr av 8 siffror. GS1-systemet Àr definierat för att inkludera Àven den Àldre standarden Universal Product Code (UPC) som anvÀnds i Nordamerika. Det innebÀr att alla lÀsare för GS1-koder Àven kan hantera UPC-koder."

1) Är Grammotex' EAN-koder numera egentligen GS1-koder mĂ„nntro?

2) Kan dagens EAN-koder (=GS1-koder) lÀsas av UPC-lÀsare i USA ocksÄ, dvs tvÀrtom?

3) MÄste man ha företag för att köpa koder av Grammotex? Man ska ju ange organisationsnummer...

4) Vad ska jag dĂ„ ange i Sonic Record Now (SNR) vid UPC-kod? Är EAN-koden som jag skaffar frĂ„n Grammotex lĂ€sbar i USA kanske jag kan skriva in den EAN-koden vid UPC-kod i brĂ€nnarprogrammet?

🙂

Tack för lÀnken till EAN, numera GS1 - intressant lÀsning! Tankade ned deras handbok.

//debatt

Redigerat av debatt
Postat

EAN och UPC-koderna har inte ersatts av GS1, utan GS1 har blivit en ny, övergripande benÀmning. Kodtyperna har dÀremot inte bytt namn, utan de olika koderna ingÄr i GS1-standarden (som ocksÄ innehÄller EAN-128, som anvÀnds till transportetiketter och t ex nÀr man behöver fÄ in hÄllbarhetstid eller diverse annan info pÄ ytteremballage som kan innehÄlla ett antal EAN-13-mÀrka produkter). GS1 Àr alltsÄ inte en kodtyp.

EAN och UPC fungerar dÀremot pÄ samma sÀtt och avkodas rÀtt av alla nÄgorlunda moderna lÀsare.

Svaren pÄ frÄgorna blir alltsÄ:

1. JA

2. JA

3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 🙂

4. JA

Postat (redigerat)
3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 😉

...och dĂ€rmed faller alltsammans â˜ș . Men jag tĂ€nkte att de kanske Ă€r "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?!

Jag lÀste nÄnstans att CD Baby, USA sÀtter ISRC- och UPC-kod om man lÄter dem distribuera ens cd.

Det tÀnkte jag göra i viss mÄn (ett visst antal). Hur de kan sÀtta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Att de kan klistra pÄ UPC-kod Àr mer begripligt.

Det gör vÀl inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan.

Om jag inte kan fÄ EAN-kod pÄ min egen första upplaga av cdr-skivan, sÄ kanske jag fÄr det om jag ber cd-presseriet vid en ev andra upplaga (audio cd)?

😉

//debatt

Redigerat av debatt
Postat
3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 😉

...och dĂ€rmed faller alltsammans â˜ș . Men jag tĂ€nkte att de kanske Ă€r "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?!

Registrera en enskild firma, sÄ löser du det snabbt och smidigt.

Jag lÀste nÄnstans att CD Baby, USA sÀtter ISRC- och UPC-kod om man lÄter dem distribuera ens cd.

Det tÀnkte jag göra i viss mÄn (ett visst antal). Hur de kan sÀtta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Du ska nog understryka att lÄtarna redan har ISRC-nummer, sÄ att de verkligen anvÀnder dina egna i sÄ fall.

Om du inte gör det, sÄ lÀgger de förmodligen slentrianmÀssigt pÄ ISRC-koder med sin egen tillverkarkod...

Att de kan klistra pÄ UPC-kod Àr mer begripligt.

Det gör vÀl inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan.

Om de ska ut i butik, sÄ ska de de nog helst vara försedda med streckkod för att enkelt kunna lÀggas upp i butikernas register - men om du fÄr en UPC-kod sÄ gÄr det lika bra, eftersom scannrarna ju klarar bÄda delar. Det Àr varje butik som mÄste koppla den streckkoden till ett pris i sitt system - för streckkoden innehÄller egentligen ingen anvÀndbar information utan Àr bara ett löpnummer som gÀller för just den produkten, sÄ priset hÀmtas frÄn butikens register till kassan nÀr man lÀser koden dÀr.

Postat

Du ska nog understryka att lÄtarna redan har ISRC-nummer, sÄ att de verkligen anvÀnder dina egna i sÄ fall.

Om du inte gör det, sÄ lÀgger de förmodligen slentrianmÀssigt pÄ ISRC-koder med sin egen tillverkarkod...

Hur ska de kunna anvÀnda egna ISRC-koder? Man skickar sina fÀrdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i sjÀlva cd:n...

SjÀlva idén med CD Baby Àr ju "bara" att det Àr en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som bestÀller.

Jag förstÄr inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en trÄd.

//debatt

Postat

Hur ska de kunna anvÀnda egna ISRC-koder? Man skickar sina fÀrdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i sjÀlva cd:n...

SjÀlva idén med CD Baby Àr ju "bara" att det Àr en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som bestÀller.

Jag förstÄr inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en trÄd.

//debatt

Är det inte sĂ„, att man bara skickar en skiva till dem, sĂ„ att de sjĂ€lva kopierar upp? I sĂ„ fall kan de ju lĂ€gga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, sĂ„ det Ă€r bara en gissning. Om de dĂ€remot bara sĂ€ljer de fysiska CD som du skickar dit, sĂ„ kan de förstĂ„s inte lĂ€gga in nĂ„gon ISRC-kod.

Postat
Är det inte sĂ„, att man bara skickar en skiva till dem, sĂ„ att de sjĂ€lva kopierar upp? I sĂ„ fall kan de ju lĂ€gga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, sĂ„ det Ă€r bara en gissning. Om de dĂ€remot bara sĂ€ljer de fysiska CD som du skickar dit, sĂ„ kan de förstĂ„s inte lĂ€gga in nĂ„gon ISRC-kod.

Nej nej, CD Baby Àr ingen fabrik utan en affÀr. AffÀrsidén gÄr ut pÄ att vemsomhelst fÄr skicka in nÄgra fÄ ex av sin pressade audio-cd eller brÀnda cdr. De tar bÀgge formaten. Man fÄr ocksÄ ha gjort sin egen booklet och label pÄ inkjet/laser om man vill - enkelt och bra. De tar upp cd:n, lyssnar av den faktiskt (!) sÀgs det och för in den nÄnstans bland sina sidor pÄ NÀtet. Allteftersom de fÄr in bestÀllningar av den sÄ skickar de ivÀg ex till köparna/bestÀllarna. NÀr man första gÄngen skickat ivÀg 5 cd till dem, sÄ skickar man nÀsta gÄng 10 ex, dÀrefter 20 ex o.s.v. De vill inte ha nÄgra större lager av varje cd. De tar bara en liten procentuell förtjÀnst, 10% av fsg-priset har jag för mig.

Klart att de kan sÀtta pÄ UPC/GTIC/EAN om det underlÀttar för dem, men ISRC... nej...

SÄvida inte deras koncept Àndrats fullstÀndigt det senaste Äret.

//debatt

Postat

Nope, i dagslÀget sÄ fÄr du faktiskt (förutom numret) en TIF-fil ocksÄ med streckkoden pÄ sÄ du behöver inget separat programvara för att skapa denna. Sen Àr det ju som sagt bara att lÀgga in den pÄ omslaget nÀr det skickas till tryckeriet.

/H.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.