Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett problem när jag skapar musik i CubaseSX3.

CPU:n ligger väldigt högt i belastning och datorn börjar hacka. Detta vill jag komma ifrån och behöver lite tips på åtgärder/ingrepp i min burk.

CPU:n går i topp när jag har 6gitarrspår, EZ Drumkit from hell i ett MiDi-spår. Det verkar som EZ DKFH tar grymt med processorkraft, för när jag stänger av det spåret så ligger CPU:n på ca hälften i Cubase-CPUmätare.

Minnet verkar räcka till iaf.

Inget värsting-Grafikkort men tar det processorkraft?

Datorn jag har är:

Moderkort: Abit KN8 Ultra (funkar det bara till AMD processorer??)

Processor: AMD Athlon 64 3500+

Minne: 2GB

Grafik: GeForce 6800GS

Ljudkort: MAYA 44 (stenåldern?)

Funderingarna jag har är:

De spår jag har inspelat är ju bara en liten liten del av en låt, och jag vill givetvis ha många fler spår gitarrer, bas, MiDi med trummor, stråkar mm.

Mitt moderkort stödjer upp till AMD Athlon 64 X2 4800 eller max FX60-processor. Hur stor blir skillnaden med dessa olika mot den 3500+ jag har idag?

Bör jag byta grafikkort?

Eller är det ny dator som gäller? Hoppas verkligen på att en uppgradering räcker, då det ofta är pengar som avgör det hela.

Ge mig era tips och erfarenhet. Vad kör ni med?

Tack på förhand.

MVh Tobbe

Annons
Postat

Var inne i en databutik och frågade vad de tyckte. En uppgradering av moderkort, nya minnen (2GB) och en AMD Athlon X2 4600+ AM2 skulle vara stor skillnad mot tidigare enligt honom, men han visste dock inte vad CubaseSX3 och övriga pluggar kräver.

Det moderkortet som han rekomenderade stöder upp till X2 6400+ processor, vilken jag i sådana fall funderar på.

En sådan processor kostar i nuläget ca 1300:- vilket känns äverkomligt för mig.

Ge lite inputs är ni snälla. Är en sådan processor tillräcklig?

Mvh Tobbe

Postat

En fundering: Har du försökt lösa EZD-problemet, senaste uppdateringen tex? Det borde inte dra så mycket kraft. Har du effekter på EZD-kanalen/kanalerna i Cubase mixer? Kan ju vara någon av dom som spökar i så fall. Ta ett nytt, tomt projekt och ladda in EZD och se om samma sak händer. Vore ju dumt att uppgradera massa hårdvara om det är ett mjukvaruproblem.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När du kör gitarrkanalerna är det någon gitarrsimuleringsplugg på?

Amplitube och Guitar rig tar ruskigt med CPU kraft.

Frys gitarrspår coh EZ spåren så sparar du CPU kraft.

Att EZ Drummer skulle sno CPU verkar konstigt.

Så många som använder det utan problem.

Och skulle det vara problem så antar jag att det finns en uppgradering till EZ som fixar det.

Jag skulle vilja påstå att använder man sig av frysfunktionen i Cubase så kan man göra riktigt stora projekt.

Ja du får mer CPU kraft men jag tror att ovanstående tips tar dig bra bit mot bättre utnyttjande av din dator och du sparar 1 300:-

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte om AMDs processorer är drabbade av denormalization problemet?

Det finns en plugg du kan trycka in i Cubase för att fixa det problemet.

När det har problemet uppstår så går CPU upp i topp.

Postat

bonzo:

Jag har inga effekter alls. Det enda jag ändrat är eq på gitarrerna.

Mm...ska testa EZ i ett nytt projekt ok kolla vad som händer.

drloop:

Kör utan någon simulator el.dyl. Ska testa normalize-pluggen.

Vad innebär att använda frysfunktionen? Har inte använt den nån gång.

Postat
Det verkar som EZ DKFH tar grymt med processorkraft, för när jag stänger av det spåret så ligger CPU:n på ca hälften i Cubase-CPUmätare.

Har du satt en väldigt låg latency/buffert på Maya-ljudkortet? Isåfall kommer kraften att skena iväg när du kör ett så stort och välsamplat set som DFH.

Höj latencyn så mycket som du "står ut med". 😲

Då blir livet något lugnare för CPU:n.

Postat

Använde (och läste lite om)freeze på EZ och det sänkte CPU:n till 40%. Kanon! Blir till att använda den funktionen i framtiden.

Linus:

Ska testa att ändra latencyn om CPU:n toppar även med freeze i framtiden.

Grymt stort tack till er...bonzo, drloop, Linus!!

Nu slipper jag slänga en massa pengar på nåt jag egentligen inte

behöver i nuläget.

Kul att lära sig nya saker också. Har säkert missat 1000 andra smidiga funktioner i Cubase.

Hmm...går det inte sätta sådana där "bonus-tack för hjälpen"-pluttar i detta forumet?

Thanx again!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.