Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag undrar om någon kan tala om för mig vilken av dessa två program som jag ska köpa. Jag är ingen trummis och behöver en plug-in som kan sköta sig själv samtidigt som jag vill ha möjligheten att, efterhand som jag utvecklas, kunna skapa egna komp med olika fill-ins osv.

Har en Cubase Studio 4 licens så det som jag färmst funderat på är Groove Agent 3 (samma tillverkar = mindre problem?) fast den är ju också ca 1000:- dyrare än EZ drummer. Vilken kommer jag vara nöjdast med under längst tid? 😲

Vilket av programmen är "snällast" mot processor och RAM-minne? Har en P4 3Ghz med 2 GB RAM.

Jag är rådvill....Har jag helt missförstått de olika programmens funktion eller är de inte ens av samma natur? Jag tror att de fyller ungefär samma behov, men jag vet inte.... 🙂

Tacksam för er hjälp 😄

Eder Andréas

Annons
Postat
Hej

Jag undrar om någon kan tala om för mig vilken av dessa två program som jag ska köpa. Jag är ingen trummis och behöver en plug-in som kan sköta sig själv samtidigt som jag vill ha möjligheten att, efterhand som jag utvecklas, kunna skapa egna komp med olika fill-ins osv.

Har en Cubase Studio 4 licens så det som jag färmst funderat på är Groove Agent 3 (samma tillverkar = mindre problem?) fast den är ju också ca 1000:- dyrare än EZ drummer. Vilken kommer jag vara nöjdast med under längst tid? 😲

Vilket av programmen är "snällast" mot processor och RAM-minne? Har en P4 3Ghz med 2 GB RAM.

Jag är rådvill....Har jag helt missförstått de olika programmens funktion eller är de inte ens av samma natur? Jag tror att de fyller ungefär samma behov, men jag vet inte.... 🙂

Tacksam för er hjälp 😄

Eder Andréas

Har aldrig använt Grove Agent. Men jag har kört med Toontracks saker sen Drumkit From Hell 2.

Har använt Både Superior och Ezdrummer och kan starkt rekommendera Ezdrummer, eller varför inte nya Superior 2.0.

Ezdrummer är lätt att få till ett bra trummljud, har färdiga fills och komp, enkelt att förstå sig på och inte så krävande.

Sen finns det flera expansions till det, så som Drumkit from hell, osv osv. Mycket bra Sampler tycker jag.

Postat

Groove Agent är bra om du inte vill göra så mycket egna trummönster. Den spelar själv färdiga mönster som du kan variera genom att tunna ut mönstren eller göra dem mer fylliga. EZ och Addictive är mer av spel-pluggar där du själv bygger upp trummönster, även om du så klart kan importera vilka färdiga midifiler som helst om du vill "slippa" spela själv.

Ljuden är bättre i EZ och i Addicitive.

Agenten är bra om du om du är inspirerad i låtskrivandet och snabbt behöver starta ett trumkomp. De andra är bättre om du medvetet vill bygga upp ett trumspår. Jag skulle välja en gratis beatbox eller trummaskin som "snabbtrummis" och Addictive (eller EZ om du föredrar den) som "seriös" trumspårsverktyg.

Postat

EZ drummer och Addictive Drums. Men hag brukar jobba mer med ljudet från EZ drummer, den låter torr som den är... Addictive har en mer laborerat ljudbild, men inte lika många trumkompfigurer (i midi format...).

Det borde finnas demos att ladda ner? testa och se?

Postat

Det torde väl hänga ihop med vilken sorts musik du vill göra.

EZ drummer är mera för rock/pop snubbar om man tittar på

vilka midifiler man får med.

Groovie Agent är mera framtaget som en template.

Om du kör Cubase Studio 4 har du möjlighet att progga trummor utifrån

ljuden i HalionOne som du vill.

Postat

Tack för svar!

Ska kolla in mer på Toontracks hemsida för att få en bättre bild av hur EZ drummer funkar. Vem tillverkar Addictive??

Har Fredrika något bra exempel på gratis beatbox/trummaskin?

Spaceman - har du möjlighet att på ett enkelt sätt förklara för en rudis som jag hur du menar med att progga trummor från t ex HalionOne?

Postat
Tack för svar!

Ska kolla in mer på Toontracks hemsida för att få en bättre bild av hur EZ drummer funkar. Vem tillverkar Addictive??

Har Fredrika något bra exempel på gratis beatbox/trummaskin?

ja och nej, för det beror på hur du vill att den ska låta men du kan ladda hem gratis trummaskiner från KVRAUDIO. Sök databasen och välj kategorier "drum synths/samplers" och "Free"

Och lutar det åt EZ, lova dig själv att testa Addictive också INNAN du köper!

Postat

+1 för Addictive Drums. Körde EzD själv och var ganska nöjd tills jag testade AD, sedan var det kört för EzD! 🙂

Postat

Oj oj oj, varför kan livet inte bara vara enkelt? 🙂

Det blev inte lättare, men Addictive Drums verkar också vara en fet produkt...På specen nämns bara Cubase 4, inte Studio...men den är kanske OK den också??

Postat

Alla varianter av Cubase som är baserade på SX3 eller 4 funkar fint! Så Studio ska inte vara nåt problem. (Kör Cubase 4 själv)

Postat

Jag tycker att groove agent är riktigt bra om man vill komma igång med en låt. det är bra stilar och väl programmerat, sen är det trist i 3an att man inte kan få ut midi av kihlströms spelande. det känns som en begränsing. får endast ut det som ett audio stereospår. Ljuden är okej men oftast kör jag vidare med BFD. Det är också naturligtvis beroende av vilken musik jag gör. Ladda ner lite demos av lite olika och prova vilken/vilka som passar.

MVH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.