Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en liten hemstudio som skulle behöva någon sorts akustikbehandling då det låter rätt lustigt i rummet. Men då detta även är mitt hem tänkte jag mig några vackra plattor och spånade fram detta.

Jag har några gamla ikeatavelramar med namnet Ribba (kul namn) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00128409, dock något större än dessa(100x70mm). Så jag tänkte om man kunde stoppa i något isolermaterial innanför ramen, får plats med ca. 2cm tjockt, och resultatet blir en vanlig tavla med akustiska egenskaper.

Frågan är om det hjälper något och vad jag ska använda för isolermaterial.

Annons
Postat

Vet inte hur stor skillnad ett par sånna skulle göra... Men en tanke kan ju vara att ta en isoleringsskiva med tyg över som du sätter i ramen och sedan skiter i glasrutan i ramen. Kan det kanske vara något? Bara något som dök upp.

Postat

Sätt 5-7 cm absorbent bakom istället och försök få ut hela tavlan några centimeter från väggen! kan nog bli både praktiskt och snyggt! problemet är att man kanske inte bör sätta upp en tavelbild framför då materialet inte släpper igenom så värst mycket... men något motiv på duk?

Postat

Tack för svaren, jag ska testa min idé och om det inte funkar försöker jag mig på ett par ordentliga med något trevligt tyg.

Postat (redigerat)

Så de absorberar mer bas ju tjockare dom är? 🙂 Jag vet att akustik är en hel vetenskap men typ enkelt sagt? Tänkte skaffa sådana till mitt nya studiorum till hösten.

/M

Redigerat av Memphis
Postat
Tack för svaren, jag ska testa min idé och om det inte funkar försöker jag mig på ett par ordentliga med något trevligt tyg.

Tänk på att tyget ska ha lätt att släppa igenom ljud - för annars gör det inte så stor nytta. En enkel tumregel är att man ska kunna andas genom tyget. För att inte riskera att glasullen dammar, så kan du spraya lite grand spraylim på ytorna, så att fibrerna stannar kvar.

Postat
Så de absorberar mer bas ju tjockare dom är? 😉 Jag vet att akustik är en hel vetenskap men typ enkelt sagt? Tänkte skaffa sådana till mitt nya studiorum till hösten.

/M

Jäpp - och en luftspalt mellan väggen och absorbenter gör att den blir ännu lite mer effektiv.

Läs gärna min lilla artikel om grundläggande akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki. 😉

Postat
Tänk på att tyget ska ha lätt att släppa igenom ljud - för annars gör det inte så stor nytta. En enkel tumregel är att man ska kunna andas genom tyget. För att inte riskera att glasullen dammar, så kan du spraya lite grand spraylim på ytorna, så att fibrerna stannar kvar.

Förtydligar. Ett tätare tyg reflekterar diskant och högre mellanregister.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.