Jump to content
Annons

DFH Toontrack Superior 2.0


iGnu

Recommended Posts

angående kicken känner jag att oavsett om jag lägger 50.000kr på trumma, rum och inspelningsutrustning så kommer jag inte få det låta bättre.. kicken är trots allt oproccesserad och i mitt tycke, inspelad precis som den låter i verkligheten och bör låta på en bra inspelning..

vill jag sen ha dansgolvskick eller metallkick får man ju processera den i mixen.. Man bör ju inte jämföra standardinstansiansen av Superior mot färdigmixade trummor på skiva.. utan en rättvis jämförelse bör bli mot helt omixade trummspår direkt efter inspelningen. Och då har jag verkligen aldrig hört något liknande.

Angående problemet med hihaten verkar det som många har problem och för att lösa det bör man mappa om hihaten enligt en bra beskrivning på toontracks supportforum. jag ska testa detta ikväll. det verkar oerhört smidigt: välj artikulation av hihaten (man använder väl oftast 5 st; stängd, öppen, stängd på kanten, öppen på kanten samt pedaltramp)

det man gör då är ta bort de förinställda inställningarna, trycker på "learn" och spelar rätt slag på hihaten. Och gör detta för alla artikulationer. bör inte ta särkilt lång tid:)

återkommer med hur det funkade! enligt folket på supportforumet ska det lösa alla problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

matnyttig tråd detta, en sak jag undrar är hur visparna låter?

i DHFS låter de helt ok på alla raka slag, men själva vispandet är snudd på oanvändbart..

så jag hoppas på bättre visp i denna..

har du tråkig & tid över får du gärna testa det lite!😮

ett litet klipp vore åxo uppskattat!🙂

tack för redan given info..

hare gott

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Har prövat mappa om hihaten nu enligt toontracks beskrivning.. och nu funkar det riktigt bra! känns iaf grymt bra när man spelar!

Hihats

Prövade även vispar och rods:) Visparna var svårt då det inte gick att "vispa" på elkitet.. kanske finns någon sampling för det

Vispar

Rods

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att importera egna trumljud ??

Är hopplöst förtjust i virvlar med lite eller ingen seja alls 🙂

Nej det går inte att importera egna trumljud utan bara blanda fritt från diverse EZX eller Superiorbibliotek.

Givetvis går det att stänga av sejarmattan på virveln.. du kan te.x ha två likadana fast den ena utan och sen balansera volymerna mellan dem så du bara får lite grann rassel.

måste säga att jag är sjukt imponerad över hur läckaget låter.. när man drar upp läckaget ordentligt låter och känns det oerhört verklighetstroget när man spelar... 🙂 nu återstår bara trummlektioner

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)
Det funkar säkert till andra ändamål men till metal är den aldeles för klen och den påminner för mycket om ezdrummer kicken (*puke*), fast nu har jag ju inte hört dom andra kickarna.

Men jag håller mig såklart till slate.

Som oprocessad kick, så kan jag garantera att Slate's kickar låter värre. Sen har ju Sonalksis inbyggda pluggar i programmet, men just det, då måste man ju ställa in eq + comp själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm har funderingar på att köpa antingen EZDrummer eller Addictive drums. har kört en en del med EZ och gillar enkelheten med att dra och släppa midifiler in i hostprogget. Kan man använda Superior Drummer på samma sätt eller är det lite "overkill" att köpa det om man inte ska använda det till att trigga trumset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm har funderingar på att köpa antingen EZDrummer eller Addictive drums. har kört en en del med EZ och gillar enkelheten med att dra och släppa midifiler in i hostprogget. Kan man använda Superior Drummer på samma sätt eller är det lite "overkill" att köpa det om man inte ska använda det till att trigga trumset?

Det följer med ett program som heter EZ Player Pro som funkar på samma sätt som EZD. Fast här med mer filer och möjligheter. Och NEJ det är inte overkill bara för att man inte ska trigga, tvärtom. Du får ett program där du kan påverka ljudet väldigt mycket. Följer bla med 5 pluggar från sonalksis. Plus att du kan ladda in ljud från EZD och DFHS och C&V.

Och att det låter otroligt bra! Plus att det är väldigt billigt! Har du dessutom nån form av toontracks produkter tidigare, ja då är det löjligt billigt!

pricelist_s20.jpg

Här kan du jämföra mellan S2.0 och EZD

EZDvsS20comparison.jpg

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag har Superior 2.0 på ingående! Fan vad skoj det ska bli. Måste bara skaffa mig ett digitaltrumset också 😑 Avatar setet låter ju sjukligt apbra och det kommer vara en fröjd att sitta och ratta i interna mixern med Sonalksis effekterna. För att inte tala om hur lätt man kan göra det för sig genom att använda alla presets som kommer med programmet. Och fler och fler användare kommer dela med sig av sina egna presets också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man EZ Player Pro?

Står på mitt S2 cover att det ingår men i installer mappen finns bara detta:

Superior Drummer Installer + Uninstaller

Superior 2 Installer

Toontrack solo Installer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm har funderingar på att köpa antingen EZDrummer eller Addictive drums. har kört en en del med EZ och gillar enkelheten med att dra och släppa midifiler in i hostprogget. Kan man använda Superior Drummer på samma sätt eller är det lite "overkill" att köpa det om man inte ska använda det till att trigga trumset?

Det följer med ett program som heter EZ Player Pro som funkar på samma sätt som EZD. Fast här med mer filer och möjligheter. Och NEJ det är inte overkill bara för att man inte ska trigga, tvärtom. Du får ett program där du kan påverka ljudet väldigt mycket. Följer bla med 5 pluggar från sonalksis. Plus att du kan ladda in ljud från EZD och DFHS och C&V.

Och att det låter otroligt bra! Plus att det är väldigt billigt! Har du dessutom nån form av toontracks produkter tidigare, ja då är det löjligt billigt!

pricelist_s20.jpg

Här kan du jämföra mellan S2.0 och EZD

EZDvsS20comparison.jpg

Då finns det ju ingen anledning att ens titta åt EZ 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Ja inte ger Sonalksis bort gratispluggar direkt. Det hade väl varit för bra för att vara sant. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Ja inte ger Sonalksis bort gratispluggar direkt. Det hade väl varit för bra för att vara sant. 😛

Ger bort?

Jag kallar det inte för att dom "ger bort gratispluggar" när jag betalar för paketet.

Iofs skulle det vara ett extremt lågt pris för pluggarna, så det var bara önsketänkande från min sida! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Ja inte ger Sonalksis bort gratispluggar direkt. Det hade väl varit för bra för att vara sant. 😛

Ger bort?

Jag kallar det inte för att dom "ger bort gratispluggar" när jag betalar för paketet.

Iofs skulle det vara ett extremt lågt pris för pluggarna, så det var bara önsketänkande från min sida! 😳

Jag tänker själv köpa superior lite senare och visst, jag hade inte haft något emot att få pluggarna fristående. Men det är inte deras eller någons försäljningstaktik. Kom ihåg att med deras pluggar måste du ha en ilok eftersom de gör allt för att slippa piratkopiering. Vilket självklart inte hindrar vissa från att lyckas cracka dem ändå. Men saken är den att de använder sig av ilok och då kan de ju inte bara sälja de till ett annat program som just superior fristående och då utan ilok eller hur? Hur ska de då förklara det för de som enbart köpt deras pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man EZ Player Pro?

Står på mitt S2 cover att det ingår men i installer mappen finns bara detta:

Superior Drummer Installer + Uninstaller

Superior 2 Installer

Toontrack solo Installer

Installationen till EZPlayer Pro ligger i mappen MIDI på första skivan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Ja inte ger Sonalksis bort gratispluggar direkt. Det hade väl varit för bra för att vara sant. 😉

Ger bort?

Jag kallar det inte för att dom "ger bort gratispluggar" när jag betalar för paketet.

Iofs skulle det vara ett extremt lågt pris för pluggarna, så det var bara önsketänkande från min sida! 😎

Tycker din tanke var intressant faktiskt att kunna använda dom i sitt DAW..

Jag menar, säg att man vill mixa och processa trummljuden i sitt DAW,

istället för att jobba i Superiors interface - använda Superior som en ljudmodul,

då går man ju miste om pluggarna.. Eller e jag ute å cyklar nu ?? 🙂

*kan ingenting om Superior så ha tålamod med mej 🙂*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker själv köpa superior lite senare och visst, jag hade inte haft något emot att få pluggarna fristående. Men det är inte deras eller någons försäljningstaktik. Kom ihåg att med deras pluggar måste du ha en ilok eftersom de gör allt för att slippa piratkopiering. Vilket självklart inte hindrar vissa från att lyckas cracka dem ändå. Men saken är den att de använder sig av ilok och då kan de ju inte bara sälja de till ett annat program som just superior fristående och då utan ilok eller hur? Hur ska de då förklara det för de som enbart köpt deras pluggar?

Det är sant!

Men är det samma pluggar som Sonalksis säljer själv?

Om det är nerbantade versioner eller helt andra pluggar så kan det användas som motivering, det är helt enkelt inte samma sak som andra kunder har köpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker din tanke var intressant faktiskt att kunna använda dom i sitt DAW..

Jag menar, säg att man vill mixa och processa trummljuden i sitt DAW,

istället för att jobba i Superiors interface - använda Superior som en ljudmodul,

då går man ju miste om pluggarna.. Eller e jag ute å cyklar nu ?? 🙂

*kan ingenting om Superior så ha tålamod med mej 😉*

Nej, du är nog inte ute och cyklar. Jag har inte testat det ännu, men som jag förstår svaren jag har fått så måste du jobba i DFH-pluggen för att kunna använda effekterna. Dvs, enda anledningen till att bara använda Superior som ljudmodul skulle vara om du har bättre effekter i ditt system och hellre vill använda dom.

Men jag gissar att då effekternaär en del av Superior så skulle du ändå få jobba i Superiors interface, även om du bara ville använde effekterna. Så fungerar alla VSTi's jag har som går att använda som effekter.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har redan bestämt mig för att köpa DFH Superior 2.0, men jag har en fråga.

Går det att använda Sonalksispluggarna utanför DFH, som vanliga plugins?

Nej... det är interna effekter som endast går att använda i Superior 2.0

Ja inte ger Sonalksis bort gratispluggar direkt. Det hade väl varit för bra för att vara sant. 😉

Ger bort?

Jag kallar det inte för att dom "ger bort gratispluggar" när jag betalar för paketet.

Iofs skulle det vara ett extremt lågt pris för pluggarna, så det var bara önsketänkande från min sida! 😎

Tycker din tanke var intressant faktiskt att kunna använda dom i sitt DAW..

Jag menar, säg att man vill mixa och processa trummljuden i sitt DAW,

istället för att jobba i Superiors interface - använda Superior som en ljudmodul,

då går man ju miste om pluggarna.. Eller e jag ute å cyklar nu ?? 🙂

*kan ingenting om Superior så ha tålamod med mej 🙂*

Kör själv nu med AD och de inbyggda pluggarna är från PSP. Likadant är det med superior att pluggarna från Sonalksis sitter i själva superior och går bara mixa med dem där. Så nja, går miste gör man inte men de är låsta så att säga bara till superior och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tänker själv köpa superior lite senare och visst, jag hade inte haft något emot att få pluggarna fristående. Men det är inte deras eller någons försäljningstaktik. Kom ihåg att med deras pluggar måste du ha en ilok eftersom de gör allt för att slippa piratkopiering. Vilket självklart inte hindrar vissa från att lyckas cracka dem ändå. Men saken är den att de använder sig av ilok och då kan de ju inte bara sälja de till ett annat program som just superior fristående och då utan ilok eller hur? Hur ska de då förklara det för de som enbart köpt deras pluggar?

Det är sant!

Men är det samma pluggar som Sonalksis säljer själv?

Om det är nerbantade versioner eller helt andra pluggar så kan det användas som motivering, det är helt enkelt inte samma sak som andra kunder har köpt.

Gissar att det är nedbantade versioner men det får de som redan införskaffat Superior berätta mera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar man EZ Player Pro?

Står på mitt S2 cover att det ingår men i installer mappen finns bara detta:

Superior Drummer Installer + Uninstaller

Superior 2 Installer

Toontrack solo Installer

Installationen till EZPlayer Pro ligger i mappen MIDI på första skivan..

Ah! Där låg den. Tack för infon stegrarn 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har prövat mappa om hihaten nu enligt toontracks beskrivning.. och nu funkar det riktigt bra! känns iaf grymt bra när man spelar!

Hihats

Prövade även vispar och rods:) Visparna var svårt då det inte gick att "vispa" på elkitet.. kanske finns någon sampling för det

Vispar

Rods

ok, tack för ljudprovet. och det är svårt att avgöra på detta om själva visperiet är användbart

men de raka slagen som är med låter ändå bättre en någon från 1:an

tack för dina ansträngningar & tid, jag vet heltenkelt lite bättre vad jag kan förvänta mig

och är såld på att jag måste skaffa, fast det var jag innan åxo iofs!

bara ett nytt interface på 1:an skulle räcka för mig! 🙂

tack för hjälpen!

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för recens iGnu

Satt en dryg timme nere på 4Sound igår och testade ljudet och tycker att det låter mycket användbart.

Det jag fastnade för direkt var inte själva ljudet som sådant utan envelopefunktionen, att kunna pitcha o stämma om ljuden, byta delar hullerombuller och den flexibilitetan att de spelat in ljuden utan läck för att välja själv hur pass torrt soundet ska vara och givetvis alla andra parametrar för att , steglöst, få till ett mer elektroniskt sound utan att tappa kvalitén eller känslan.. tokigt bra!

Bara soundet man kunde få fram av enevelope'n blev en personlig smileyface och bara det värt de 1800:- en crossgrade kostar!

En liten grej jag aldrig kommer över är att spela trummor på klaviatur, eller programmera pukrullningar manuellt... och det verkar inte finnas någon smidig "short-cut" för detta, om man inte går på de färdiga MIDI-filerna som medföljer, vill säga... men det är ju inte samma sak som att banka skinn på riktigt.

Så det får nog bli ett TD9KX eller det fortfarande inte släppta 2Box kittet ( ser lite ut att vara baserat på Ddrumstrigg?).

mmmm...tänk det stora avatar-studiorummet o bara banka loss klockan 11 på kvällen.

Hursomhelst, lätt att man uppdaterar i veckan som kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det får nog bli ett TD9KX eller det fortfarande inte släppta 2Box kittet ( ser lite ut att vara baserat på Ddrumstrigg?).

Fan va nice det där 2box kitet va! Lät kanon med. Blev sugen som fan på att köpa, fast jag inte ens kan spela trummor. Bara fett att ha det stående i rummet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

4 videos och killen använde hi-hat i typ 8 sekunder totalt. Den måste vara helt värdelös eller så visste inte trummisen vad en hi-hat är 😉

Såg onekligen frestande ut. Är det satt någe listpris ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ingenting om detta program och undrar om man kan dra in trum loopar man gjort i vilket billigt sequenser program som helst. Jag skapar alltså dom trummorna jag vill ha i superior 2.0 och sen att jag drar in dom i mitt sequel 2.0 musikprogram. Nu finns det väldigt bra färdiga proffsiga loopar i olika stilar man kan använda i sequel 2.0 men tänkte att man kanske kunde få ett naturligare mer levande känsla om man använder superior 2.0

En annan fråga är om det finns några begränsningar eller kan man göra trummorna i superior 2.0 med sin midikeyboard eller dator tangentbord och sen dra in filen i sequel 2.0 eller spara den som en mp3/wave fil ?

Här under är ytterligare en länk för superior 2.0 på youtube hemsidan

http://www.youtube.com/toontrack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...