Anders F Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Hejsan Jag har länge undrat över en sak. Varför är ljudet så pass mycket högre på en film om ljudformatet är DTS istället för AC3? Och vad är det egentligen som skiljer dessa åt? Bara en fundering jag haft. En tanke till jag haft, varför har man fortfarande inte hittat en standard för att göra musik i surround? Visst skulle det bli konstigt om man placerade instrument runt omkring, men rummet borde man väll kunna återskapa på ett trevligt sätt i surround, eller? Inga viktiga frågor egentligen, men det är något jag funderat på och kanske kan få lite klarhet i det. MVH Anders
KillwithSkill Postat 17 juli 2008 Postat 17 juli 2008 Det har med bitrate att göra. DTS har högre bitrate än ac3, dvs mindre komprimerat "bättre ljud" och förmodligen bättre dynamik?
Anders F Postat 17 juli 2008 Trådstartare Postat 17 juli 2008 Det har med bitrate att göra. DTS har högre bitrate än ac3, dvs mindre komprimerat "bättre ljud" och förmodligen bättre dynamik? Aha, Ja, det är en j-vla skillnad att ha ljudet i DTS än i AC3, och precis som du säger så upplever man ett bättre och mer dynamiskt ljud.
metal-swede Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Ja, som Killswitch redan nämnt så ligger skillnaden i bitraten plus att den använder sig utav mer sofistikerade metoder för att koda ljudet. Sen har det under de senaste åren tillkommit flertalet uppdaterade versioner av respektive format och däri är skillnaden desto mindre, (även om dessa idag inte är lika vedertagna). MLP formatet DVD-audio använder sig utav har idag (mig veterligen) den högsta ljudkvaliteten (24 bit 96Khz Lossless kompression vid 6 ljudkanaler, 24 bit 192Khz 2 ljudkanaler..) men formatet verkar ha självdött mer eller mindre pga av för dålig efterfrågan. Ang. din andra fråga: Det har jag också! Och om just det handlade mitt examensarbete om jag gjorde förra våren där jag med hänsyn till en mängd aspekter, samt med intervjuer med två personer väl insatta med att mixa i formatet, kunde dra vissa slutsatser utifrån. Läs hela mitt arbete på: http://epubl.ltu.se/1402-1773/2008/046/index.html och begrunda! Liksom stereo går det idag inte dra några fasta "rätt" eller "fel" men det finns saker och ting värt att känna till och tänka på. Det beror också mycket på vem som är slutkonsumenten av din produkt; är det audiofilen med akustiskt kompenserat lyssningsrum med top-of-line hi-fi prylar eller handlar det mer om regelrätta hemmabiosystem där fokus ligger mer på en tydlig dialog och i övrigt en "bra-nog" ljudåtergivning med god ljudspridning för täcka hela tv soffan? Oftast, i den här typen av produkt, är det den första och då kan mixen bli lite hur som helst (på gott och ont). Och mixar man för det sistnämnda är det väl mycket begärt att ägaren, som i regel saknar ljudakustika/ljudtekniska kunskaper eller surround, av reproduktionssystemet av din produkt har ställt upp högtalarna på ett tillfredsställande sätt utan det kan många gånger se ut lite hur som helst. Och hur väl kommer personen längst till vänster i tv soffan, bredvid vänster surround högtalare, uppfatta ackeguran i höger surround högtalare? Ska mixen kunna åtnjutas av många personer på en gång? Ska den funka i bilen (ja, det finns faktiskt 5.1 system till bilen!). Något annat som försvårar standardisering är helt enkelt därför att för få jobbar med formatet på det sättet. Den vanliga användaren prioriterar oftast att lägga pengar på bättre stereolyssning än hyfsad till halvdan surround dito och när både DTS och Dolby Digital tar ut höga licenskostnader av Dig för att koda i deras ljudformat ter det sig inte direkt mer attrativt. Större professionella studios kanska har resurserna att göra det men pekar på en för dålig efterfrågan för att det ska vara lönsamt. Synd egentligen med tanke på att mixen i sig inte är speciellt komplicerad och ändå, i min mening, gör enormt för mycket upplevelsen (beror förstås också mycket på grundmaterialet). Då DTS kan distrubieras på en vanlig CD skiva är det egentligen kostigt att inte fler gör satsningar på alternativa mixar. Men vad vet jag. Kanske är det bara vi audifiler som hör någon egenltlig skillnad på om det är Elliot Scheiner som gjort 5.1 mixen eller om det är vanlig stereo som genom "magin" från Dolby Pro Logic mixar upp materialet till 5.1. Lyssna för övrigt på NINs "The great destroyer" genom en Pro logic dekoder som får ni höra något skojigt. 🥰 Nå, det var några av de saker jag kom fram till. Men läs gärna vidare i arbetet om du är nyfiken! Hälsningar \Tobias
Opus99 Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 (redigerat) Hade ingen aning om det här, intressant att veta. Själv har man valt att hålla sig bort ifrån surround, det verkar så förbaskat bökigt. Kräver ju nästan alltid att åhöraren sitter i den mittersta 20%-en av lyssningsytan för att det ska bli rätt, och inte bara konstigt. MM hade en artikel för några år sen, en round table diskussion mellan 5 st vana surroundmixare. Det var minst sagt vilt skilda ideal de hade. Och som du säger Gizmozis, så finns det verkligen ingen konvention. Finns inte ens några stadiga konventioner om vilka vinklar högtalare ska stå i - förutom möjligen i DTS då. Så man kan undra vad man mixar för, när man gör surround. Redigerat 20 oktober 2008 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.