Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kommet över en summa pengar och tänkte spendera en del på min, idag, värdelösa hemmastudio. Då jag inte är särskilt insatt i detta så behöver jag lite hjälp.

Hade tänkt att uppgradera följande prylar;

Ljudkort; (har idag ett "Tapco USB" för runt 1500:-), funderar på ett Mbox mini. - Vilka skillnader, rent ljudmässigt, kommer detta resultera i? Bättre ljudkvalitet etc? Spelar det någon roll om det "endast" är 48khz?

Moniterer; (har idag värdelösa Edirolmonitorer för runt 1000-lappen som är de verkliga flaskhalsarna), funderar på Yamahas HS50M.

Funderar även på ett SE reflektionsfiter - då jag varken har tid, ork eller pengar att akustikbehandla rummet. - Bör detta fungera bra? Är det värt pengarna? (dryga 3000)

- Dessa tre skulle jag få för runt 9000 på MB.

Eller ska jag kanske uppgradera micen, som idag är en SP B1?

Kan tillägga att jag enbart sysslar med inspelning av sång, akustisk gitarr och midi.

Alla typer av svar välkomnas!

/Erik

Redigerat av falskpost
Annons
Postat (redigerat)

Min spontana reaktion blev att uppgradera lyssningen. Är inte lätt att få fram ett bra ljud om man inte hör vad som är fel oberoede vad man har för prylar 😉 Men det är lite beroende på din budget också, om det inte är alltför stor budget så kanske ett par riktigt bra lurar är bättre för att uppgradera lyssningen istället för monitorerna, men det låter jag dem som testat få uttala sig om.

MVH

Anders

EDIT: stava

Redigerat av Gizmozis
Postat
Tack för svaret Giz!

Jo, det är/var min första tanke också. Tror du dessa Yamaha-monitorer "bör räcka"?

Inte en aning då jag inte jobbat med dem, tyvärr så kan jag inte svara på det. Men det bästa är att du går in i en musikaffär och provlyssnar, då svaren angående monitorer du får här kommer vara lika många som människorna som skriver 😉

MVH

Anders

Postat
Tack för svaret Giz!

Jo, det är/var min första tanke också. Tror du dessa Yamaha-monitorer "bör räcka"?

Inte en aning då jag inte jobbat med dem, tyvärr så kan jag inte svara på det. Men det bästa är att du går in i en musikaffär och provlyssnar, då svaren angående monitorer du får här kommer vara lika många som människorna som skriver 😉

MVH

Anders

Har jobbat en del med Yamahas HS50M, helt ok för det priset de går på,

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror också att högtalarna är en av de bättre investeringarna.

Det blir roligare att jobba med bra ljud, eller tråkigare om man verkligen hör hur illa det låter 😛

Jag tror inte du får någon större skillnad på ljudet om du köper en mbox istället för din tapco.

Enda anledningen till att köpa mboxen mot vad du har idag är att du får Pro tools programvara med, vilket inte är fy skam.

Men ljudkortet är inte din flaskhals, om man säger så.

För hemmabruk så duger 44.1kHz alldeles utmärkt. Spela in på 24bitar och du är hemma.

Reflektionsfiltret tycker jag mer eller mindre är bortkastade pengar. Har du mycket konstiga reflektioner i rummet så hjälper det inte så mycket med det filtret. Bättre är att flytta runt i rummet eller byta rum när du spelar in. Gratis och kommer att ge tydligt resultet.

Prova dig fram var det låter bäst när du spelar in.

Postat

Tusen tack för svaren!

drloop, precis det jag behövde veta, tack!

Kan jag kanske investera i ett par ännu bättre högtalare? Eller vore det bortkastade pengar?

Nu till micen - får jag så att säga en mycket bättre mic för några tusenlappar över B1'ans prisklass? Eller är det onödigt med tanke på min dåliga akustik?

drloop (oregistrerad)
Postat
Tusen tack för svaren!

drloop, precis det jag behövde veta, tack!

Kan jag kanske investera i ett par ännu bättre högtalare? Eller vore det bortkastade pengar?

Nu till micen - får jag så att säga en mycket bättre mic för några tusenlappar över B1'ans prisklass? Eller är det onödigt med tanke på min dåliga akustik?

Om det är värt att köpa högtalare är det du själv som måste avgöra. Det är inget som vi kan avgöra åt dig.

Vad du kan göra som inte kostar pengar är se till att du har en bra lysning.

Sitter högtalarna och dina öron i en liksidig triangel med ca 1 meters sida?

Om inte flytta högtalarna genast. det kommer att förbättra stereobilden markant. Många som sitter hemma och jobbar har högtalarna helt fel placerade.

Är högtalarna i rätt höjd?

Låter det bumligt i högtalarna? Flytta ut dessa från hörn eller vägg.

Lycka till.

Postat

Om man ser på din övriga utrustning så duger den micken mer än väl, tycker jag. Satsa på ett par bra monitorer! Mackie har ju ett par riktigt bra som inte är så dyra.

Postat
Har prövat mina nyinköpta HS50M i några dagar nu. Järnspikar vilken skillnad!

Kul att hör att du blev nöjd och att det blev ett lyft i uppgraderingen 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.