JJRockford Postat 31 oktober 2004 Dela Postat 31 oktober 2004 Råkar ibland ut för lite märkliga saker med min nya dator och ljudkort, samt Cubase SX (som aldrig bråkat tidigare). Ibland så är det precis som om Cubase tappar kontakten med någonting, vilket resulterar i att det inte kommer något ljud alls. En typisk situation är när jag lagt ett gitarrspår, ska spela in ett till, öppnar en ny kanal, lägger till en plugg (Amplitude i mitt fall), och helt plötsligt så försvinner bara ljudet, och det enda man hör är direktljudet från gitarren. Det går sen inte heller att spela det andra som är inspelat som går igenom pluggar (midifiler och andra instrumentspår). Någon som har någon aning om var jag ska börja felsöka? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 31 oktober 2004 Dela Postat 31 oktober 2004 Det kan ju vara ett latency/överbelastningsproblem. Kolla cpu mätaren och se hur nära tröskeln du ligger innán du laddar (F 12) eller devices - vst performance. Ligger det farligt nära gränsen för vad ditt system orkar? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 31 oktober 2004 Trådstartare Dela Postat 31 oktober 2004 Tack för tipset! Det får jag kolla imorgon. Tycker inte att det borde vara någon fara dock, är en P4 3.0 Ghz med 1024 MB ram-minne. Har som mest kört kanske 7-8 midispår som styrt varsin VST-synt (lite trummor, bas, keyboards och sånt) samt ett par-tre audiospår. Men det är klart, kanske har ställt latency-värdet onödigt lågt? Dessutom så funkar det igen med samma "setup" så att säga om man sparar och startar om programmet, då kommer plötsligt allt ljud tillbaks. Men som sagt, ska kolla det här med latencyn först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Fick för mig att du hade ett EMU 1212, stämmer det? Jag kör på ett 1280m själv och det kan vara lite stingsligt, tappa anslutningar med Cubase och så. Men jag upplevde at det blev stabilare med senaste drivrutinerna (förra månaden eller så). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 2 november 2004 Trådstartare Dela Postat 2 november 2004 Japp, ett 1212M är det, så själva grunden är ju samma som för dig, om man säger så. Trodde visserligen att jag installerat de nya drivrutinerna, det kanske är bäst att kolla en gång till för att vara på den säkra sidan. Hade ju ingen dator att sätta ljudkortet i förrens de nya drivrutinerna ändå fanns ute; M a o så gjorde jag en eländigt massa installationer på kort tid (OS, andra program o s v) då jag kan nog säkert ha vimsat till något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Ok. Förresten vad har du för version av Cubase? Jag körde på SX 1.03 tills alldeles nyss (1.06 eller var den hette funkade inte alls) då jag äntligen uppgraderade till SX 2. Sedan dess har det fungerat i princip utan problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMuzik (oregistrerad) Postat 2 november 2004 Dela Postat 2 november 2004 Jag har samma problem med mitt 1212m. Verkar tyvärr vara ett ganska vanligt förekommande problem. 😉 För att få tillbaka ljudet kan du prova att gå in i patchmixern och ladda om din session, funkar för mig. För mer info om detta problem mm. kan du gå till http://www.productionforums.com/emu/default.asp Jag hoppas verkligen EMU kan fixa detta med nya drivisar inom en snar framtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 3 november 2004 Dela Postat 3 november 2004 Jag hoppas verkligen EMU kan fixa detta med nya drivisar inom en snar framtid. Är det någon som har fått powerFX att funka tillfredställande? När jag testat köra EMUs reverb via powerFX i Cubase SX så blir det fördröjning på reverbsignalen. Trots att SX2 har delay-kompensation på effekttappningar. I sig kanske det inte är ett så stort problem, men jag har problem att få bort direktsignalen i reverbet (mixkontrollen som ställer balansen mellan dry och wet fungerar inte). Det blir som en filtereffekt på ljudet 🙂 Hoppas verkligen EMU kan fixa lite nya fina drivrutiner. Jag gillar deras reverb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 3 november 2004 Trådstartare Dela Postat 3 november 2004 Verkar ju ändå som om jag personligen inte är ansvarig för detta, det känns ju lite tryggare faktiskt 😏 Jag har inte riktigt satt mig in i VST-skalet för EMU-effekterna, provade lägga lite reverb därifrån på en gitarrslinga igår, vilket orsakade en riktigt ilsken överstyrning av ljudet. Har inte försökt reda ut det än, men är säkert användarfel som vanligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bobbo V Postat 28 november 2004 Dela Postat 28 november 2004 Ville bara tillägga att även jag "tappar ljudet" ibland när jag jobbar i SX 2. Brukar spara o starta om Cubase igen så funkar det. Skitdåligt att dom inte fixat buggen dock. Har senaste drivr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.